29 mars 2014

Frukost med Michael Storåkers

För fyra år sedan blev Michael Storåkers till mångas förvåning verkställande direktör på Bukowskis. Lika oväntat har han i veckan meddelat att han lämnar sin post efter sommaren. Med bakgrund från reklamvärlden sågs han delvis med misstro, men efter att med kraftiga och självsäkra tag borstat mjällen av det anrika auktionshusets svarta kavajslag började snart hela branschen nogsamt följa var förändring. Utan den snillige Storåkers överlagda varumärkesstrategi, digitala resning och förståelse för bildspråkets starka magi skulle den svenska auktionsbranschen aldrig ha sett de senaste årens progressiva utveckling.

Michael Storåkers

Du överraskar alla med att säga upp dig, har du tröttnat?

Man ska gå från konstkalas när det är som roligast, och roligt har det verkligen varit, kändes dock rätt med förändring.

Hur reagerade Bukowskis styrelse när du ville sluta?

Konstruktivt. Vi satte igång med en rekrytering ganska omgående vilket gjorde att vi kunde ha en process utan för stora hack.

Det har hänt mycket sedan du tog över chefskapet på Bukowskis, vad är du mest stolt över att ha uträttat?

Bukowskis Markets utveckling och att mer än 50 procent av våra intäkter är digitala. Sen dyker Strindberg-utställningen upp i huvudet och många andra enskilda försäljningar, Marabou-samlingen och Vattenfallet av Dardel. Men det finns mycket kvar att göra.

Nils-von-Dardels_Vattenfallet_Bukowskis_Nils von Dardels "Vattenfallet" såldes för 24 227 279 sek ink provision.

Somliga var till en början tveksamma till att du som ung och oerfaren av auktioner skulle lyckas, men efter två år vände du förlust till vinst. Hur gick det till?

Det handlade om en tydlig plan och teamwork med Bukowskis medarbetare. Bukowskis har ett starkt varumärke men alla behövdes aktiveras lite mer för att få igång verksamheten. Lanseringen av Bukowskis Market, satsningen på Contemporary var några sådana saker som hjälpte till.

Har du några råd till din efterträdare Anna-Karin Laurell?

Nej, bara om hon ber om dem.

Vad kommer du att ta med dig från auktionsbranschen in i ditt fortsatta yrkesliv?

Möten med fantastiska kolleger, kunder och konstnärer.

I auktionsbranschen har det tidigare varit vanligt med interna rekryteringar. Både du och din efterträdare kommer från andra branscher. Är viktigt att ta in folk utifrån för att lyckas vara ett framgångsrikt auktionshus idag?

Ständig förändring är en överlevnadsmekanism även i vår bransch. Och att få perspektiv utifrån hjälper till.

Hade du visionen klar av hur du ville leda Bukowskis redan från början?

Jag satt i styrelsen redan 2009 och fick ta fram den nya affärsplanen under ett år i styrelsen ihop med flera medarbetare på Bukowskis, så planen var klar när jag började som VD. Därför lyckades vi hålla ett hyggligt tempo från början.

Hur ser din och familjen Lundins relationer ut? Har du haft stor handlingsfrihet?

De har varit lojala mot planen och låtit oss på Bukowskis förverkliga den.

Vem har varit ditt bästa bollplank?

Medarbetarna på Bukowskis, det är ingen hemlighet att jag och Anna-Karin Pusic som är chef för Fine Art pratar 10 gånger per dag. Minst.

Anna-Karin Pusic, chef för Fine Art och specialist på modern konst.

Finns det något annat auktionshus, svenskt eller internationellt, som du på något sätt inspirerats av?

Jag tycker vi har bra auktionshus i Sverige. Kollegerna Auktionsverket och Uppsala inspirerar oss att bli bättre. Självklart är Sothebys och Christies också spännande att lära sig mer från, och nya auktionsaktörer på nätet som Paddle8.

Hur länge kommer de tryckta katalogerna att finnas kvar?

Bra fråga. Vi ser att alltfler bud och intressen kommer via det digitala. Men 3-5 år till så behövs den tryckta katalogen, i alla fall för Moderna och Klassiska auktionerna.

Vad har du själv för konst hemma?

Mycket samtida konst, oftast svensk, och flest kvinnliga konstnärer som Nathalie Djurberg, Maria Nordin, Ann Böttcher, Klara Kristalova och Christine Ödlund.

Nathalie Djurberg, sekvens ur "Madeleine the Brave", 2006.

Varför tror du att du fastnat för flest kvinnliga konstnärer?

Många av de främsta svenska samtida konstnärerna är kvinnor, men jag gillar också Jens Fänge, Jockum Nordström, Johan Thurfjell och Fredrik Söderberg.

Jens Fänge, "Reflection", 2006.

Hur vaknade ditt konstintresse?

Mamma måste jag nog säga. En sliten historia, men jag köpte mitt första konstverk, en Zorn-etsning, när jag var 13.

På vårens Contemporary kommer Andy Warhols "Last supper" ut till försäljning med ett utrop på 60-80 miljoner vilket är det högsta utropet någonsin på en svensk auktion. Kan du ge en kommentar?

Känns stort. Ett riktigt internationellt toppverk i mint condition från en av Warhols viktigaste sviter. Den är en stjärna på vilken evening sales som helst i hela världen.

Andy Warhol "Last supper" på Bukowskis Contemporary

Du kommer från reklambranschen. Hur viktigt är varumärkesbyggandet för att lyckas som auktionshus?

Varumärket är avgörande för att lyckas, men varumärket är så mycket mer än kommunikation. På Bukowskis är de viktigaste varumärkesbärarna vår personal och speciellt våra specialister.

Ni har själva sagt att Bukowskis Market står för halva omsättningen, hur ser det ut i framtiden? Hur kommer det att utveckla sig, kvalitetsauktioner kontra nätauktionernas enklare sortiment?

Det är framförallt mellansegmentet som försvinner mer och mer, vi ser att marknaden för volymsegmentet som Bukowskis Market ökar och ökar, och att kunderna är villiga att köpa mer och mer via nätet. Samtidigt så växer Fine Art där fokuset ligger på det allra bästa sakerna. Marknaden har blivit mera binär och båda delarna växer.

Bukowskis började tidigt samarbeta med Barnebys, vad betyder samarbetet för er?

Vi såg tidigt att vi fick ny trafik till Bukowskis som är bra för våra affärer.

Hur kommer det sig att syskonen Storåkers blivit så framgångsrika, vad gjorde era föräldrar med er egentligen?

Det är bara att jobba djävligt mycket och att vilja något.

Vad ska du göra sen?

Har flera styrelseuppdrag och investeringar redan nu som kommer få mer kärlek, sen finns det andra projekt jag funderar på. Men har lovat mig för första gången att ge mig själv lite tid och inte stressa in i något.

Vad gör du gärna en ledig söndag?

Ser bra utställningar, nu senast Klara Kristalova på Bror Hjorths hus i Uppsala.
Kommentera / Läs kommentarer (2)
0 kommentarer

13 mars 2014

Magnus Bexhed om kommande onlinekvalitesauktionen på Uppsala Auktionskammare

Uppsala Auktionskammare är det enda auktionshuset i Norden som endast bedriver kvalitetsauktioner. Två gånger per år håller de Internationella kvalitetsauktioner med färre och dyrbarare föremål men som lockar många utländska kunder. Deras Onlinekvalitetsauktioner hålls sju gånger per år och innehåller ca 1000 olika föremål. Snart är det dags för nästa auktion, som bland annat bjuder på vackra mattor, moderna möbler och ett stort antal målningar, såväl moderna som äldre. Barnebys har fått en intervju med Magnus Bexhed, VD på Uppsala Auktionskammare som berättar mer om den kommande Onlinekvalitetsauktionen.

Magnus Bexhed

Tisdagen den 18 mars håller ni nästa onlinekvalitetsauktion. Vad har vi att se fram emot?

Vi försöker att hela tiden höja kvalitén på Onlinekvalitetsauktionerna och jag skulle säga att det är en ovanligt fullmatad auktion vi har att se fram emot.

Jag skulle framförallt vilja slå ett slag för dessa föremål

1048. Johan Ericson 1849-1925. Marstrand, vy mot Södra Strandverket. Signerad och daterad. Joh Ericson 1921. Olja på duk, 38,5 x 55.

172. Bord ”Utö” (även kallat Brancusi-bordet). Axel Einar Hjorth för Nordiska Kompaniet. Formgivet 1932. Syrabetsad furu, skålad skiva.

93. Urna med lock Porslin. Kina, Qianlong. Dekor i powder Blue. H 46.

983. Bordspendyl Empire, Frankrike. Förgylld brons, vitemaljerad urtavla. H 46, B 33,5.

632. Skulptur I form av ägg. Signerat Hhg (Hans Hedberg). Starkeldsfajans., H 13,5. Ställ av järn medföljer.

874. Svensk konstnär Porträtt föreställande kamrer och fru Pihl (f. Winberg). Ett par, olja på duk, ovala, 69 x 56 vardera.

Ni får in mycket asiatiska föremål. Vad beror detta på och hur ser efterfrågan ut?

Det är en ständigt växande efterfråga på asiatiska föremål och konst. Vi fokuserar mycket på den kinesiska och asiatiska marknaden och är bland annat med och ställer ut på de viktiga mässorna i Beijing och Hong Kong. I maj kommer vi ha en monter på en mässa i Hong Kong och på så sätt når vi också ut till de mest köpstarka kinesiska kunderna. Vi är även duktiga på att annonsera efter asiatiska föremål, vilket speglas i vårt utbud på de Internationella kvalitetsauktionerna. De mest efterfrågade och dyrbaraste föremålen är de som tillverkats för den kinesiska marknaden av kineser för kineser, dvs. det vi brukar kalla för ”Chinese taste”. Blåvitt porslin från sent 1700-tal som är tillverkat för den europeiska marknaden är fortfarande prisvärt att köpa.

160. Vas Porslin. Kina, Qianlongs märke, ej tid. Polykrom dekor av resserver med figurer respektive kaligrafi. H 25,5.

738. Vas Porslin. Kina, Qianlongs märke, ej tid, dekor i underglasyrblått av drakar. H 24,5.

52. Fat, två stycken Porslin. Kina, Qianlong. Dekor i underglasyrblått av flodlandskap. L cirka 37-37,5. Mycket prisvärd!

Går det att urskilja någon annan trend gällande vilka föremål som får många bud på auktionerna?

Trend är väl inte rätt ord men många köper föremål som går att använda. Samtidigt är en målning kanske inget man ”använder”, men att njuta av ett konstverk är också ett användningsområde och det är minst lika viktigt.  Föremål som används till det dukade bordet är populära, t.ex. ljusstakar. Vad som kan tyckas vara lite lustigt är dock att det oftast är lättare att sälja dyrare föremål, därför att många vill ha de bästa föremålen.

Tack för pratstunden Magnus! Vi ser fram emot auktionen 18 mars!

Här hittar ni fler föremål från auktionen!
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

15 januari 2014

Sex sittpjäser hos Uppsala Auktionskammare

Uppsala Auktionskammare har precis släpps sin Onlinekvalitetsauktion katalog. Auktionen går av stapeln den 21 januari kl 10.00 och redan nu kan du spana in och buda. Utbudet är stort och brett, du finner både spännande inredningsobjekt och unika konstföremål för samtliga smaker.



Uppsala Auktionskammare skriver:
"Auktionen innehåller sammanlagt över 1100 objekt. Unika och spännande möbler, antikviteter, design, porslin, smycken samt silver med mera finns att upptäcka i auktionen."

Barnebys tittar närmare på sittpjäserna och väljer ut sex favoriter.

Soffa Modell "Samsas", formgiven av Carl Malmsten för O.H. Sjögren. L 159. Utrop 4000 - 6000 kr


Fåtölj med fotpall G.A. Berg. Svart skinn, djuphäftad. På central snurrfot. Lös dyna. Utrop 3000 - 4000 kr

Soffa Gustaviansk typ, 1800-tal. Fast stoppad sits och rygg. Skuren dekor samt dekor av pastellage. Utrop 2000 - 3000 kr

Fåtölj Modell "Vår Fru" av Carl Malmsten för O.H. Sjögren. Mahogny. Utrop 2000 - 3000 kr

Badkarssoffa Gustaviansk, sannolikt Västsverige. Fast stoppad sits och rygg. Skuren dekor. Utrop 6000 - 8000 kr

Soffa Möjligen Danmark, 1960-70-tal. Stomme av teak. Två lösa dynor. Utrop 2000 - 2500 kr

Här finner ni alla pjäser!

Här hittar ni hela katalogen!
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

08 december 2013

Det svenska auktionsåret avslutades starkt med flera spektakulära prisrekord

När vi summerar de tre ledande svenska auktionshusens klassiska auktioner så kan vi konstatera att trenden håller i sig; det högkvalitativa, unika och föremål med intressant proveniens tycks kunna kosta hur mycket som helst. Många konstverk handlas för rekordbelopp. Ett kännetecken för högkonjunktur i branschen (förvisso även för värsta lågkonjunkturen) är när alla husen kan triumfera med ett eller flera verk av de så kallade ABC-målarna, det vill säga Anders Zorn, Bruno Liljefors och Carl Larsson. Vilket var fallet under höstens klassiska auktioner. Trots avsaknad av riktiga dyrgripar bland möbler och konsthantverk bjöds det på höga priser för det som stack ut på grund av hög kvalitet och intressant proveniens.

Alfred-Sisley_Stockholms-Auktionsverk_auktionsrekord_Bukowskis_Uppsala-Auktionskammare_Anders-Zorn,-Bruno-LiljeforsNicklas Forsman, nöjd auktionsutropare klubbar iväg Stockholms Auktionsverks näst dyraste föremål genom tiderna

En intensiv vecka i december för såväl kunder som auktionshusets personal har avslutats. Barnebys bjuder här på en kortfattade summering av auktionerna. Jag börjar med att summera Uppsala Auktionskammare som ropade ut dryga 1 000 föremål till ett värde av 28,8 miljoner kronor den gångna veckan. Försäljningarna resulterade i klubbade priser som kunde summeras till 45,8 miljoner kronor inklusive köparprovision när auktionen var över (38,8 miljoner kronor exklusive provision). Uppsala Auktionskammare inledde sin auktion starkt med det orientaliska konsthantverket, vilket i vanlig ordning bjöd på flera höga priser. Överraskade gjorde en figur i så kallad Blanc de Chine, som klubbades för 860 000 kronor mot utrop 15-20 000 kronor. Liksom två olika vaser från 1900-talet med dekor av polykroma emaljfärger föreställande figurscener, vilka klubbades för 330 000 kronor respektive 230 000 kronor.

Vas_Kina_Porslin_Uppsala-Auktionskammare_emaljfärgEfterfrågan ändras från säsong till säsong. Nu verkar det vara polykrom dekor som gäller

De höga priserna på Axel Einar Hjorths furumöbler fortsatte något överraskande, men det visar att efterfrågan inte minskat, och att vi kanske har en ny designklassiker i sikte, åtminstone internationellt. Samtliga Muslingestolar(exemplaren som tillskrivits Philip Arctander eller i vissa fall Viggo Boesen) klubbades iväg mellan 30-50 000 kronor. Bland det moderna utbudet så var det den rumänske konstnären Dimitri H. Chiparus figurin från 1920-30-talet som tog hem priset. Figurinen "Starfish" klubbades för 780 000 kronor mot utrop 400-500 000 kronor.

dimitri_h_chiparus_Uppsala Auktionskammare_Klassisk AuktionTack vare internationella köpare får man internationella prisnivåer även i Uppsala

Uppsala Auktionkammre har alltid varit duktiga på att sälja ryskt till trogna köpare. Så även denna gång när det framför allt var måleriet som stod för de högsta priserna.
De klassiska möblerna höll sig i stort sett kring utrop med undantag för exempelvis ett par högklassiga sengustavianska taburetter av Ephraim Ståhl som klubbades för 50 000 mot utrop 12-15 000 kronor. Den i våra dagar svårsålda möbeltypen Poudreusen, som visades på Grand Antiquesmässan förra hösten återropades, trots en Hauptsignatur.

Taburetter_ett_par_Uppsala Auktionskammare_Ephraim Ståhl_auktion_BarnebysDe typiska fotavslutningarna av Ephraim Ståhl ger spänst åt sittmöblerna.

Måleriet leddes av två skandinaviska toppnamn; Edvard Munch och Carl Larsson. Carl Larssons "Lisbeth och körsbärsblom" från 1899 förvärvades samma år av Charles Deering från Chicago, genom Anders Zorn. Efter det har målningen varit kvar på andra sidan Atlanten och har därmed, mer eller mindre varit bortglömd, åtminstone för den svenska marknaden fram till nu. Akvarellen klubbades för 2, 5 miljoner kronor, vilket kostar köpare 3,1 miljoner kronor. Dyrast på auktionen blev dock verket "Vårdag på Jeløya" av den norske konstnären Edvard Munch. Målningen återropades i våras men såldes nu för 4,7 miljoner kronor(5,8 miljoner kronor inklusive köparprovision).

Carl-Larsson_Uppsala-Auktionskammare_auktion_Barnebys"Upphittad" Carl Larsson hittade ny ägare efter dryga 100 år i Amerika

Bukowskis  presenterade en auktion med ett samlat utrop av 98, 5 miljoner kronor. Efter fyra intensiva auktionsdagar som avslutades med den orientaliska avdelningen kunde man summera ihop 106 miljoner kronor inklusive köparprovisioner för den klassiska konsten och konsthantverket. Totalt räknade man ihop 10 miljonnoteringar inkluderade köparprovision. Fler miljonnoteringar är att vänta på tisdag då Bukowskis i Helsingfors håller kvalitetsauktion där bland annat Helene Schjerfbecks "Flicka i grön dräkt" ur Gösta Stenmans samlingar har miljonförväntningar. Liksom "Ung flicka" utförd 1945 av samma konstnär kan kliva över miljonstrecket. Dessutom skulle jag bli mycket förvånad om inte Ivan Konstantinovich Aivasovskys "Storm på sjön" från 1881 gör det.

Bruno-Liljefors_Bukowskis_Barnebys_klassisk-auktion_Räf-som-lurar-på-trastarEtt av konstnärens favoritdjur skildrade med den briljans som gjort Bruno Liljefors till en av världens främsta djur och naturmålare

I topp kom förstås konsten med de klassiskt svenska namnen med de typiskt svenska motiven; Anders Zorns "Dalaröklippor II" som klubbades för 11 miljoner kronor, vilket medför ett slutpris på 13 687 500 kronor, följd av Bruno Liljefors "Räv som lurar på trastar" som klubbades för 4 miljoner kronor, vilket blir 5 145 000 kronor inklusive köparprovision. Även Bukowskis sålde en oljemålning av Alfred Sisley, vilken kostade köparen dryga 3, 9 miljoner kronor att hämta ut. En konstnär som håller en generellt hög prisnivå är Helmer Osslund. Av säsongens totalt 21 målningar av konstnären sålde Bukowskis 11 av dem. Högsta noteringen uppnåddes för "Höstmotiv från Torneträsk med Lapporten", som sig bör målad på smörpapper uppklistrad på pannå. Slutpriset blev närmare 760 000 inklusive provision kronor mot utropet 350-375 000 kronor.

Helmer-Osslund_Bukowskis_auktioner_Barnebys_LapportenHelmer Osslund i större format Lapporten i bakgrunden. I förgrunden färgas fjällbjörkarna gula av den starka höstsol som tränger igenom de tjocka molnbankarna

Möbelavdelningens paradnummer var en möbel av Georg Haupt, som uppmärksamma auktionsbesökare kände igen sedan tidigare, medan hantverksavdelningen stoltserade med parspeglar i rokoko med infällda blåa spegelglas från 1760. Speglarna bar etiketter på bakstyckena som avslöjade att de var tillverkade av Ehrart Göbel som var mästare i Stockholm fram till 1764. Speglarna ropades ut för 200-300 000 kronor. Köparen fick betala 245 000 kronor.

Parspeglar_blått-glas_rokoko_Bukowskis-Klassiska-auktion_BarnebysParspeglar är alltid populärt även om köparna är begränsade i anta, eftersom de kräver sin miljö

Utöver speglarna var det en enorm Rhytonvas av brännförgylld brons tillskriven någon av Paris främsta gelbgjuterier som imponerade på auktionspubliken. Rhyton som är periska och fritt översatt betyder smyckat konformat dryckeskärl. Formen förekom flitigt under empiren då vurmen för antikens formspråk eskalerade i alla välpolerade och dyrbara dekorationsföremål som prydde slott och herrgårdar på början av 1800-talet. Prislappen landade på 612 500 kronor. Troligt är att den dock kommer ut på marknaden snart igen, men i antikhandeln. Vem vet kanske ser vi den på Maastrichtmässan i mars. En skön känsla var det nog för Bukowskis smyckeintendent när man lyckades sälja den den enorma baguetteslipade diamanten på 9,30 carat för dryga 2,1 miljoner kronor. Det visar att det går att sälja riktigt dyrbara stenar även i Sverige, även om köparen troligtvis var från utlandet.
Stockholms Auktionsverks framgångar har jag redan berört i min blogg, men en glädjens dag var det nog på det anrika auktionshuset när klubban föll efter en lång och intensiv budgivning då Alfred Sisleys målning "Le Parc" klubbades för 14,1 miljoner kronor. Den näst högsta prisnoteringen (inflation ej inräknad) Stockholms Auktionsverk uppnått i auktionshusets nästan 340-åriga historia. Det var ett tag sedan man fick smälla konkurrenterna på fingrarna gällande miljonnoteringar, men i höst gjorde man det med besked. Totalt såldes föremål för 93 miljoner kronor provision inkluderad mot utrop 73 miljoner kronor, varv 16 föremål sprängde över miljongränsen, provision inräknad.

Det-Mannerheimska-Konsolbordet_Stockholm-Auktionserk_auktion_Gustaviansk_Stockholmsarbete_MasreliezSäsongens kanske vackraste möbel på auktion. Åtminstone är det sällan man påträffar ett sådant skick som bordet var i

Stockholms Auktionsverk som inleder sina auktioner med möbler och konsthantverk för att inte konkurrera om konstkundernas gunst, hade en ovanligt stark dag. Inte minst då greve Carl Erik Mannerheims konsolbord tillskrivet Jean Baptiste Masreliez och dessutom i så gott som originalskick bidrog till skrytlistan över miljonnoteringar. Bordet klubbades för 960 000 kronor, vilket räknas som en miljonnotering sedan några år då man började att addera köparprovisionen i slutpriset auktionshusen kommunicerar. Totalt inklusive köparprovision landade bordet i ett nytt hem, inte helt omöjligt i Finland, för 1 180 000 kronor.

Grande-Coupe_Pierre-Phillipe-Thomires-verkstad_Stockholms-AuktionsverkEtt precisionsarbete under empirens guldålder gick hem hos auktionsbesökarna

Vidare klubbades ett par byråer ett par höggustavianska byråer av stockholmsmästaren Gustaf Foltjern för 540 000 kronor, och en så kallad grande coupe i skinande brons. Det rörde sig om ett högklassigt parisarbete i empire, tillskriven en av Frankrikes oerhört skickliga och produktiva mästarverkstäder, Pierre-Phillipe Thomires verkstad. Klubban föll på 520 000 kronor mot utropet 250-300 000 kronor. Köparen får betala 640 000 kronor för att kunna möblera sitt hem med en världsantikvitet.
På konstsidan hade Stockholms Auktionsverk valt att göra en liten specialavdelning med kvinnliga konstnärer (troligen inspirerade av Millesgårdens välbesökta utställning). Avdelningen bjöd på en riktig överraskning när ett sommarlandskap av Ida Gisiko Spärck från 1892 klubbades för  260 000 kronor mot utrop 20-25 000 kronor.

Stockholms-Auktionsverk_kvinnliga-konstnärer_auktion_Ida Gisiko Spärck_auktion"Nya" namn tar täten när det nordiska måleriets guldålder tar revansch på auktionsscenen. Fler höga priser på kvinnliga konstnärer som var i Paris under 1880-talet är att vänta

Ida Gisiko som gifte sig Spärck, tillhörde generationen kvinnor som tillsammans med bland andra Helene Schjerfbeck, Maria Wik, Julia Beck och Eva Bonnier åkte till Paris under 1880-talet. Väl där målades många fantastiska dukar av det franska blommande landskapet. Möjligen kan jag tycka att det känns lite omodernt att bunta ihop de kvinnliga konstnärerna i en kategori för sig, även om jag förstår poängen. Tycker dock att deras individuella konstnärskap står på egna ben.
Bland det äldre måleriet gick det trögare, och delvis även med det utländska. Det hela vägdes dock upp av Alfred Sisleys parklandskap som Stockholms Auktionsverk kommer att försöka leva på så länge det bara går. Men, som en antikhandlare sa till mig på den tiden jag arbetade på auktion, man är aldrig bättre än sin senaste auktion...
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

15 november 2013

Carl Larsson-målning återfunnen efter 100 år!

Uppsala Auktionskammare beskriver det som en återupptäckt konstskatt i sin katalog. Historien bakom målningen är minst lika intressant som målningen i sig, säger Uppsala Auktionskammares VD Magnus Bexhed under Uppsalas förhandsvisning som pågår i Astoria på Nybrogatan hela helgen.

"Dear Carl Larsson, Your pictures are stunning and very much admired by everyone who sees them. Now I want some more…"

Carl Larsson och Anders Zorn lärde känna varandra tidigt.
Zorn var den mer affärsorienterade  av de två och kom många gånger att stödja Larssons karriär genom att förmedla hans konst till köpare i USA.
Zorn hade bland annat en god vän vid namn Charles Deering, en av Chicagos mest framträdande affärsmän och mecenater, men framförallt, en av USA:s största konstsamlare. Deerings samling innefattade 4000 verk av kända konstnärer som Rembrandt,  El Greco och Velasquez. Men nu ville han ha en Carl Larsson.

Den försvunna målningen som förmedlats av Anders Zorn och ägts av både Charles Deering samt Henry Clay Frick.

I Carl Larssons kassabok kan man utläsa att två akvareller, "Lisbeth och Körsbärsblom" och "Kersti som murare" sålts till en Deering i Chicago för 2400 kronor genom Zorn.
Den 7:e juli 1900 skriver Larsson till Zorn för att tacka denne för hjälpen och han uttrycker även sin ångest över att inte kunna tacka Deering, varken personligen eller skriftligt.
"Jag skulle hjertligt vilja tacka honom, men kan ju icke engelska(och fy fan tocken franska jag skrifer!).

Tre år senare bestämde sig Charles Deering för att göra sig av med "Lisbeth och Körbärsblom" och sålde den vidare till affärsmannen och konstsamlaren Henry Clay Frick. Efter Fricks död, när en av världens största konstsamlingar skulle inventeras "The Frick Collection" saknades målningen av Carl Larsson. Där slutade spåren efter konstverket. Och ingen – förutom ägarna själva – har vetat om den ens funnits kvar.

I oktober i år kontaktades personalen på Uppsala Auktionskammare plötsligt av en person från USA som ville veta om Carl Larsson-målningen i den privata samlingen var äkta eller inte. Ägaren mejlade över en bild som auktionskammarens vd Magnus Bexhed tittade på.

Med hjälp av Carl Larssons kassabok och brevsamling som finns bevarad på Uppsala universitetsbibliotek kunde de slutligen slå fast att ”Lisbeth och körsbärsblom” var återfunnen.
Akvarellen ska nu säljas på auktion med utropspriset 2-3 miljoner kronor.
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

18 oktober 2013

Missa inte helgens auktionsvisningar!

Auktionshösten är kanske mer vital än någonsin! I helgen är det visning på ett antal av Sveriges auktionshus och därmed bråda dagar för den som försöker hinna med. Barnebys har som bekant gjort det lättare för er genom att samla allt på en och samma plats! Här hittar ni bland andra katalogerna för auktioner Skånes Auktionsverk, Metropol AuktionerEffecta, Kaplans Auktioner, Stockholms Auktionsverk Moderna, Bukowskis Moderna, Uppsala Auktionskammare bland många många fler.

Ljusstakar_Svenskt-Tenn_Anna-PetrusLjusstakarna är formgivna av Anna Petrus och tillverkade av Herman Bergman Konstgjuteri i Stockholm. Utrop 20-25 000 kronor, på Bukowskis Moderna. Förra gången de såldes på Bukowskis kostade det Nationalmuseum runt 60 000 kronor att hämta ut dem.
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

16 september 2013

Inköpslista från Uppsala Auktionskammares onlinekvalitetsauktion

När jag var liten och gick "myrbacken" ner till skolan med min kompis Johan så frågade han mig vad jag skulle göra om jag hade en miljon kronor. Köpa två miljoner bugg, svarade jag.

Idag kan jag inte tänka mig ett sämre sätt att göra av med pengarna. Ett klart mycket bättre sätt är att handla "riktiga grejer"på Barnebys. Igår satt jag och hittade flera favoriter på Uppsala Auktionskammares onlinekvalitetsauktion. Här kommer en del köptips för dig som tror att du redan har allt!
Vem har inte lagt pussel sjuka hemmadagar som barn?Pusslet som ropas ut för 3-4 000 kronor är från 1800-talet och består av ett kolorerat kopparstick. Motivet är efter Elias Martins välkända - "Utsigt af Stockholm". Dessutom är "lådan" signerad med en tryckt pappersetikett: Samuel Martin Bokbindare bor på Regeringsgatan Huset No 74. Bara en sådan sak...Är det någon som inte vill ha?
puderstol_Uppsala Auktionskammare_auktionDenna underbara gustavianska puderstol i mahognyimitation med skinnklädsel ropas ut för 6-8 000 kronor. Namnet puderstol kommer av stolens användningsområde. Man satt nämligen föredömligt i dessa stolar när håret skulle pudras för att man skulle bli fin och våga sig ut på stadens gator.
Stekfat_kompaniporslin_Uppsala-Auktionskammare_qianlongMycket av det kinesiska porslinet har som bekant dragit iväg prismässigt, men fortfarande kan man få den här typen av vackra blåvita stekfat för "inga" pengar alls. Utropet är 1 500- 2 000 kronor.
rokokobord_Uppsala-Auktionskammare_auktion_nätauktionFormer synonyma med rokokon är för de flesta de svängda benen. Hade jag fått önska hade bordet varit målat i en härlig gul eller grön färg från 1700-talet med perfekt slitage, men nu får man nöja sig med ett trärent furubord. Å andra sidan är utropet ett annat, än det hade varit för ett målat bord. Utropet är 3-4 000 kronor.
ampel_Uppsala-Auktionskammare_nätauktion_förgylld-brons_glasMed ett formspråk från antiken blev 1800-talets ampel en riktig bästsäljare. Detta exemplar är ett stockholmsarbete med tre ljusarmar samt en ljushållare för ett stämningshöjande ljus på insidan av glasskålen. Utropet är 12-15 000 kronor.

Hela katalogen hittar du här!
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

07 juni 2013

Brödburk blev årets bubblare på Stockholms Auktionsverk

Det är inte bara Volvo som behöver Kineser för att lyckas. De svenska auktionshusen skulle ha rejäl huvudvärk efter klassiska auktionerna om det inte var för kinesernas vilja och enorma köpkraft att köpa tillbaka deras kulturarv. Strålande sol, nationaldag och tjugofem plusgrader var inget som hämmade kineserna, åtminstone inte Sveriges Nationaldag. Trots att man lärt sig lite mer om kinesernas smak och rådande trender, så var det som vanligt lite av ett lotteri när Bukowskis och Stockholms Auktionsverk höll sina klassiska auktioner med orientalisk keramik och konsthantverk.

Brödburk_orientaliskt-porslin_kinesiskt-porslin_Stockholms-Auktionsverk_auktion

Man får förmoda att den privatperson som efter visst övervägande valt att lämna in sin gamla brödburk på auktion var hyfsat nöjd idag. Brödburken med Wanlis märke undertill såldes för 1,1 miljoner kronor. Nu är det färdigt med Skogaholm...
vas_kinesikst-porslin_miljonnotering_Stockholms-Auktionsverk_auktionJu längre "svensk" historia föremålen har desto viktigare är det för de kinesiska köparna. Det måste nödvändigtvis inte vara någon storsamlare, utan kan duga med en svensk missionär(förutsatt att föremålet inköptes på början av 1900-talet eller tidigare). Den blå-vita vasen med dekor av fruktträdkvistar, med Yongzhengs märke tillverkad under denna mycket korta period (1723-1735) ropades upp från det relativt höga utropet om 300 000 kronor till 2 800 000 kronor.
Kinesiskt-Porslin_Ivar-Hörhammer_turin_Stockholms-Auktionsverk_auktionMen visst gör det inget om proveniensen är mer precis som i det fall när samlaren Ivar Hörhammers ovanliga terrin med dekor av bland annat granatäpplen gick under klubban. Det försiktiga utropet om 10-15 000 kronor överstegs och klubban landade först på 210 000 kronor.
Stekfat_rokoko_kinesiskt-porslin_kompaniporslin_Famille-rose_Stockholms-AuktionsverkLångt ifrån allt är dock dyrt! Detta underbara stekfat i rokoko som kom till Sverige efter att ha färdats med något av Ostindiska Kompaniets fartyg över haven någon gång under 1700-talets andra hälft kostade inte mer än 3 000 kronor exklusive provision(utropet var 3-4 000 kronor). Det säger en del om svenskarnas intresse idag för det som vi så högt värderade och uppskattade, men även om det som kineserna efterfrågar.
Figurin_Bukowskis_auktion_Buddha

Det var som sagt inte bara Stockholms Auktionsverk som firade försäljningsframgångar. Förra veckan när Bukowskis klubbade iväg den klassiska auktionen var det ett väldigt intresse för en Maitreya i patinerad brons från Västra Tibet eller Kashmir. Troligen var Maitreya, det vill säga bodhisattvan som förväntades bli nästa buddha, från 1100-talet eller av ännu tidigare tillverkning. Här var proveniens viktig då den tillhört samlaren Poul Nortung. Utropet 100-150 000 kronor räckte inte långt, med alla avgifter landade det på närmare 1, 3 miljoner kronor.
Penselbad_Nefrit_bukowskis_vårens-klassiska-auktion-2013Senaste åren har föremål i Nefrit kunnat kosta fantasisummor. Penselbadet som klubbades på Bukowskis Klassiska Auktion mäter inte mer än 18,5 centimeter. Men som bekant är det inte storleken som alltid räknas - slutpris 343 000 kronor gjorde troligen säljaren nöjd, får man hoppas.
Skålfat_Uppsala Auktionskammare_auktion

Än är det inte över... Nästa vecka klubbas Uppsala Auktionskammares auktion med en betydande avdelning orientaliskt konsthantverk som garanterat kommer bjuda på överraskningar. Vad som sticker iväg till vilka priser vet nog ingen mer än möjligen de blivande köparna som tordes ha blivit hyfsat luttrade vid stegrande budgivningar vid det här laget. Faktum är att det är det som är en del av spelet...
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

03 juni 2013

Skriet-köpare träder fram

På Sotheby's i maj 2012 såldes Edvard Munchs mest kända tavla Skriet. Den impressionistiska målningen finns i fyra versioner, tre av dem ägs av museum. Så när den välkända tavlan gick upp på auktion och en privatperson kammade hem den, blev ryktesspridningen stor. "Vem kan ha köpt tavlan?" var på allas läppar. Inte vem som helst har råd med 840 miljoner kronor.

Edvard Munch på Sotheby's 2012

Ett år senare träder ägaren fram: Leon Black, grundare av Apollo Global Management, ledande på riskkapitalfonder i USA. Han äger sedan tidigare Picasso och van Gogh och är styrelsemedlem i MoMA och Metropolitan Museum of Art i New York. Men Munch behöver inte kosta 840 miljoner kronor.. Se Edvard Munchs porträtt hos Uppsala Auktionskammare här!
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

29 maj 2013

Ryssar köper tillbaka sitt kulturarv

I dagarna säljs rysk konst världen över. Inte minst det engelska huset MacDougall´s som är ledande på rysk konst och konsthantverk i England har ett par riktiga toppnummer på auktionen den 5 juni i London. Se hela katalogen här!

MacDougall´s_russian-sale_rysk-auktion-BarnebysInte helt olikt det finska måleriet vid samma tid. Utropet för MacDougall´s målning av Mikahil Nesterov

Sotheby´s är inte sämre när man klubbar iväg den ryska konsten på auktion i London den 3 juni. Ett av paradverken, ett kubistiskt kvinnligt porträtt är målat av Natalia Goncharova och ropas ut för 600-800 000 pund.

Natalia Goncharova_Femme Cubiste_Sotheby´s_Russian art_saleNatalia Goncharovas kubistiska kvinnoporträtt ropas ut den 3 juni på Sotheby´s "Important Russian Art"

Även på hemmaplan har vi en aktör som tidigt uppmärksammade det ryska måleriet. Uppsala Auktionskammare ropar bland annat ut en landskapsmålning av Ivan Ivanovich Shishkin från 1873 för 3-4 miljoner kronor på den klassiska auktionen 13-14 juni.

ivan_ivanovich_shishkin_Uppsala AuktionskammareUppsala Auktionskammare ropar ut ryskt måleri av bland andra Ivan Ivanovich Shishkin
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

28 maj 2013

Veckans tema: Slott och herresäten - inredning och exteriör

Denna vecka är det dags att uppmärksamma några av Sveriges finaste slott och herresäten. Vissa av dem är kungliga slott eller fortfarande privatägda medan andra är omgjorda till kursgårdar, konferens och SPA-anläggningar eller liknande. Oavsett vilket så bär de flesta av byggnaderna på intressant historier om svunna tider och spännande personers livsöden.

Häromdagen mötte jag en dam som firat sin morsdag de senaste tjugo åren med att åka till något av slotten i och kring Stockholm tillsammans med hennes barn, sin mamma och en härlig picnickorg. En underbar idé, inte minst med tanke på att man kan hålla på några år innan man får se sig om efter en ny aktivitet. Bara de kungliga slotten räcker nästan för besök till barnen är tonåringar.

Till de kungliga slotten brukar man räkna de elva slott  i svenska statens ägo som sedan början av 1800-talet innefattas av den kungliga dispositionsrätten. Bland de elva finns bland annat två av Sveriges förnämsta empireslott, Rosendals slott av Fredrik Blom samt Rosersbergs slott som riksskattemästare Gabriel Bengtsson Oxenstierna ursprungligen lät uppföra mellan 1634-38  men som fick en helt ny skepnad under slutet av 1600-talet och framåt. Idag står rummen snudd på orörda från tiden mellan 1795-1860.
Stolar_karl-Johan_Bukowskis_Oskar-II_kunglig-proveniens

Men lite har hänt. Till exempel så har fyra mahognyfanerade stolar, som Bukowskis säljer på Klassiska auktionen nu på onsdag, lämnat slottet som tidigare stått i kronprinsessans Josefinas förmak (gift med Oskar I) i västra flygeln på Rosersbergs slott.
Kunglig-proveniens_Barnebys_Bukowskis_klassiska-auktion_stolar Att de tillhört just kronprinsessan Josefina kan man utläsa i slottsarkiven från 1828/1842 års inventering. Där det står ”Tolf stycken stolar af mahogeny med förgyllda Kransar, lika klädsel och öfwerdrag som soffan.” De rosenprydda kransarna får även ses som ett tecken på att det varit till en dam, och inte vilken dam som helst. Stolarna är dessutom märkta undertill med rött med Oskar II:s monogram samt inventarienummer och även med blyerts "Rosersberg Prinsvåningen".
Bord_bukowskis_drottning-Desideria Även det mahognyfanerade bordet med dekor av korintiska kapitäl av förgylld mässing som Bukowskis ropar ut har tillhört en av våra kungligheter.
Bord_bukowskis_kunglig-proveniens_Drottning-Desideria Det vittnar etiketten med Drottning Desiderias ägarmonogram om. Drottning Desideria (1777-1860) var gift med Karl XIV Johan.
Stol_rokoko_1700-talets-mitt_Bukowskis_Gustavianska-Operahuset_auktionEn möbel på Bukowskis Klassiska auktion som inte bär någon märkning efter att ha stått på något av de kungliga slotten, men som troligen ursprungligen kommer från något av dem, är den fantastiska rokokostol från 1700-takets mitt som Bukowskis ropar ut för 75-100 000 kronor.
Gustavianska-operahuset_Bukowskis_stol_rokoko_auktion
Stolens proveniens berättar att den mycket exklusiva stolen stod på det Gustavianska operahuset i Stockholm, den operabyggnad som revs 1892 för att ge plats åt den nuvarande Kungliga Operan och som var en pendang till Arvfurstens Palats som än idag ligger kvar vid Gustav Adolfs torg och som, sedan 1906, används av Utrikesdepartementet. Enligt tradition fick alla anställda ta med sig ett minne från operan innan den skulle rivas och ge plats för det nya operahuset. Vilket även den kamrer som tog med sig sin arbetsstol gjorde.

Böner_drottning_Ulrika-Eleonora_auktion_handskrivna På Hallands Auktionsverk ropas det ut tre handskrivna böner av Drottning Ulrika Eleonora och Uppsala Auktionskammare ropar ut tre barockbestick i ett reseschatull som sannolikt tillhört drottning Ulrica Eleonora (1656-1693), som 1680 gifte sig med kung Karl XI.
bestick_barock_resebestick_Ulrica-EleonoraPå Stockholms Auktionsverk auktioneras David Klöcker Ehrenstrahls imponerande porträtt av Kristian Albrekt, hertig av Holstein-Gottorp (1641-95) ut. Hertigen var bror till drottning Hedvig Eleonora av Sverige och farfars far till Gustav III. Porträttet föreställer hertigen klädd i romersk dräkt bärandes elefantordens band och ordenstecken - knästycke som han erhöll 1667 vid giftermålet med Fredrika Amalia av Danmark. Målningen är utförd kring år 1670.

David-Klöcker-Ehrenstrahl_porträtt_Stockholms-AuktionsverkDet var bara några av alla de föremål som har koppling till svenska slott och herresäten. För att lära sig mer om vårt svenska kulturarv och se delar av de enastående samlingar som finns eller åtminstone funnits i Sverige så kan man alltid köpa bokvolymen, Svenska slott och herresäten i Sverige från 1966-71. Men bäst är förstås att följa damens exempel och packa picnickorgen och besöka slotten i verkligheten.

ps! Missa inte veckans tävling på Barnebys. Vinnaren har chansen att få tillbringa en helg på Södertuna slott med 4-rätters middag - en av våra verkliga kulturpärlor!
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

24 maj 2013

Uppsala Auktionskammares katalog är uppe!

Barnebys tipsar!
Uppsala Auktionskammares katalog är uppe på Barnebys. Du finner den här! Bred variation och färgstark palett!



Marc Chagall
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

24 maj 2013

Klassiska katalogerna online!

Bukowskis, Stockholms Auktionsverk och Uppsala Auktionskammare har samtliga lagt upp sina kvalitetsauktioner. Ni hittar dem här!
Klassiska auktioner_Bukowskis_Stockholms Auktionsverk_Uppsala Auktionskammare
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

24 maj 2013

Tips inför helgen!

 

Har ni tid åk till Fotografiska och se utställningen med Henri Cartier Bresson. Sista dagen är den 26 maj.
I den retrospektiva utställningen visas bilder från alla perioder av skapande i Henri Cartier-Bressons liv. Från 30-talets konstnärliga och avantgardistiska bilder, till fotojournalistiken och porträttfotografin, där vi bland andra möter Alberto Giacometti, Simone de Beauvoir och Truman Capote.

Seville, Spain. 1933

Missa inte heller utställningen på Moderna Museet om Hilma af Klimt, abstrakt pionjär.

Hilma af klint på Moderna

Moderna Museet visar Hilma af Klint (1862-1944) i stort format med många verk som aldrig visats innan. Denna retrospektiva utställning presenterar Hilma af Klint som en av de största svenska konstnärerna.

De klassiska visningarna pågår nu på Auktionsverket, Bukowskis och Uppsala Auktionskammare. Detta är ett perfekt tillfälle att få se de stora klassiska verken.

Duett interior önskar er alla en trevlig helg!
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

16 april 2013

Brännbara bord på överhettad marknad

Det gäller att passa på tycks många tänka, efter att ha sett framgångssagan i SVT:s Antikrundan. Jag skrev redan i höstas om den lika bortglömda som fenomenala möbelarkitekten Axel Einar Hjorths serie av furutillverkade möbler för sportstugan. I "rundan" fick man följa Bengt som berättade för Eva Seeman om hans gamla furumöbler. Producenten hoppade troligen av lycka när Eva värderade bordet till 60-80 000 kronor och Bengt berättade att han eldat upp stolarna som hörde till. När Bukowskis senare klubbade iväg höstens Moderna auktion fick Bengt 125 000 kronor före provisionsavdrag. Bara gratulera! Kamerateamet var på plats för att filma försäljningen och Aftonbladet och övriga kvällstidningar älskade förstås nyheten. Och så var karusellen igång...

Fällstol_Axel-Einar-HJorth_Barnebys_BukowskisEn av årets toppnummer på de Moderna auktionerna är den här stolen ur Utö-serien. Ropas ut för 40-50 000 kronor

Bord_Bukowskis_Axel-Einar-Hjorth_BarnebysEn av säsongens snyggaste Axel Einar Hjorth-möbler är utan tvekan bordet ur modellen "Funkis" som ropas ut på Bukowskis för 30-40 000 kronor

Även om formgivningen idag känns exklusiv, sett ur ett trendperspektiv, handlar det om enkelhet. Både vad gäller material och formgivning. Less is more...helt enkelt.

Bord_Axel-Einar-Hjorth_Barnebys_PhillipsMiddagsbord från samma serie säljs på designauktionen på Phillips i London den 25 april för 12 500 pund

Den spartanska estetiken i Axel Einar Hjorths sportugemöbler från 1930-talet tilltalar internationella inredare och handlare av design varför auktionspriserna nått nivåer likt de som Bengt fick för sitt bord. Problemet med för mycket uppmärksamhet är att man går man ur huse för att rensa alla gamla bodar i jakten på liknande möbler. Det sin tur riskerar att stjälpa marknaden och lika snabbt som priserna har stigit, lika snabbt sjunker de troligtvis till andra nivåer än det sexsiffriga belopp som Bengt kunde njuta av.

Fåtöljer_Axel-Einar-Hjorth_Bukowskis_BarnebysFavorittippade i år år är ett par fåtöljer av modell "Funkis"

I vår duggar det tätt med Axel Einar Hjorths furumöbler, vilka utgör några av paradnumren både hos Auktionsverket, Bukowskis, Bukowskis Market, Lauritz, Phillips, Skånes Auktionsverk, Uppsala Auktionskammare m fl. På Barnebys finns just nu 55 föremål av Axel Einar Hjorth, varav 4 finns på auktion i England.

Men det är inte bara sportstugemöblerna Axel Einar Hjorth är känd för utan även de mer exklusiva möblerna tillverkade för Nordiska Kompaniet.

bokhylla_Axel-Einar-Hjorth_Stockholms-Auktionsverk_Moderna_BarnebysSideboard fanerat i Makassar ropas ut på Stockholm Auktionsverk med utrop 8-10 000 kronor

Möbelarkitekten ritade även möbler för AB Svenska Möbelfabrikerna i Bodafors på 1920-talet innan han blev chefsarkitekt på NK och använde sig av exklusiva exotiska träslag. Paret garderober är i bonad björk.

Skåp,-Axel-Einar-Hjorth_Christie´s_BarnebysEtt par skåp i bonad björk ropas ut på Christie´s den 1 maj
Kommentera / Läs kommentarer (1)
0 kommentarer

10 april 2013

To be online is to stay alive

Den eventuella barriär som det innebar att ha sina månadsauktioner i Uppsala, tycks nätet ha rådit bot på. Det var nog många som pustade ut på Uppsala Auktionkammare igår när tekniken fungerade perfekt under onlinekvalitetsauktionen. På auktionen såldes det mesta av föremålen som ropades ut 35% över det förväntade utropet. Stack ut gjorde bland annat en fin marinmålning av okänd konstnär som stack iväg från utropet på 5-6 000 kronor. Målningen var en kopia av en 1600-talsmålning och den "elektroniska klubban" föll först vid 46 000 kronor.

okand_konstnar_på Uppsala AuktionskammareOkänd men talangfull konstnär lockade budgivare

Det kinesiska konsthantverket stod, som jag skrev om tidigare i min blogg, i fokus. Föremål som kan tyckas märkliga och ibland svårdefinierade här i Sverige lockar flera köpstarka kineser. Dessa bälteshakar av skuren nefrit eller jade som det även kallas. Själva namnet nefrit kommer som så många andra ord som vi slänger oss med, inte ursprungligen från kinesiskan utan från grekiskan där ordet nephritis betyder njure och får symbolisera de amuletter som de gamla grekerna hängde kring halsen vid njursjukdomar.

bälteshakar_två_stycken_Uppsala-AuktionskammareHåll utkik efter nefritföremål det kan göra dig rik!
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

08 april 2013

Den enes bröd den andres död

Christie´s auktion med modern och samtida konst i Milano den 22-23 april är ett tydligt exempel på vart auktionsmarknaden är på väg.

De inhemska auktionshusen i södra Europa som drabbats hårdare av den ekonomiska krisen än vi, i kombinationen med en introvert syn på hemmamarknaden har bidragit till ett krisläge för många aktörer. Medan många av de skandinaviska auktionshusen har förstått effekten av nätets obegränsade möjligheter, så har många av auktionsfirmorna ute i Europa inte sett om sin egen bakgård. Ännu mindre har de brytt sig om fasaden, som nu krackelerar med en våldsam hastighet.

Herb-Ritts_Christie´s_BarnebysDread locks eller bläckfisk - Herb Ritts Djimon with octopus, Hollywood 1989 tillhör ett av de verk som troligen attraherar en internationell publik på Christie´s Milan Modern & Contemporary.

Idag ser vi hur de största aktörerna, såsom Christie´s och Sotheby´s växer och tar allt större marknadsandelar på den internationella arenan. Skillnaden mellan oss och till exempel Italien och Spanien är förutom att deras ekonomin är körd i botten även att Sverige och våra nordiska grannländer har en oerhört stark och konsekvent exportmarknad vad det gäller konst, design och antikviteter. Bristen på kunskap eller vilja att nå ut är idag förödande när de stora jättarna med väletablerade varumärken skruvar upp tempot och minskar avstånden mellan köpare och säljare. I Sverige har vi dessutom ett stort försprång gentemot exempelvis Italien och Spanien tack vare en stark hemmamarknad med ett etablerat förhållningssätt till nätet som sökverktyg för auktioner. Dessutom har vi relativt lätt att ta till oss nya trender.Förra veckan kunde man i min blogg läsa om att 70% värdemässigt av Uppsala Auktionskammares auktioner köps av utländska köpare(beror förstås även på utbudet, då Uppsala Auktionskammare varit framgångsrika på att sälja ryskt, kinesiskt och old masters). Samma gäller våra grannländer där det danska auktionshusen Bruun Rasmussen säljer cirka 60% procent till utländska köpare(särskilt dansk design).

Stegar ni in på Bukowskis Market i Stockholm en vanlig dag hör ni åtminstone en handfull språk talas i lokalen, varav åtminstone tre härstammar från Östeuropa. Det är nämligen dit våra tunga nystilsmöbler från 1800-talet går. Ni vet det där som ingen annan vill ha. Tack säger vi, till er som förbarmar er över mormors gamla soffa som gör så själaont att slänga.

För varje dag som går blir det mer lättbegripligt; ska man lyckas idag handlar det om att nå ut med sina varor, sitt budskap och sitt varumärke.
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

02 april 2013

Uppsala auktionskammare på Barnebys

Barnebys har glädjen att presentera en mustig onlinekvalitetsauktion från Uppsala auktionskammare. Som vanligt har man lyckats samla ihop en härlig blandning av antikviteter, kinesiskt porslin, silver, konst, mattor med mera. Katalogen finns online sedan i torsdags medan visning i Uppsala Auktionskammares lokaler pågår mellan 5-8 mars. Auktionen äger rum tisdag 9 april med början klockan 10.00.

Uppsala-Auktionskammare-på-Barnebys_byrå-med-skiva_1700-talPå varje auktion finns det föremål som får hjärtat att klappa extra. Denna unika byrå målad för att se ut som en högreståndsmöbel av ädelträ. 

Uppsala-Auktionskammare-på-Barnebys_byrå-med-utfälld-skiva_1700-tal_auktion_nätauktionIdag är det just imitationen som utgör det karakteristiska tillsammans med skivan som kan fällas ut för att användas som skrivbord eller kanske till och med matbord. Utropet är 4-5 000 kronor.
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

06 december 2012

Uppsala tar nytt grepp om den moderna konsten

När de flesta vänder blickarna en bit bak i tiden och kryssar runt bland Hauptmöbler och Zornkullor ger Uppsala Auktionskammare oss en sista chans att köpa riktigt bra modern konst och konsthantverk. Det var länge sedan, om någonsin tidigare, som Uppsala Auktionskammare kunnat visa upp samma kvalitet vad gäller deras moderna avdelning.

Uppsala-Auktionkammare_Bo-von-Zweigbergk

Mest intressant för den svenska publiken är Lennart Nyberg Collection som klubbades idag efter en del tekniskt strul med den nya hemsidan(barnsjukdomar förmodar jag). Auktionen började starkt med försäljningen av Bo von Zweigbergks Komposition från Kastellholmen i Stockholm från 1921. Den värmländske konstnären uppmärksammades tidigare i höstas när Bukowskis sålde familjen Anderssons samling, men idag lyckades Uppsala Auktionkammare att skruva upp prisnivån ytterligare för konstnären. Målningen ur Lennart Nyberg Collection klubbades för 700 000 kronor.

Gert-Marcus_Uppsala-Auktionskammare

Därefter klubbade man dagens miljonnotering; Olle Baertlings Gio från 1957. Klubban föll vid 1 050 000 kronor. När det var dags för skulpturerna kunde man se verk av  storheter som Arne Jones, Bertil Herlov Svensson och inte minst Gert Marcus fenomenala marmorskulpturer, som var alldeles för lågt ropade, klubbas iväg en bra bit över utrop. Gert Marcus som för övrigt föräras en separatutställning på konstakademin våren 2013.

Lucio-Fontana_Uppsala-Auktionskammare

Imorgon stundar försäljning av auktionens utländska toppnummer, Lucio Fontanas Concetto Spaziale, Bianco från 1965. Oljan på punkterad duk köptes på Galleri Pierre en gång i tiden. Utropet ligger på 3-4 miljoner kronor.
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

19 november 2012

Toppobjekt på Uppsala Auktionskammare

Under helgen hade Uppsala Auktionsverk förhandsvisning av sin kvalitetsauktion i Stockholm. De som besökte den före detta biografen Astoria på Nybrogatan fick se en mängd toppobjekt av hög kvalitet. Bland annat en trevlig målning av Edward Munch, en högklassig Hauptbyrå och en mäktig Millesskulptur.

Personligen tyckte jag att standarden på objekten som Knut Knutsson och gänget har fått ihop var högre än vanligt. Tittar man på toppobjekten har Uppsala minst lika bra föremål som Bukowskis och Stockholms Auktionsverk denna gång.

Hauptbyrån med utrop 3.000.000 - 4.000.000:- framför Edward Munchs "Vårdag på Jeløya", utrop 6.000.000 - 8.000.000:-.

Anders Zorn, Uppsala AuktionsverkEn något blek, lite tråkig Anders Zorn målning. "Vid badkaret" 2.000.000 - 3.000.000:-

Europa och TjurenCarl Milles mäktiga "Europa och Tjuren". 800.000 - 1.000.000:-

GANTill vänster: Bo von Zweigbergk 200.000 - 250.000:-. Till höger GAN 400.000 - 600.000:-.
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

25 augusti 2012

En av våra mest namnkunniga antikexperter har gått ur tiden

Jan Bäckman blev känd för den breda publiken genom sin medverkan i Antikrundan, men i södra Sverige har han sedan studietiden varit en engagerad och passionerad "antikprofil". Utöver medverkan i TV var han en mycket omtyckt intendent vid Crafoord auktioner i Lund, där han alltid ville dela med sig av sin djupa kunskap.



När Uppsala Auktionskammare förvärvade Crafoord Auktioner för tre år sedan var en av anledningarna just Jan Bäckmans närvaro. På den tiden sa Uppsala Auktionskammares ägare, Knut Knutsson så här:

- Crafoord Auktioner är ett välskött företag med mycket starkställning i Sydsverige. Kunskapsnivån inom företaget är hög, inte minst genom Antikrundans Jan Bäckman. Crafoord Auktioners närhet till kontinenten i kombination med Uppsala Auktionskammares ställning på auktionsmarknaden, öppnar nya möjligheter för de båda företagen. Vi vill i första hand säkerställa och ta tillvara det som bevisligen fungerar väl i de båda verksamheterna, men det finns naturligtvis funktioner som kan samordnas och därmed göra oss vassare och effektivare. Våra duktiga medarbetare i såväl Uppsala som Lund får tillsammans möjlighet att inspirera och utveckla varandra och vi är måna om att tillvarata varandras kunskap och kompetens.

Frågan är vem som nu har samma kraft att leda Crafoord in i framtiden. Kanske Knut Knutsson själv, eller varför inte Peder Lamm, numera skåning...
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

01 juni 2012

Klassiska auktionerna med klassiska inslag

Sveriges tre största auktionshus - Bukowskis Auktioner, Stockholms Auktionsverk och Uppsala Auktionskammare - annonserar ut de klassiska auktionerna med dragplåster av de stora skandinaviska konstnärerna. I topp syns flera fina oljemålningar av Anders Zorn, Helene Schjerfbeck,  August Strindberg, Carl Fredik Hill och Carl Larsson med flera. Högst utrop, 8-10 miljoner kronor, har Bukowskis målning Röd Strumpa som Zorn målade i Gopsmor 1910, tätt följd av Stockholms Auktionsverks Sol i skogen som målades 1907.

Anders-Zorn_Bukowskis-Auktioner_akvarell

Att jämföra med ett smycke är den lilla akvarellen Reveil, Boulevard Clichy från 1892. Utropet är ordentligt tilltaget, 5-7 miljoner kronor, även om målningen visar Zorns sällsynta begåvning och mästerliga förmåga att måla ögonblicksbilder som få andra. Inte minst genom ljusets skiftningar och skuggornas effektfulla spel.

Bålskål_Bukowskis-Auktioner_orientaliskt-porslin

Samtliga auktionshus satsar stort på det orientaliska konsthantverket. Förklaringen är det oerhörda intresset från den kinesiska marknaden som visats de senaste åren, då prisutvecklingen fullkomligt exploderat. Nya restriktioner gällande import och export av noshörningshorn och elfenben borde dock visa sig på några av föremålens slutpriser, även om utropen sänkt rejält från tidigare år. Bålskålen ovan med dekor av famille rosefärger förställer faktorierna i den kinesiske handelsstaden Kanton. En av handelsstationerna tillhör det Ostindiska Kompaniet, vilket illustreras genom en svensk flagga. Utropet är 400 000 kronor.

Diadem_Bukowskis-Auktioner_smyckenAtt proveniensen har blivit allt viktigare har nog sin förklaring i att vi människor är intresserade av att sätta saker i sammanhang och få en större förståelse kring föremålen och dess historia. Ett föremål som har en imponerande proveniens är diademet med, inte mindre än, 83 antikslipade diamanter, granater och orientaliska pärlor. Enligt säljarens information så har diamantdiademet tillverkats av den danske hovjuveleraren Dragsted på beställning av Prins Viggo(1893-1970) i början av 1930-talet. Diademet var en gåva till hans hustru Eleanor Green, Grevinna av Rosenborg och dansk prinsessa. Då paret inte fick några barn har det diademet gått i arv via den svenska prinsessan Margaretha som genom giftermål blev dansk prinsessa. Därefter ärvde greve Fleming Valdemar af Rosenberg, som hade det i sin ägo fram till sin död 2002. Bukowskis utrop är 1 400 000 - 1 600 000 miljoner kronor.
Kommentera / Läs kommentarer (1)
0 kommentarer

29 januari 2012

Schackpjäser av Tore Strindberg på Uppsala Auktionskammare

Skulptören och medaljgravören som hade sin storhetstid under 1920-30-talet ligger bakom de schackpjäser som ropas ut tillsammans med spelplan på Uppsala Auktionskammares månadsauktion den 30 januari. Pjäserna är gjorda av vitmetall och brons och spelplanen är fanerad med ek. Tore Strindberg har valt att endast signera damerna.

Schackspel_Uppsala-Auktionskammare_Tore-Strindberg_månadsauktion_Auktion_Stadshuset

Konstnären levde mellan 1882-1968 och blev kanske mest känd för skulpturen Crokus som föreställer en ung flicka som symboliserar ungdomstidens förgänglighet. Skulpturen står i sin helhet i Stadshusträdgården, medan själva flickhuvudet i både brons och gips på träsockel är mycket populär på auktion när den väl dyker upp till försäljning.  Utropet på schackspelet är 2 000 kronor men då får man förutom ett spel med fantastiska pjäser ett spel som är tillverkat av en släkting med August Strindberg.
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

08 december 2011

Årets främsta modernistmålning klubbad på Uppsala Auktionskammare

Knut Knutsson sa alltid "tänk att vi säljer den här i lilla Uppsala", när man besökt visningarna på Eddagatan i Uppsala. Nu har han anledning att göra det igen. På Uppsalas moderna avdelning av den internationella kvalitetsauktionen såldes årets främsta målning Rökar, Stockholm av modernisten Isaac Grünewald. Stockholmsvyn i perfekt orört skick klubbades för 2 500 000 exklusive provision mot det blygsamma utropet på 800-1 000 000 kronor. Köparen var en privatsamlare. En konservator och en ny ram kommer att skapa en "one million dollar painting" av oljemålningen från 1916.

Isaac Grünewald, Uppsala Auktionskammare, miljonnotering, modernism

I övrigt kan man konstatera en framgångsrik auktion så här långt med höga noteringar på Einar Jolins Stockholmsmotiv, men även på det utländska måleriet såsom Victor Vasarely, Georges Mathieu, Alexander Calder m fl.

På den orientaliska avdelningen var prisnivån hög på det som kineserna finner mest intressant, vilket många gånger är rena gissningsleken att försöka veta i förväg. Det som kanske överraskade mest var priserna på ett antal kakemoner. Hittills har inte kaemoner inte nått särskilt höga noteringar på de svenska auktioner med undantag för enstaka signerade gamla målningar. Dyrast blev ett utrop med två stycken. Utropet var 3-4 000 kronor medan klubban föll först vid 250 000 kronor exklusive provision.

Kakemon, Uppsala Auktionskammare, Hsu Pei-hung, Fu Pao-shih, ScrollsAuktionens miljonnoteringar, bortsett målningen av Isaac Grünewald har så här långt kommit från den ryska avdelningen, där flera målningar nått överraskande slutpris. Mycket tack vare en hel del nya kunder, enligt personalen på Uppsala Auktionskammare. Torsdag och fredag fortsätter auktionen med den klassiska avdelningen, där ett tidigt jaktmotiv av Bruno Liljefors sticker ut tillsammans med en stark möbelavdelning som toppar med säsongens enda Hauptbyrå.
Kommentera / Läs kommentarer (2)
0 kommentarer

02 december 2011

Toppobjekt på Uppsala Auktionskammare

På Uppsala Auktionskammare är det som vanligt en härlig stämning när man kliver in genom dörren. Knut Knutson kryssar runt mellan utländska antikhandlare, stolta Uppsalabor och säsongens höjdpunkter i form av Hauptbyrå och Grünewaldmålning. Uppsala Auktionskammare har, får man säga, alltid lyckats med bedriften att skaka fram gedigna föremål som känns spännande till sina auktioner. Något nye vd:n Magnus Bexhed är noga med att påpeka.

- Vi kommer aldrig att kompromissa! Vi vill kunna stå för att föremålen vi säljer är gedigna och att de är riktiga antikviteter eller modernare föremål. Gärna med en tydlig historia det vill säga proveniens.

Skåp, Sengustavianskt, Stockholmsarbete, Uppsala Auktionskammare

På min önskelista finns mycket. Högt upp triumferar ett av auktionssäsongens härligaste föremål. Det är ett sengustavianskt skåp av yttersta kvalitet med underbar patina och tidstypisk dekor med antikiserande maskaroner mitt på vardera dörr. Utropet 30-40 000 kronor kommer inte att räcka långt. Ett sådant här skåp kan lika gärna kosta det fyrdubbla och fortfarande vara värt pengarna. Utan att skämmas. Inne i skåpet finns en ansenlig mängd högkvalitativt 17-1800-tals tenn, allt från en rokokoterrin från Jönköping till två par gustavianska ljusstakar av Jacob Sauer.

Uppsala Auktionskammare, Blåvitt, kompaniporslin, kinesiskt porslinPå ett mycket smakfullt sätt presenterar man en del av det blåvita kompaniporslinet, vilket får tankarna att sväva iväg till Göteborgs hamn på 1700-talet när Ostindiska Kompaniets laster lossats och kista efter kista med porslin, kryddor, sidentyger och lackarbeten m m , packades upp för att inspekteras och säljas vidare. Just den här kistan av gran med påskrift färdades på skeppet Riksens Ständer. Utropet är 4-5 000 kronor. Kistan innehåller bojaner, tallrikar och en hexagonalformad vas av lite senare tillverkning med ett utrop om 3-4 000 kronor.

Uppsala Auktionskammare, Barockbord, Ljusstakar, barock, mässing, skuren dekor, Nordeuropa

Barocken representeras av två par tunga ljusstakar i mässing av Nordeuropeisk framställning, utrop 8-10 000 kronor, respektive 10-12 000 kronor. Placerade på ett barockbord med rikt skuren dekor. Utropet är 30-40 000 kronor.

Uppsala Auktionskammare, Georg Haupt, Gustaviansk byrå, Bruno Liljefors, gustavianska spegellampetter,

Sist men inte minst så har man låtit höstens dyraste möbel, sett till utrop i alla fall, ta plats intill en riktigt fin jaktbild signerad och daterad 1888 av Bruno Liljefors. Målningen har ett utrop på 600-800 000 kronor. På vardera sida hänger ett par högklassiga gustavianska spegelampetter signerade av Stockholmsmästaren Lago Lundén. Utropet är 150-200 000 kronor för paret. Den signerade byrån är tillverkad 1777 av Sveriges främste möbelsnickare genom tiderna, Georg Haupt. En ganska enkel men mycket stilren och välproportionerlig möbel fanerad med jakaranda, björk, lönn och vitbok.

Visningen pågår till söndag, och för er som inte bestämt hur ni ska fira andra advent så kan jag varmt rekommendera ett besök i Uppsala, där ett vitt snötäcke stämningsfullt låg som en slöja över marken härom dagen. Mycket nöje och trevlig advent!
Kommentera / Läs kommentarer (2)
0 kommentarer

28 november 2011

Barnebys auktionskalendarium på agendan

Barnebys kalendarium är ett måste när auktionsårets viktigaste veckor äger rum. November och december innebär dygnet-runt arbete för både auktionshus och konst och antikhandlare. Men även för oss vanliga dödliga som försöker få en inblick i det enorma utbud av tiotusentals föremål som auktioneras ut runt om Skandinavien under en månad så finns det att göra. Det är just av den anledningen som vi skapat sajten Barnebys.com. För att du lätt ska kunna hitta det du söker, på ett och samma ställe. Jag kan varmt rekommendera vårt visnings- och auktionskalendarium. Perfekt för att orientera sig mellan de viktigaste händelserna i auktionsvärlden mellan decembermånadens glöggbjudningar, barnens luciatåg och allt det där andra som måste göras innan julens ledighet förhoppningsvis infinner sig med någon slags frid. Nedan detalj ur dagens program...

Barnebys.com, Auktionskalendarium, auktioner, nätauktioner, Slagauktioner, Göteborgs Auktionsverk, Metropol Auktioner, Bruun Rasmussen, Uppsala Auktionskammare, Stockholms Auktionsverk, Hammarö Auktionsverk
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

15 november 2011

Stolt stockholmare på Slottet

Härom dagen var jag moderator när Bengt Jansons Minnesfonds prestigefulla pris delades ut till bokbindarmästaren Johanna Röjgård Sjöberg. En välförtjänt pristagare med stor konstnärlig talang och känsla som håller kvalitet som hennes ledord.




Bengt Jansons Minnesfond, Johanna Röjgård Sjöberg, Livrustkammaren, Antik & Auktion, Stockholms Slott, bokbindare, Carin Bergström, Knut Knutson, Pontus Silfverstolpe, Claes Moser
Johanna Röjgård Sjöberg, litteraturpristagarens dotter Paula Tranströmer, Åke Livstedt, och Knut Knutson i samspråk

Det var en intressant eftermiddag med flera väldigt lärorika föredrag, regisserad av Bengt Jansons Minnesfond och tidningen Antik & Auktion, inte minst från Johanna som bland annat berättade om böckernas kvalitet genom århundraden. Claes Moser höll som vanligt ett fängslande föredrag där han tog upp konsten ur nya perspektiv. Claes gedigna kunskap är för övrigt ett tillskott för konstvärlden som allt för ofta blir för fixerad vid kommersialismen. En person som intellektualiserar konsten på ett högst begripligt och fängslande sätt. Även Knut Knutson och Carin Bergström, överintendent och chef för Kungliga husgerådskammaren bjöd på resor i tid och rum.

Livrustkammaren, Stockholms slott, Pontus Silfverstolpe, moderator

När jag gick in genom Livrustkammarens entré i Stockholms Slott så slogs jag återigen av vilket fantastiskt land vi bor i med så många enastående museer och samlingar. En stolt stockholmare lämnade minglet och gick längs Skeppsbron, in i dygnets blåa timmar...
Kommentera / Läs kommentarer (2)
0 kommentarer

03 oktober 2011

Art Decó i ropet men det finns fortfarande chans att sista-minuten-fynda på Uppsala Auktionskammare

Det är inget nytt att konsthantverket generellt höll väldigt hög kvalitet under början på 1900-talet, d v s den stilriktning som kallas Jugend. Hela tanken med stilen var att lyfta fram äkta material och gediget hantverk. De böljande linjerna blandades med dekor av vilda växter och djur.

Tennfat Olof Ahlberg
En formgivare som verkade under perioden var Olof Ahlberg, vars tennföremål har producerats under lång tid efter det att de formgavs 1908-10. Just det här fatet är från 1949, men är fortfarande av väldigt hög kvalitet. Föremålet säljs på Uppsala Auktionskammare i morgon eftermiddag.



Idag klubbades en spegel signerad "Herman Bergman Fud" på Uppsala Auktionskammares månadsauktion. Spegeln var tillverkad under den stilperiod som avlöste jugend, nämligen Art Decó. Länge har det varit en undervärderad stil i Sverige, men sedan ett par år börjar det ta fart. Den här spegeln ropades i blygsamma 1-1 500 kr, men klubbades för 17 000 kr. Hade man haft nätauktion kan jag tänka mig att prislappen överstigit 20 000 kr.



Spegel Herman Bergman Fud

/Pontus Silfverstolpe
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

01 september 2011

Ärvd tavla på väg till Röda Korset visade sig vara värd miljoner

Ni kanske minns att jag före sommaren skrev om några av Uppsala Auktionskammares höjdpunkter. Ett av toppnumrena på auktionen var en målning av Ivan Aivazovsky som är en av Rysslands största konstnärer. Vad alla kanske inte känner till är att det rörde sig om ett ovanligt lyckat samarbete mellan två auktionshus, när man tar tillvara kundens intresse och ser till att säljaren får så bra betalt som möjligt. Det var auktionshuset Metropol som förmedlat vidare målningen eftersom man ansåg att kunden skulle få bättre betalt i Uppsala. Det hela visade sig bli en riktig solskenshistoria.

Det var i våras som en äldre man ringde upp Auktionshuset Metropol i Stockholm. Han var en redan nöjd kund sedan tidigare med resultat och service, så han undrade om någon kunde hämta lite mer, bland annat en stor gammal tavla som hans fru ärvt, och som hängt på väggen i över trettio år utan att de egentligen tyckt särskilt mycket om den. Tillsammans med föremålen följde en handskriven lapp med instruktioner om att "sälj det ni kan och skänk resten till Röda Korset".



Efter att tavlan undersökts grundligt av en rysk expert och värdering fastställts träffade Knut Knutsson från Uppsala Auktionskammare säljaren för att berätta vad han visste om tavlan. Ägaren, som inte förstått att tavlan kunde vara värd så mycket, blev mållös när Knutson rekommenderade ett utropspris på fem till sex miljoner kronor.
- ”Du driver väl inte med mig, du kan inte mena detta”, sa mannen, till Knut Knutson.

På kvalitetsauktionen den 14 juni i Uppsala såldes tavlan för 7,6 miljoner kronor.

– Vår uppgift som auktionsföretag är ju att hjälpa dig som kund att få maximalt betalt för dina föremål och ta fram rätt kanal och försäljningsform för dig. Vi bedömde att det här kunde röra sig om en mycket värdefull tavla och ett arbete med äkthetsverifiering och så vidare började, berättar Lars Åhlander, VD för Metropol Auktioner. Normalt säljer vi det mesta inom våra egna väggar, men den här gången bedömde vi att vi genom ett samarbete med Uppsala Auktionskammare skulle maximera möjligheterna för vår kund att få ett bra resultat. Ivan Aivazovsky är en av Rysslands största konstnärer och Uppsala Auktionskammares experter på ryskt måleri bedömde tavlan och Uppsala Auktionskammare skötte även marknadsföringen och försäljningen av tavlan i ett samarbete med oss, fortsätter Lars Åhlander
Kommentera / Läs kommentarer (3)
0 kommentarer

29 augusti 2011

Nätauktionerna rullar upp på Barnebys

Auktionssäsongen har dragit igång med besked. Barnebys.com är fullmatat med föremål från olika nätauktioner runt om i Skandinavien. Stadsauktions katalog har under dagen lagts upp på Barnebys.com. Idag och imorgon klubbar Uppsala Auktionskammare iväg höstsäsongens första månadskvalitet med b l a ett par stolar av Ephraim Ståhl. För den händige döljer sig en grå originalfärg under den senare bemålningen.

Stolar,-ett-par-av-Ephraim-StŒhl--med-underlggande-originalfärg/Pontus Silfverstolpe
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer

16 augusti 2011

Magnus Bexhed ny VD på Uppsala Auktionskammare

Sedan Michael Storåkers för drygt ett år sedan satte sig bekvämt till rätta på Bukowskis VD-stol så har antikbranschen upplevt en rejäl föryngring, både i sättet att driva företag och att kommunicera det utåt.

Ytterligare en ung nyckelfigur med stor kompetens av auktioner ges nu plats. Det är Magnus Bexhed som tar över rodret på Uppsala Auktionskammare efter tidigare VD Charlotte Widenfelt.

Knut_knutsson_Magnus_Bexhed_uppsