27 februari 2014

Svensk konstnär gör succé i USA

Att Anders Zorn är populär i USA råder det inga tvivel om. För bara tre veckor sedan kunde Barnebys berätta om den framgångsrika Zorn-utställningen på Fine Arts Museums of San Francisco i USA. Idag öppnar en ny utställning med namnet Anders Zorn: Sweden’s Master Painter på National Academy Museum i New York.

Anders Zorn

Utställningen är en retrospektiv utställning och innehåller ca 90 verk från tiden i Mora samt från Zorns alla resor utomlands, däribland Amerika. I New York pågår utställningen mellan 27 februari och 18 maj och visar bland annat några av hans främsta oljemålningar, akvareller, etsningar och skulpturer.

Här kan ni läsa mer om Anders Zorn och hans konstnärsskap!
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

04 februari 2014

Bukowskis säljer konstsamling med internationella toppnamn

Bilar blev konst när svenskt samlarpar köpte internationella verk av konstvärldens toppnamn. När samlarna Bo och Margareta Lindh köpte ihop sin imponerande konstsamling var det med "gamla" bilpengar. Det var Bo Lindhs morfar, Even Christian Gjestvang, tillika Sveriges första bilhandlare som gjorde sig en förmögenhet.
Gjestvang & Co blev generalagent för det amerikanska bilmärket Hudson och sedermera generalagent för Peugeot. Som Sveriges största bilimportören under lång tid, introducerade han även bilmärket Ford.
Marc-Chagall_Auktion_BUkowskis-Moderna_Anna-Karin-Pusic_Bror-&-Margareta-LIndhIntresset för bilar gick i arv. Dottern Alexandra blev 1907 den första kvinnan i Sverige att ta körkort, vilket resulterade i ett antal biltävlingar, och 1936 övertog hon vd-posten i faderns företag. På början av 1960-talet gifte sig Alexandras son Bo Lindh med Margareta Danneskjold-Samsoe. De bodde tidvis på franska Rivieran, där konstintressent väcktes på allvar och den internationella samlingen började ta form.
Ett av verken Bukowskis säljer på vårens Moderna kvällsauktion är Marc Chagalls gouache "Le reve du Chagall sur Vitebsk". Utropet är satt till 4-6 miljoner kronor. I Dagens Industri skriver Gustaf Tapper om hur makarna föll för målningen efter en kväll på operan i Paris när de promenerade förbi Galerie Elysée.
Pablo-Picasso_Bukowskis-Auktioner_Bror-&-Margareta-Lindhs-samling_Gustaf-Tapper_Anna-Karin-Pusic Av samma galleri köptes även en oljemålning av Pablo Picasso som nu ropas ut för 6-8 000 000 kronor.
Det är uppenbart att de svenska auktionshusen, i konkurrens med de internationella jättarna, satsar allt mer på att få in de internationella toppobjekten som finns i landet.
- Det är otroligt roligt för Bukowskis att få förtroendet att sälja en sådan här internationell samling. Samtidigt är det den här utvecklingen vi ser just nu; Bra konst vill ut på marknaden och köpare från hela världen skriker efter kvalitet, säger Anna-Karin Pusic, som den 1 februari blev chef för Fine art på Bukowskis, i ett pressmedelande från auktionshuset.
Ett led i att nå den internationella publiken är, förutom via satsningar på nätet och genom att synas på internationella söksajter som Barnebys, att Bukowskis börjat med kvällsauktioner för de verk som riktar sig till en internationell publik. Något som är mycket logiskt. En amerikansk konsthandlare är troligen på bättre köphumör efter en god lunch än klockan fyra på morgonen.
Anders-Zorn_Modersglädje_Bo-&-Margareta-Lindhs-samling_konstsamling-under-klubban
Utöver nämnda verk kommer konst av bland andra Fernand Léger och Maurice Utrillo att säljas. Det totala utropspriset är drygt 20 miljoner kronor och samlingen säljs på en kvällsauktion den 28 april.
På Bukowskis klassiska auktion säljs även Anders Zorns akvareller "Modersglädje" och "Sorg" tillsammans med en mängd etsningar av samme konstnär.
Kommentera / Läs kommentarer (2)
0 kommentarer

03 februari 2014

Anders Zorn, en framgångssaga i USA

Igår avslutades en utställning med Anders Zorn på Fine Arts Museums of San Francisco. Utställningen med namnet Anders Zorn: Sweden’s Master Painter öppnade den 9 november, 2013 och innehöll 100 verk av konstnärens oljemålningar, akvareller, etsningar och skulpturer. Anders Zorn (1860-1920) var under sekelskiftet en av världens mest erkända levande konstnärer och bodde under lång tid utomlands, däribland i USA.

Anders Zorn

Zorn kom under 1880-talet att bli djupt beundrad för sin porträttkonst. Under sina resor till USA nådde han en ofattbar framgång och bankirer, industrimagneter och politiker var villiga att betala höga belopp för att Zorn skulle måla deras porträtt. Bland beställarna fanns till och med presidenter, Grover Cleveland och William Taft, vars porträtt finns uppsatt i Vita huset. En tredje president, Theodore Roosevelt, porträtterades av Zorn i en etsning.

President William Taft

Vad beror då Anders Zorns framgång på? Kanske är det som curatorn bakom utställningen säger; “Zorn’s international success ultimately bears witness to the universal language of his art”. Klart är i alla fall att Zorn från Mora, fortfarande når framgång i USA.

Etsning av President Theodore Roosevelt

Här hittar ni fler artiklar om Anders Zorn!
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

31 januari 2014

Svenska konstnärer på resande fot

Den 2 februari öppnar Resenärens blick Västerbottens museum. Det är genom ett samarbete med Nationalmuseum som utställningen utförs och består av en samling verk från de båda museerna.

Från Nationalmuseum visas konstverk gjorda av svenska konstnärer på resa i Europa under 1800-talet. De kompletteras med verk från Västerbottens museums egna samlingar och inlån på samma tema.

Exempel på konstnärer som visas är Anders Zorn, Alexander Roslin, Carl Wilhelmson, Hanna Pauli, Berta Hansson, Vera Frisén, Hildur Halleborg-Nordvall, Helmer Osslund med flera.

På plats på vernissagen den 2 februari är kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth, Nationalmuseums överintendent Berndt Arell, Nationalmuseums intendent Carl-Johan Olsson och Ulrica Grubbström, länsmuseichef på Västerbottens museum.



Resenärens blick visas på Västerbottens museum från den 2 februari 2014 till den 15 januari 2015.

Se mer på deras pressrelease HÄR
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

20 januari 2014

Zorn lockade storpublik

Under lördagen och söndagen trängdes folk i konserthusets foajé i Växjö, då Svenska auktionsbyrån höll auktion. Det hölls 800 utrop med bland annat antika möbler, inredning, mattor och samlarföremål från 1700-talet fram till 1900-talet.



Det stora dragplåstret var dock Anders Zorns oljemålning ”At the piano” som ropades ut för tre miljoner kronor, men förblev osåld. Andra favoriter bland auktionens 100 konstverk, var målningar av Bruno Liljefors och Madelene Pyk.

Ander Zorn "At the piano"

Här kan du läsa mer om Anders Zorn! Blir du däremot sugen på att äga en egen Zorn, hittar du det här!
Kommentera / Läs kommentarer (8)
0 kommentarer

08 december 2013

Det svenska auktionsåret avslutades starkt med flera spektakulära prisrekord

När vi summerar de tre ledande svenska auktionshusens klassiska auktioner så kan vi konstatera att trenden håller i sig; det högkvalitativa, unika och föremål med intressant proveniens tycks kunna kosta hur mycket som helst. Många konstverk handlas för rekordbelopp. Ett kännetecken för högkonjunktur i branschen (förvisso även för värsta lågkonjunkturen) är när alla husen kan triumfera med ett eller flera verk av de så kallade ABC-målarna, det vill säga Anders Zorn, Bruno Liljefors och Carl Larsson. Vilket var fallet under höstens klassiska auktioner. Trots avsaknad av riktiga dyrgripar bland möbler och konsthantverk bjöds det på höga priser för det som stack ut på grund av hög kvalitet och intressant proveniens.

Alfred-Sisley_Stockholms-Auktionsverk_auktionsrekord_Bukowskis_Uppsala-Auktionskammare_Anders-Zorn,-Bruno-LiljeforsNicklas Forsman, nöjd auktionsutropare klubbar iväg Stockholms Auktionsverks näst dyraste föremål genom tiderna

En intensiv vecka i december för såväl kunder som auktionshusets personal har avslutats. Barnebys bjuder här på en kortfattade summering av auktionerna. Jag börjar med att summera Uppsala Auktionskammare som ropade ut dryga 1 000 föremål till ett värde av 28,8 miljoner kronor den gångna veckan. Försäljningarna resulterade i klubbade priser som kunde summeras till 45,8 miljoner kronor inklusive köparprovision när auktionen var över (38,8 miljoner kronor exklusive provision). Uppsala Auktionskammare inledde sin auktion starkt med det orientaliska konsthantverket, vilket i vanlig ordning bjöd på flera höga priser. Överraskade gjorde en figur i så kallad Blanc de Chine, som klubbades för 860 000 kronor mot utrop 15-20 000 kronor. Liksom två olika vaser från 1900-talet med dekor av polykroma emaljfärger föreställande figurscener, vilka klubbades för 330 000 kronor respektive 230 000 kronor.

Vas_Kina_Porslin_Uppsala-Auktionskammare_emaljfärgEfterfrågan ändras från säsong till säsong. Nu verkar det vara polykrom dekor som gäller

De höga priserna på Axel Einar Hjorths furumöbler fortsatte något överraskande, men det visar att efterfrågan inte minskat, och att vi kanske har en ny designklassiker i sikte, åtminstone internationellt. Samtliga Muslingestolar(exemplaren som tillskrivits Philip Arctander eller i vissa fall Viggo Boesen) klubbades iväg mellan 30-50 000 kronor. Bland det moderna utbudet så var det den rumänske konstnären Dimitri H. Chiparus figurin från 1920-30-talet som tog hem priset. Figurinen "Starfish" klubbades för 780 000 kronor mot utrop 400-500 000 kronor.

dimitri_h_chiparus_Uppsala Auktionskammare_Klassisk AuktionTack vare internationella köpare får man internationella prisnivåer även i Uppsala

Uppsala Auktionkammre har alltid varit duktiga på att sälja ryskt till trogna köpare. Så även denna gång när det framför allt var måleriet som stod för de högsta priserna.
De klassiska möblerna höll sig i stort sett kring utrop med undantag för exempelvis ett par högklassiga sengustavianska taburetter av Ephraim Ståhl som klubbades för 50 000 mot utrop 12-15 000 kronor. Den i våra dagar svårsålda möbeltypen Poudreusen, som visades på Grand Antiquesmässan förra hösten återropades, trots en Hauptsignatur.

Taburetter_ett_par_Uppsala Auktionskammare_Ephraim Ståhl_auktion_BarnebysDe typiska fotavslutningarna av Ephraim Ståhl ger spänst åt sittmöblerna.

Måleriet leddes av två skandinaviska toppnamn; Edvard Munch och Carl Larsson. Carl Larssons "Lisbeth och körsbärsblom" från 1899 förvärvades samma år av Charles Deering från Chicago, genom Anders Zorn. Efter det har målningen varit kvar på andra sidan Atlanten och har därmed, mer eller mindre varit bortglömd, åtminstone för den svenska marknaden fram till nu. Akvarellen klubbades för 2, 5 miljoner kronor, vilket kostar köpare 3,1 miljoner kronor. Dyrast på auktionen blev dock verket "Vårdag på Jeløya" av den norske konstnären Edvard Munch. Målningen återropades i våras men såldes nu för 4,7 miljoner kronor(5,8 miljoner kronor inklusive köparprovision).

Carl-Larsson_Uppsala-Auktionskammare_auktion_Barnebys"Upphittad" Carl Larsson hittade ny ägare efter dryga 100 år i Amerika

Bukowskis  presenterade en auktion med ett samlat utrop av 98, 5 miljoner kronor. Efter fyra intensiva auktionsdagar som avslutades med den orientaliska avdelningen kunde man summera ihop 106 miljoner kronor inklusive köparprovisioner för den klassiska konsten och konsthantverket. Totalt räknade man ihop 10 miljonnoteringar inkluderade köparprovision. Fler miljonnoteringar är att vänta på tisdag då Bukowskis i Helsingfors håller kvalitetsauktion där bland annat Helene Schjerfbecks "Flicka i grön dräkt" ur Gösta Stenmans samlingar har miljonförväntningar. Liksom "Ung flicka" utförd 1945 av samma konstnär kan kliva över miljonstrecket. Dessutom skulle jag bli mycket förvånad om inte Ivan Konstantinovich Aivasovskys "Storm på sjön" från 1881 gör det.

Bruno-Liljefors_Bukowskis_Barnebys_klassisk-auktion_Räf-som-lurar-på-trastarEtt av konstnärens favoritdjur skildrade med den briljans som gjort Bruno Liljefors till en av världens främsta djur och naturmålare

I topp kom förstås konsten med de klassiskt svenska namnen med de typiskt svenska motiven; Anders Zorns "Dalaröklippor II" som klubbades för 11 miljoner kronor, vilket medför ett slutpris på 13 687 500 kronor, följd av Bruno Liljefors "Räv som lurar på trastar" som klubbades för 4 miljoner kronor, vilket blir 5 145 000 kronor inklusive köparprovision. Även Bukowskis sålde en oljemålning av Alfred Sisley, vilken kostade köparen dryga 3, 9 miljoner kronor att hämta ut. En konstnär som håller en generellt hög prisnivå är Helmer Osslund. Av säsongens totalt 21 målningar av konstnären sålde Bukowskis 11 av dem. Högsta noteringen uppnåddes för "Höstmotiv från Torneträsk med Lapporten", som sig bör målad på smörpapper uppklistrad på pannå. Slutpriset blev närmare 760 000 inklusive provision kronor mot utropet 350-375 000 kronor.

Helmer-Osslund_Bukowskis_auktioner_Barnebys_LapportenHelmer Osslund i större format Lapporten i bakgrunden. I förgrunden färgas fjällbjörkarna gula av den starka höstsol som tränger igenom de tjocka molnbankarna

Möbelavdelningens paradnummer var en möbel av Georg Haupt, som uppmärksamma auktionsbesökare kände igen sedan tidigare, medan hantverksavdelningen stoltserade med parspeglar i rokoko med infällda blåa spegelglas från 1760. Speglarna bar etiketter på bakstyckena som avslöjade att de var tillverkade av Ehrart Göbel som var mästare i Stockholm fram till 1764. Speglarna ropades ut för 200-300 000 kronor. Köparen fick betala 245 000 kronor.

Parspeglar_blått-glas_rokoko_Bukowskis-Klassiska-auktion_BarnebysParspeglar är alltid populärt även om köparna är begränsade i anta, eftersom de kräver sin miljö

Utöver speglarna var det en enorm Rhytonvas av brännförgylld brons tillskriven någon av Paris främsta gelbgjuterier som imponerade på auktionspubliken. Rhyton som är periska och fritt översatt betyder smyckat konformat dryckeskärl. Formen förekom flitigt under empiren då vurmen för antikens formspråk eskalerade i alla välpolerade och dyrbara dekorationsföremål som prydde slott och herrgårdar på början av 1800-talet. Prislappen landade på 612 500 kronor. Troligt är att den dock kommer ut på marknaden snart igen, men i antikhandeln. Vem vet kanske ser vi den på Maastrichtmässan i mars. En skön känsla var det nog för Bukowskis smyckeintendent när man lyckades sälja den den enorma baguetteslipade diamanten på 9,30 carat för dryga 2,1 miljoner kronor. Det visar att det går att sälja riktigt dyrbara stenar även i Sverige, även om köparen troligtvis var från utlandet.
Stockholms Auktionsverks framgångar har jag redan berört i min blogg, men en glädjens dag var det nog på det anrika auktionshuset när klubban föll efter en lång och intensiv budgivning då Alfred Sisleys målning "Le Parc" klubbades för 14,1 miljoner kronor. Den näst högsta prisnoteringen (inflation ej inräknad) Stockholms Auktionsverk uppnått i auktionshusets nästan 340-åriga historia. Det var ett tag sedan man fick smälla konkurrenterna på fingrarna gällande miljonnoteringar, men i höst gjorde man det med besked. Totalt såldes föremål för 93 miljoner kronor provision inkluderad mot utrop 73 miljoner kronor, varv 16 föremål sprängde över miljongränsen, provision inräknad.

Det-Mannerheimska-Konsolbordet_Stockholm-Auktionserk_auktion_Gustaviansk_Stockholmsarbete_MasreliezSäsongens kanske vackraste möbel på auktion. Åtminstone är det sällan man påträffar ett sådant skick som bordet var i

Stockholms Auktionsverk som inleder sina auktioner med möbler och konsthantverk för att inte konkurrera om konstkundernas gunst, hade en ovanligt stark dag. Inte minst då greve Carl Erik Mannerheims konsolbord tillskrivet Jean Baptiste Masreliez och dessutom i så gott som originalskick bidrog till skrytlistan över miljonnoteringar. Bordet klubbades för 960 000 kronor, vilket räknas som en miljonnotering sedan några år då man började att addera köparprovisionen i slutpriset auktionshusen kommunicerar. Totalt inklusive köparprovision landade bordet i ett nytt hem, inte helt omöjligt i Finland, för 1 180 000 kronor.

Grande-Coupe_Pierre-Phillipe-Thomires-verkstad_Stockholms-AuktionsverkEtt precisionsarbete under empirens guldålder gick hem hos auktionsbesökarna

Vidare klubbades ett par byråer ett par höggustavianska byråer av stockholmsmästaren Gustaf Foltjern för 540 000 kronor, och en så kallad grande coupe i skinande brons. Det rörde sig om ett högklassigt parisarbete i empire, tillskriven en av Frankrikes oerhört skickliga och produktiva mästarverkstäder, Pierre-Phillipe Thomires verkstad. Klubban föll på 520 000 kronor mot utropet 250-300 000 kronor. Köparen får betala 640 000 kronor för att kunna möblera sitt hem med en världsantikvitet.
På konstsidan hade Stockholms Auktionsverk valt att göra en liten specialavdelning med kvinnliga konstnärer (troligen inspirerade av Millesgårdens välbesökta utställning). Avdelningen bjöd på en riktig överraskning när ett sommarlandskap av Ida Gisiko Spärck från 1892 klubbades för  260 000 kronor mot utrop 20-25 000 kronor.

Stockholms-Auktionsverk_kvinnliga-konstnärer_auktion_Ida Gisiko Spärck_auktion"Nya" namn tar täten när det nordiska måleriets guldålder tar revansch på auktionsscenen. Fler höga priser på kvinnliga konstnärer som var i Paris under 1880-talet är att vänta

Ida Gisiko som gifte sig Spärck, tillhörde generationen kvinnor som tillsammans med bland andra Helene Schjerfbeck, Maria Wik, Julia Beck och Eva Bonnier åkte till Paris under 1880-talet. Väl där målades många fantastiska dukar av det franska blommande landskapet. Möjligen kan jag tycka att det känns lite omodernt att bunta ihop de kvinnliga konstnärerna i en kategori för sig, även om jag förstår poängen. Tycker dock att deras individuella konstnärskap står på egna ben.
Bland det äldre måleriet gick det trögare, och delvis även med det utländska. Det hela vägdes dock upp av Alfred Sisleys parklandskap som Stockholms Auktionsverk kommer att försöka leva på så länge det bara går. Men, som en antikhandlare sa till mig på den tiden jag arbetade på auktion, man är aldrig bättre än sin senaste auktion...
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

04 december 2013

Slutpriser för Bukowkis Klassiska Dag 1 - Topp 7

Hösten Klassiska Auktion på Bukowskis är mellan 3 - 5 december och de första slutpriserna har kommit för klassiskt måleri. Barnebys listar de sju dyraste verken som gick för miljonbelopp.

1. Anders Zorn "Dalaröklippor II", slutpris 13 690 000 kr 

2. Bruno Liljefors "Räf som lurar på trastar”, slutpris 5 145 000 kr

3. Carl Larsson "Vallmor" / "Les coquelicots" (Poppies), slutpris 4 900 000 kr

4. Maximilien Luce "Le viaduc d'Auteuil (Le Pont)" , slutpris 4 532.500 kr 

5. Alfred Sisley "Paysanne sous les arbres fruitiers", slutpris 3 920.000 kr

6. Alexander Roslin "Anne Vallayer-Coster" slutpris 1 715 000 kr 

7. Anders Zorn ”På den blågrå skinnsoffan”, slutpris 1 050 000 kr
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

21 november 2013

Kvalitetsauktionernas topp 9!

Nu finns kvalitetsauktionernas kataloger ute. Vi har här under samlat de tre dyraste objekten från konst-, möbel- och smyckes-kategorin.

Konst


Först ut från Stockholms Auktionsverk är en målning av Alfred Sisley, Utrop: 10 000 000 SEK.

1. Alfred Sisley, Le Parc. Stockholms Auktionsverk

På andra plats har vi Bukowskis med en tavla signerad Zorn, Utrop: 8 000 000 SEK.

2. Anders Zorn. Bukowskis.

Från Uppsala Auktionskammare har vi en målning av Edvard Munch, Utrop: 3 000 000 SEK.

Edvard Munch. Uppsala Auktionskammare

Möbler


Under möbler hittar vi en Georg Haupt-byrå från Bukowskis, Utrop: 2 000 000 SEK.




Georg Haupt. Bukowskis

På Uppsala Auktionskammare finns en vacker poudreuse, Utrop: 500 000 SEK.

Poudreuse från Uppsala Auktionskammare

På Stockholms Auktionsverk hittar vi ett par gustavianska byråar från Gustaf Foltjern, Utrop: 300 000 SEK.

Byråar, ett par. Stockholms Auktionsverk

Smycken


Högst utrop på smycken är en diamantring från Bukowskis, Utrop: 1 800 000 SEK.




Baguetteslipad diamant från Bukowskis

På Uppsala Auktionskammare hittar vi även här en diamantring, Utrop: 200 000 SEK.




Diamantring från Uppsala Auktionskammare

Även Stockholms Auktionsverk  bjuder på en ring med högt utrop, Utrop: 160 000 SEK.

Ring från Stockholms Auktionsverk

Alla auktioner klubbas i början av december så det finns gott om tid att gå igenom katalogerna.

Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

29 oktober 2013

Konst som lönar sig även för konstnärer - listan över världens rikaste konstnärer

Det talas ofta om konstnärers armod, att de inte tjänar pengar på sin konst och att de blir berömda först efter sin livstid. Parallellen dras inte sällan till Vincent van Gogh, och de ekonomiska värden hans måleri inbringar idag jämfört med hur det var under hans levnad, då han snudd på svalt ihjäl för att kunna ägna sig åt det han var bäst på - att måla!
Så finns det dem som blir förmögna på sin konst medan de lever och är verksamma. Rejält förmögna dessutom.Damien-Hirst_Rikaste-konstnärer_Sotheby´sSajten Bornrich.com( just i detta sammanhang inte särskilt passande namn eftersom de flesta fått arbeta flitigt för sin förmögenhet) listar de fem mest förmögna konstnärerna i världen. På första plats kommer inte helt otippat mannen som klöv djurkadaver mitt itu och stoppade ner dem i formalin och marknadsförde diamantbeströdda döskallar genom omfattande PR-kampanjer.
Brittiske konstnären Damien Hirst överraskade hela konstvärlden när han 2008 passerade gallerileden och sålde ut cirka hundra nya samtida verk av honom själv, på Sotheby´s auktion Beautiful Inside My Head Forever. Auktionen var en milstolpe för Sotheby´s och, förstås, konstnären som sålde verken för dryga miljarden. Förutom pengarna från försäljningen får ju konstnären dessutom en del av provisionen betald genom BUS-pengen.damien-hirst-sharkIdag anser man att Damien Hirst är god för 2,2 miljarder kronor, men egentligen rör det sig nog om ännu mer, med tanke på att han tillsammans med ett konsortium äger den döskalle beströdd med diamanter till ett sammanlagt materialvärde för 193 miljoner kronor som han skapade, ställde ut och försökte sälja för 700 miljoner kronor.
Jasper-JohnsSkulptur är ofta ekonomiskt eftersatt på andrahandsmarknaden, men en som lyckats få betalt för sina skulpturer och målningar är Jasper Johns som kniper andra platsen med en förmögenhet på 1,3 miljarder kronor. År 2006 såldes ett enskilt verk av honom för mer än en halv miljard till en internationell konstsamlare.
Andre-Vicari_rikaste-konstnär_BornrichPå tredje plats kommer en konstnär som få svenskar känner till. Det är den italienske konstnären Andre Vicari, uppvuxen i Wales och numera bosatt i Frankrike. Konstnärens första utställning ägde rum på Redfern Gallery i London 1956 där hans dukar hängde mellan Monet och Piacasso. På senare tid har han, liksom Anders Zorn på sin tid, blivit förmögen på porträttmåleri. Andre Vicari har kunnat addera ett antal miljoner från en trogen köpkrets i Arabvärlden.
David-Choe_barbara_walters_graffiti_artÄven amerikanen David Choe anses enligt vissa tidskrifter ha blivit miljardär på sin konst. Bornrich har räknat till 600 miljoner kronor, men även det borde räcka och bli över för den 37-årige konstnären som 2007 fick uppdraget att måla väggarna på Facebooks huvudkontor av  Mark Zuckerberg.
David-Choe_rikaste-konstnären_GraffitiDet som är särskilt intressant med David Choes konst är att den är sprungen ur gatukonsten(med en viss dragning till popkonsten), konst som i Sverige omfattas av nolltolerans. Läs Barnebys gästbloggare Felix Edwards Mannheimer intresanta inlägg om gatukonsten!
jeff-koons_Rikaste-konstnären_Gagosian-GalleryEn konstnär vars "barnsliga"verk har fått pryda allt från Venedigs stadskuliss till en högpresterande BMW-bilar är Jeff Koons. Konstnären tillhör Gagosian Gallerys framgångsrika stall av konstnärer, där många har sett en lavinartad prisutveckling de senaste åren. Hans speciella skulpturer av putsat stål som ofta ser ut som ballonger formade till djur är oerhört populära världen över. Den dyraste prisnoteringen på ett enskilt verk är Tulips, en bukett med tulpaner i stål som klubbades på Christie´s i New York härom året för 220 miljoner kronor.
Pengar är förstås inte allt här i världen, men roligt är det att läsa att även konstnärer kan bli miljardärer på sin konst. Inte bara de som säljer deras verk.
Kommentera / Läs kommentarer (3)
0 kommentarer

13 oktober 2013

Andreas Gurskys Paris Montparnasse på auktion

För alla som fortfarande känner sig tveksamma till fotografi som konstform, är det nog dags att ge upp, och acceptera att fotografisk konst är och kommer att vara en stor och intressant del av konsthistorien.

utställning_Andreas-Gursky_Barnebys_auktionFascinerande och näst intill obegripligt att det handlar om ögonblicksbilder.

Chicago_Board_of_Trade_II_Andreas-Gursky_BarnebysMäklargolvet på börsen i Chicago. Frågan är hur många magsår som trängs på ett och samma golv?

En av de verkliga tungviktarna på den samtida fotoscenen är den tyske konstnären Andreas Gursky. Han är framför allt känd för bilder i jätteformat som ofta visar en högst allmän vardag för många människor.

andreas-gursky_Barnebys_StadsbiblioteketKonstnären har även varit i Stockholm, där han valde ut Gunnar Asplunds Stadsbibliotek som motiv.

Konstnären fångar tydliga exempel på människans inte helt okomplicerade relation till utvecklingen, både som individ och kollektiv, där människans litenhet förstärks av fotografiernas storlek.

Andreas-Gursky_Ferrari_BarnebysYtterligare en av världens dyraste fotografier är detta. Ett depåstopp på en formel-1 tävling som mer påminner om myror som kastar sig över ett barr att bära med sig hem till stacken. Observera åskådarna på läktaren

gursky-paris-montparnasse-large-print_barnebys-auktion
Montparnasse av Andreas Gursky säljs på Sotheby´s med utrop 1-1,5 miljoner pund

På Sotheby´s Contemporary Evening Sale den 17 oktober säljs en av Andreas Gurskys ikoniska bilder från den urbana panoramasviten som han skapade 1993. Utropet är blygsamma 1-1,5 miljoner pund, det vill säga, motsvarande en välmålad påklädd kulla från Gopsmor eller kanske snarare en akvarell från 1885 års Dalarö, målad av Anders Zorn.

BahrainI-Andreas-Gursky_auktion_Moderna-Museet_BarnebysNär Moderna Museet presenterade utställningen "80-08" med Andreas Gursky var detta en av pressbilderna som figurerade i media. Ett surrealistiskt landskap med groteska spår av civilisationens nedbrytande av naturen

Det tidigare prisrekordet för ett fotografi innehas av konstnären. Det var när fotoverket Rhein II, från 1999 såldes på Christie´s i New York 2011 för 4,3 miljoner dollar eller dryga 3 miljoner euro.

Andreas-Gursky_Rhein II_Barnebys_Christie´s_New-York_auctionVärldens dyraste foto, av Andreas Gursky, såldes på Christie´s för några år sedan

Rhein II var ett av de verk som ställdes ut på Moderna Museet 2008-2009, på utställningen Andreas Gursky 80-08. Här hittar ni alla konstverk av Andreas Gursky på Barnebys just nu!

Nya prisrekord att vänta i höst? Vad tror ni?
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

27 juni 2013

Ett lyft för Konstakademien när Nationalmuseum flyttar in

"Carl Larsson är en fågel, som man inte tar där man sätter honom". Citatet av prosten Pettersson i Sundborn inleder utställningskommissarie Martin Olins utställningskatalog Carl Larsson Vänner & Ovänner. Carl Larsson är på återbesök, tillsammans med både vänner och ovänner på Konstakademin i Stockholm där han en gång skolade sig.
Carl larsson Självporträtt På samma sätt som Carl Larsson hade en slags livslång hatkärlek till Akademien fanns liknande känslor för personer i hans närhet. Inte minst bland konstnärskollegorna. En person som Carl Larsson tycks ha respekterat och tyckt om till en början, men med tiden helt ändrat uppfattning om var allkonstnären August Strindberg.

August Strindberg_Porträtt_Carl Larsson_Nationalmuseum_KOnstakademin Strindberg skriver i En ny blå bok, från 1908, att både Carl och hustrun Karin Larsson är opålitliga och falska människa - "hopljugna karaktärer" - vilket fick Carl Larsson att se rött och säga upp bekantskapen med den store författaren. Det var dock ett antal år efter att Carl Larsson målat ett porträtt av honom i kol.  En porträtt som Carl bävade för att måla, men som tycktes falla den kritiske Strindberg i smaken. Efter första dagens sittning var Strindberg så pass nöjd att han han ansåg målningen färdig.

En stor behållning av utställningen som belyser konstnären ur ett nytt perspektiv, bakom kakburkar och adventskalendrar, är den svenska porträttkonsten under 1800-talets slut och 1900-talets början där Carl Larsson hade en tydlig position. Porträtt som på andrahandsmarknaden sällan får det utrymme som det verkligen förtjänar, men som i denna tämligen intima utställning tar plats, och får Carl Larssons måleri att kännas angeläget ytterligare en gång, trots att det inte var särskilt länge sedan ett av våra större museer visade hans verk.
Porträtt av Anders Zorn_Carl Larsson_Konstakademin_Nationalmuseum I utställningens informativa texter intill verken kan man också läsa om komplexiteten att som konstnär måla av en hyllad och respekterad kollega, som August Strindberg eller Anders Zorn. Porträttet av födelsedagsbarnet Anders Zorn från 1909 är ett sådant exempel. Carl Larsson tyckte själv att målningen hörde till det sämsta han hade gjort och uppgav rädsla som största anledningen.

Att det är Nationalmuseum som gör denna utställning känns naturligt av flera anledningar. En av dem är förstås det rika material man har i de egna samlingarna av nationalmålaren, men även den nära och mycket ambivalenta relation konstnären hade till museet på sin tid. Midvinterblot-målningens vara eller icke vara är ett kapitel för sig, men det får ni veta mer i ett kommande blogginlägg.

Jag rekommenderar varmt ett besök på Fredsgatan 12, Nationalmuseums tillfälliga adress, och utställningen Carl Larsson Vänner & Fiender som pågår till och med 3 november 2013.
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

04 juni 2013

ABC-målarna ständigt i topp på de klassiska auktionerna

Kan du ditt konstnärliga alfabet? Ser man till tre av Sveriges mest folkkära konstnärer, tillika tre av de dyraste på auktion så börjar det med ABC. Åtminstone i Sverige. A står för Anders Zorn, B för Bruno Liljefors och C för Carl Larsson. ABC-målarna utgör en konstnärstrio som allt sedan slutet av 1800-talet, under det som kommit att kallas "det svenska måleriets guldålder", vunnit svenskarnas hjärtan. Alla tre uppmärksammades för sina konstnärliga talanger relativt tidigt i livet, men det stora genombrottet fick alla tre först efter att ha tillbringat en tid i Paris med omnejd. Inte minst i den svenska konstnärskolonien i Grez-sur-Loing där de hängav sig till det franska Plein air-måleriet, det så kallade Friluftsmåleriet. Mörka ateljéer byttes ut mot vackra omgivningar i flödande solljus med de naturliga motiven mitt framför de tillfälligt uppställda stafflierna.

Även om Bruno Liljefors tyckte det var så pittoreskt att han blev illamående, var det i Grez-sur-Loing flera av de tre konstnärernas absolut främsta mästerverk skapades. På Bukowskis Klassiska auktion förra veckan tangerades Stockholms Auktionsverks tidigare rekord för den högst klubbade Bruno Liljeforsmålningen genom tiderna på auktion(inflation ej inräknat).
Bruno-Liljefors_Grez_Stockholms-Auktionsverk Imorgon är det dags igen för flera toppmålningar av ABC-målarna att gå under klubban när Stockholms Auktionsverk klubbar iväg det klassiska måleriet. Bruno Liljefors Smygande räv från 1887 målade konstnären när han återvände till Grez på bröllopsresa med sin hustru Anna. Målningen ropas i 400-500 000 kronor.
Bruno-Liljefors_Katten-Jeppe_Stockholms-AuktionsverkEtt annat exempel är en oljemålning från 1884. Målningen föreställer Bruno Liljefors bäste vän och egen jaktkatt Jeppe, som följde konstnären från det han var en liten kelande kattunge till döden skilde dem åt. Målningen var troligen en av konstnärens favoritbilder med tanke på att den tillhört Fru Liljefors, innan den hamnade i en svensk privatsamling på 1940-talet. Utropet är 4-5 miljoner kronor.
Bruno-Liljefors_harstudie_Stockholms-Auktionsverk Övning ger färdighet. Idag anses Bruno Liljefors vara en av världens främsta djurmålare genom tiderna. Liljefors målade flitigt djuren från olika vinklar och i olika rörelser för att lära sig att skildra djuren i sitt rätta element. Harstudier är en underbar studie från 1885 föreställande en hare i olika rörelsemönster. Utropet är 30-40 000 kronor. Väl värda om någon frågar mig.
bruno_liljefors_Uppsala Auktionskammare 2013 Uppsala Auktionskammare ropar bland annat ut ett senare målat verk av signerat Bruno Liljefors daterat 1912, då konstnären övergått från det skira måleriet till bredare och samtidigt mjukare penselföring. Kungsörnar slår hare ropas i 300-400 000 kronor.

Anders-Zorn_Stockholms-Auktionsverk_Miss-Law Anders Zorn tog världen med storm när han målade sina porträtt i akvarell och olja. Både Stockholms Auktionsverk och Uppsala Auktionskammare har flera fina porträtt. Även om porträttmåleriet inte är det mest efterfrågade i Sverige just nu är måleriet ofta sanslöst bra. På Stockholms Auktionsverk säljs akvarellen Miss Law från 1885 med utrop 200-250 000 kronor.
Anders-Zorn_Uppsala-Auktionskammare På Uppsala Auktionskammare ropas två porträtt ut, varav den ena föreställer ett porträtt av Albert Magnus Stenbock ut för 250-300 000 kronor.
Carl-Larsson_Stockholms-Auktionsverk_Åmells_Klappbryggan-vid-SunbornsånVäl hemma i Sverige fann de tre konstnärerna sina favoritmotiv utifrån friluftsmåleriets motivkrets, men nu med nytt uttryck. I Zorns fall blev det mer naket medan det i Carl Larssons fall blev familjen och närboende till familjen Larsson i Sundborn som hamnade i allt större fokus. Ett exempel på en typisk bild från makarna Larssons älskade Sundborn är Klappbryggan vid Sundbornsån som är målad sent i Carl Larssons konstnärliga produktion med tydliga drag från den övergående jugendperioden.
Kommentera / Läs kommentarer (1)
0 kommentarer

28 maj 2013

Tangerat rekord på Bruno Liljefors

Efter en intensiv budgivning kunde en fullsatt auktionssal se Bruno Liljefors ”änder” klubbas för samma rekordpris som katten på Auktionsverket förra året. 9 100 000 kronor innebar ett tangerat rekord för en minst lika bra Liljefors-målning.



I övrigt gick det svenska måleriet bra. Zorns hindar gick för 6,1 miljoner och bland de mindre dyra måleriet klubbades Carl Johanssons vackra vålandskap med utrop 20-25 för 38,000 och Robert Lundbergs portträtt av Carl Johansson med utrop 10-12 gick för hela 65,000 kr.
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

28 februari 2013

Svensk skulptur i fokus

En av de nya trenderna är utan tvekan skulptur. Den tredimensionella konstens speciella egenskaper attraherar allt fler ur den samtida konstpubliken. Jag har länge talat mig varm om den undervärderade konstformen, men nu kommer det på bred front.

Tittar man på samtidskonsten så har skulptur blivit allt viktigare. Flera av de främsta gallerierna lyfter fram ung lovande konst av till exempel Cajsa von Zeipel, Daniel Jensen, Christian Pontus Andersson och Klara Kristalova.

Även Åmells Konsthandel väljer att i årets första utställning Skatter i brons lyfta fram 54 skulpturer i brons, varav 36 presenteras i den välskrivna katalogen med texter av framför allt Carina Engelhardt Önne. Här finns Anders Zorns finmejslade nakna kvinnokroppar och John Bauers underbara trollunge Humpe.

Åmells_Skulptur_Anders-Zorn_Carl-Eldh_"Alma I"Anders Zorns "Alma I" är ett tydligt bevis på att konstnären var en oerhört skicklig skulptör

Paradnumret är ett av Carl Milles viktigaste verk, den grönpatinerade Europa och Tjuren som kommer från en privat samling och nu är till försäljning. Åmells kommer visa den berömda skulpturen för en internationell publik på TEFAF-mässan i Maastricht i mars i år.

Europa och Tjuren är en del av den den fantastiska fontänen Europabrunnen som pryder Stora Torget i Halmstad. Milles ägnade lång tid och lät göra flera versioner innan fontänskulpturen restes i sin fulla prakt på sin nuvarande plats. Skulpturens motiv är hämtat från den antika grekiska mytologin och berättar om hur den feniciska prinsessan Europa blev bortförd av guden Zeus, som förvandlat sig till en tjur. Han tog henne på sin rygg och förde henne över havet till Kreta. Den fladdrande manteln visar med vilken fart de färdas över havet. Skulpturens form bygger på ett imponerande samspel mellan tyngd och lätthet. Den maskulint voluminösa tjuren står i tung kontrast till den feminint gracila Europa. Som i så många av Carl Milles arbeten uppstår en perfekt balans mellan de två elementen luft och vatten.

Bland utställningens mer sällsynta skulpturer finns både Carl Eldhs Sången och Dansen som första gången gjöts 1928 för att placeras utanför Stadshuset, som pendanger vid trappan ned mot Riddarfjärden, där de båtburna gästerna skulle välkomnas, tack var ett privat initiativ av en grupp konstvänner. Utställningens skulpturer är betydligt mindre till storleken än originalen, som än idag pryder Stadshusets trädgård.

Åmells_Tore-Strindberg_"de-fem-världsdelarna"_"Asien-&-Oceanien"_skulptur_brons"Asien" och "Oceanien" är två av de fem kvinnogestalterna som symboliserar de olika världsdelarna som smyckar fontänen på Järntorget i Göteborg

Men även Tore Strindbergs imponerande skulpturer Asien och Oceanien ur konstnärens mest monumentala verk De fem värdsdelarna som idag pryder Järntorget i Göteborg är till salu på Åmells utställning. Fontänskulpturen i sin helhet är tänkt att symbolisera Göteborgs historia där järnhandeln och sjöfarten till de olika världsdelarna haft stor betydelse för stadens näring. Efter att skulpturen kommit på plats på 1927, lät konstnären, som är kusinbarn till August Strindberg, göra en andra gjutning av de fem sittande kvinnogestalterna(världsdelarna) hos Otto Meyers efterträdare. Asien och Oceanien är två av dem, de tre andra finns i privata samlingar.

"Männsikan-och-Pegasus"_Åmells_Carl-Milles"Människan och Pegasus" i den för Carl Milles typiskt grönpatinerade ytan

Bland skulpturerna på utställningen återfinns även de kända verken Vingarna, Serpentindanserskan och Människan och Pegasus av Carl Milles, Sittande nymf av Carl Eldh och Grodan av Per Hasselberg.

När det kommer till att bedöma kvalitet på bronsskulpturer handlar det väldigt mycket om gjutning och patinering, något man får se utsökta exempel på i denna utställning som pågår till och med 15 mars.

Mer skulptur blir det i vår när det öppnar en omfattande retrospektiv utställning med den internationellt erkände konstnären Gert Marcus måleri och enastående skulpturer på Konstakademin i Stockholm den 6 april. I samband med utställningen kommer även boken Gert Marcus Distansens förvandling ges ut.
Kommentera / Läs kommentarer (1)
0 kommentarer

19 november 2012

Toppobjekt på Uppsala Auktionskammare

Under helgen hade Uppsala Auktionsverk förhandsvisning av sin kvalitetsauktion i Stockholm. De som besökte den före detta biografen Astoria på Nybrogatan fick se en mängd toppobjekt av hög kvalitet. Bland annat en trevlig målning av Edward Munch, en högklassig Hauptbyrå och en mäktig Millesskulptur.

Personligen tyckte jag att standarden på objekten som Knut Knutsson och gänget har fått ihop var högre än vanligt. Tittar man på toppobjekten har Uppsala minst lika bra föremål som Bukowskis och Stockholms Auktionsverk denna gång.

Hauptbyrån med utrop 3.000.000 - 4.000.000:- framför Edward Munchs "Vårdag på Jeløya", utrop 6.000.000 - 8.000.000:-.

Anders Zorn, Uppsala AuktionsverkEn något blek, lite tråkig Anders Zorn målning. "Vid badkaret" 2.000.000 - 3.000.000:-

Europa och TjurenCarl Milles mäktiga "Europa och Tjuren". 800.000 - 1.000.000:-

GANTill vänster: Bo von Zweigbergk 200.000 - 250.000:-. Till höger GAN 400.000 - 600.000:-.
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

06 juni 2012

Åmells våruställning visar högklassig konst

Tänk er den svenska konstscenen på 1880-talet. Vilken kreativitet, vilka möten och vilka resor, såväl själsliga som geografiska. Tänk om Arlanda och flygplanen hade funnits då. Hur många konstnärer hade inte köat för att checka in sitt specialbagage i form av stafflier och målardukar. Försök föreställa er inne på flyget, hur de vänliga men bestämda flygvärdinnorna skulle få ha sparkcykel för att hinna servera rödvin och champagne till det levnadsglada konstnärerna. En av dem kanske hade varit Oscar Björck, som nygift med Ingrid Isaria Carola Boklund våren 1885 begav sig till Venedig efter en tid i Paris, München och Sverige. Ryktet om vattnet och ljusets stad var inte överdrivet. Venedig var en magisk plats på jorden, inte minst för de konstnärer som hängett sig åt friluftsmåleriet. Här samlades flera av våra stora målare såsom Anders Zorn, Wilhelm von Gegerfelt och inte minst Oscar Björck.

Oscar Björck_Åmells Konsthandel_svensk konst_oljemålning-1880-talsmåleri

Oljemålningen Piazza del´Erbe di Rialto, Venezia är ett typisk motiv för konstnären som ofta använde stadens gränder och små piazzor som kulisser till lokalbefolkningens vardagliga bestyr. Den lugna och ljusa kolorit som karaktäriserade Björcks måleri från somrarna i Skagen tidigt 1880-tal, kom i Italien att ersättas av en djupare och mer kraftfull palett.

Precis vid bron Rialto i Venedig, finns stadens kommersiella centra sedan mer än tusen år. Idag säljs fortfarande frukt och grönsaker på marknadstorget Piazza delle Erbe. Motivet är ett bevis på Björcks skicklighet att hantera både arkitekturens former, ljuset och människorna. Marknadsmotivet omges av loggiorna utförda under tidig renässans och de tillfälligt uppställda stånden med dess försäljare söker skugga under uppspända dukar, vilka bidrar till känslan av det djup och den rörelse bilden förmedlar. Precis som sin målarkollega, Wilhelm von Gegerfelt, placerar Björck ut pumpor i förgrunden, något som vittnar om pumpornas speciella ställning i det venetianska köket, vilka var självklara inslag på marknaderna då som nu. Lägg märke till hur konstnären genom att skapa kontraster mellan täckvitt och den annars djupa paletten med accentfält i rött och gult förstärker det starka förmiddagsljuset och dess reflektioner. En ren uppvisning av den den skicklige konstnären.

Flera av Oscar Björcks italienska arbeten köptes in av museer och Nationalmuseum förvärvade Från ett salutorg i Venedig (1887) vilken är utfört i samma stil som den aktuella målningen.

Åmells Vårutställning pågår till och med den 29 juni, och innehåller såväl moderna som klassiska mästerverk.
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

01 juni 2012

Klassiska auktionerna med klassiska inslag

Sveriges tre största auktionshus - Bukowskis Auktioner, Stockholms Auktionsverk och Uppsala Auktionskammare - annonserar ut de klassiska auktionerna med dragplåster av de stora skandinaviska konstnärerna. I topp syns flera fina oljemålningar av Anders Zorn, Helene Schjerfbeck,  August Strindberg, Carl Fredik Hill och Carl Larsson med flera. Högst utrop, 8-10 miljoner kronor, har Bukowskis målning Röd Strumpa som Zorn målade i Gopsmor 1910, tätt följd av Stockholms Auktionsverks Sol i skogen som målades 1907.

Anders-Zorn_Bukowskis-Auktioner_akvarell

Att jämföra med ett smycke är den lilla akvarellen Reveil, Boulevard Clichy från 1892. Utropet är ordentligt tilltaget, 5-7 miljoner kronor, även om målningen visar Zorns sällsynta begåvning och mästerliga förmåga att måla ögonblicksbilder som få andra. Inte minst genom ljusets skiftningar och skuggornas effektfulla spel.

Bålskål_Bukowskis-Auktioner_orientaliskt-porslin

Samtliga auktionshus satsar stort på det orientaliska konsthantverket. Förklaringen är det oerhörda intresset från den kinesiska marknaden som visats de senaste åren, då prisutvecklingen fullkomligt exploderat. Nya restriktioner gällande import och export av noshörningshorn och elfenben borde dock visa sig på några av föremålens slutpriser, även om utropen sänkt rejält från tidigare år. Bålskålen ovan med dekor av famille rosefärger förställer faktorierna i den kinesiske handelsstaden Kanton. En av handelsstationerna tillhör det Ostindiska Kompaniet, vilket illustreras genom en svensk flagga. Utropet är 400 000 kronor.

Diadem_Bukowskis-Auktioner_smyckenAtt proveniensen har blivit allt viktigare har nog sin förklaring i att vi människor är intresserade av att sätta saker i sammanhang och få en större förståelse kring föremålen och dess historia. Ett föremål som har en imponerande proveniens är diademet med, inte mindre än, 83 antikslipade diamanter, granater och orientaliska pärlor. Enligt säljarens information så har diamantdiademet tillverkats av den danske hovjuveleraren Dragsted på beställning av Prins Viggo(1893-1970) i början av 1930-talet. Diademet var en gåva till hans hustru Eleanor Green, Grevinna av Rosenborg och dansk prinsessa. Då paret inte fick några barn har det diademet gått i arv via den svenska prinsessan Margaretha som genom giftermål blev dansk prinsessa. Därefter ärvde greve Fleming Valdemar af Rosenberg, som hade det i sin ägo fram till sin död 2002. Bukowskis utrop är 1 400 000 - 1 600 000 miljoner kronor.
Kommentera / Läs kommentarer (1)
0 kommentarer

17 februari 2012

Finstämd Zornetsning på Lauritz.com

En av mina favoritetsningar säljs på Lauritz.com med avslut om elva dagar. Det är den mycket finstämda men samtidigt fartfyllda etsning Valsen av Anders Zorn säljs Lauritz.com.

ANDERS-ZORN_ETSNING_Valsen_1891

Vill man titta närmare på den än nätet får man bege sig till slakthusområdet i Stockholm. Etsningen är daterad i trycket 1891 och signerad i blyerts.
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

06 december 2011

Högkvalitativt måleri ger miljonnoteringar på Bukowskis

De så kallade ABC-målarna med sällskap av Carl Fredrik Hill bjöd på miljonregn över Bukowskis på klassiska auktionens första dag. Senaste tidens Zorn-feber verkar fortsätta. Dagens dyraste verk var Anders Zorns En Eva från 1902 som klubbades för 9 miljoner kronor.

Anders Zorn, En Eva, Bukowskis Auktioner, miljonnoteringar på auktion, svensk konst, ABC-målarna, Carl Fredrik Hill, Fanny Brate

I övrigt kan vi konstatera en del tunga återrop i form av för högt värderade målningar som t e x Fanny Brates Konstvänner som hade skyhöga förväntningar. Nog för att målningen var insmickrande men frågan är om man inte missbedömde marknaden rejält denna gång. Personligen tycker jag att halva utropspriset hade varit mer än tillräckligt även om den var klart kommersiell. Nu återstår att se om det finns någon Sleeping Beauty bland det äldre måleriet. Om inte annat har vi en spännande dag framför oss imorgon med ett par föremål av världsklass.
Kommentera / Läs kommentarer (2)
0 kommentarer

22 november 2011

Dyra blad av Edvard Munch på Blomqvist och Grev Wedels Plass Auksjoner i Oslo

När det nalkas specialauktion med Edvard Munchs konst, så förväntar man sig kanske att se några av konstnärens spektakulära tempera-eller oljemålningar, men så är inte fallet. Det visar på två saker. Dels hur sällan målningarna förekommer på auktion, men även hur stor grafiker Edvard Munch var.

Edvard Munch, Grev Wedel Plass Auksjoner, Munch-grafikk,

Det är genom grafiken Edvard Munch, liksom vår egen Anders Zorn, har nått den breda publiken. Och det är genom de grafiska bladen de flesta känner igen Munchs bildvärld om man bortser från vissa museimålningar som t e x Skriet. Idag ligger priserna på en nivå som överstiger de flestas årslöner. Åtminstone om man köper några av de märkvärdigare bladen, som Madonna, Lösrivelse II och Vampyr II.

Edvard Munch, Vampyr, Knut Forsberg, Blomqvist Kunsthandel, Munch-Grafikk, Norska konstmarknaden, Auksjoner

Läser man Kari Nestaas artikel i kommande nummer av Kapital, Norges motsvarighet till Dagens Industri så kan man läsa att marknaden generellt betalar mellan 15-30% mindre för Munchs verk än före finanskraschen 2008. Trots Norges urstarka ekonomi har prisbilden på konst och antikviteter hämtat sig betydligt sämre jämfört med övriga världens uppgång sedan förra året. En av anledningarna tillskriver man den amerikanska marknaden som varit betydelsefull för Munchs prisbild, men även att återväxten hos samlarna för tillfället är klen.

Edvard Munch, Madonna, Blomqvist Kunsthandel, Knut Forsberg, Munch-Grafikk, Norska konstmarknaden, Auksjoner,

Kanske är det nu man har chans att "fynda" denna konstnärlige gigant, tillika en av världens främsta grafiker. Blomqvist Kunsthandels auktion äger rum idag, den 22 november, med start kl 18.00 och Grev Wedels Plass Auksjoner klubbar iväg sin prestigeauktion den 28 november. Det återstår att se om publiken på andra sidan Atlanten har vaknat på gott köparhumör. Oavsett vilket, så är det som Knut Forsberg säger: Publikum bestemmer, det er auksjonens vesen.
Kommentera / Läs kommentarer (1)
0 kommentarer

05 september 2011

Japanska färgträsnitt, Carnegie Art Award och Banksy på SVT

En av de vanligaste frågorna jag får(efter frågan om vilket som är mitt bästa fynd) är: Vad tror du blir nästa trend? I höst svarar jag att vi kommer återupptäcka de japanska färgträsnitten.

Precis som begåvade konstnärer runt om i Europa lät sig inspireras av de japanska träsnitten i slutet av 1800-talet, kommer våra inredningar fyllas av Kitagawa Utamaros bilder på landskap och djur. Eller Utagawa Toyokunis uttrycksfulla skådespelarporträtt .



Det var efter Japans långa isoleringstid då handeln med andra nationer varit strängt kontrollerad som bladen började spridas runt om i Europa under 1800-talets andra hälft. Konstnärer som Van Gogh, Manet och Toulouse-Lautrec tog starka intryck ochlärde sig mycket om kompositioner och hur man beskar motiven och därmed bilderna. Men även hos svenska konstnärer, som Carl Larsson och Anders Zorns tidiga måleri anar man de exotiska dragen.

 

I veckan som gick kungjordes vilka konstnärer som vinner konstvärldens nobelpris i senare i höst. Carnegie Art Award delar ut en ansenlig summa pengar till särskilt begåvade konstnärer med ett intressant konstnärskap och en genomgående högkvalitativ produktion. I år vann finländska Heikki Marila första priset om en miljon kronor, medan andra pris om sexhundratusen kronor gick till Ann Edholm från Sverige. En del av hennes dukar kan man se på Galleri Nordenhake fr o m den 6 oktober, eller hos Galleri Magnus Åklundh.



 

Jag vet, det är ingen nyhet men jag vill ändå tipsa om den dokumentärserie som SVT sänder om konst, konstnärer och konsthantverkare. Välgjorda program presenteras b l a Basquiat: The radiant child, Banksy – Exit through the giftshop, Torun - en passion i silver och Banksy – Exit through the giftshop.



För många presenteras gatukonsten ur ett nytt perspektiv i dokumentären Banksy – Exit through the giftshop. Värt att lägga på minnet när priserna bara stiger runt om i Europa på det som ofta tidigare kallats skadegörelse. När TV talar och det låter så här, då lyssnar jag. Se programen på SVT Play, om ni inte sett dem.
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

30 maj 2011

Zorn dominerar Bukowskis klassiska kvalitetsauktion

Anders Zorn SommarAnders Zorn "Sommar" (foto Bukowskis)

För Zornmålningar till ett utropsvärde av närmare 30-40 miljoner kr visar Bukowskis sin dominans på den klassiska sidan just nu. Två riktiga ”rysare” som Jan Ribbhagen hade uttryckt det i Antikrundan är Sommar och Söndagsmorgon. Den förstnämnda, akvarell med täckvitt, är en Dalaröbild från en riktig guldperiod inom det svenska måleriet, daterad 1887. Med en intressant proveniens där b l a konstsamlande ingenjör Carl Robert Lamm på Näsby slott förekommer som en av ägarna kan man konstatera att målningen ansågs synnerligen förnämlig redan under Zorns egen livstid. Utrop 10-15 000 000 kr.

Anders Zorn SöndagsmorgonAnders Zorn "Söndagsmorgon" (foto Bukowskis)

Söndagsmorgon är en oljemålning målad några år senare, närmare bestämt 1891. Motivet är hämtat från Mora där Anders Zorn tillbringade större delen av sommaren. Målningen visar en intim men högst naturlig scen där tre flickor är i färd med att klä sig för att gå till kyrkan denna soliga morgon. Som synes på bilden har de kommit olika långt i sina bestyr och vi ser en ung kvinna som tvättar sig i förgrunden medan de två kvinnorna i bakgrunden redan hunnit klä på sig sina folkdräkter. Man kan känna den ljumma värmen utanför fönstren som tränger sig på genom de spröjsade glasen. En värme som sprider sig genom reflektionerna som landar på golvet framför den sittande kvinnan längst bak i bild. Det finns en förväntan hos de unga tre. Precis som det troligtvis finns förväntningar på ett högt slutpris. Utrop 12-15 000 000 kr.

/Pontus Silfverstolpe
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

26 maj 2011

Zornmuseet i Mora imponerar ännu en gång

För ett knappt år sedan visade man Zorns mästerverk. Nu är det dags att visa världens största samling av den geniförklarades konstnärskap. En samling som inte går av för hackor. På Zornmuseet visas hundratals målningar, akvareller, etsningar och skulpturer av Anders Zorn. Bredden i utställningen visar på storhet som konstnär men även på experimentlusta med olika material. Utställningen pågår mellan 14 maj till 14 september För mer information, www.zorn.se

Foto: Zorn.se
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

23 maj 2011

Stockholms Auktionsverk bjuder ut en av årets höjdpunkter – Zorns ”Kärleksnymf”

När denna målning visades på Opponenternas utställning på Blanch´s konstsalong i Stockholm 1885 var kritikerna eniga om Zorns mästerliga förmåga att genom komposition och färgmagi uttrycka motivets närvaro inför en skälvande publik. Anders Zorn omtalas som ett geni, vilket man får hålla med om när man står framför denna imponerande akvarell. Utropet 8-10 000 000 kr borde inte räcka om man har för avsikt att lägga vantarna på mästerverket. Auktionen börjar imorgon, tisdag och Zorns kärleksnymf klubbas på onsdag, 25 maj.

Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer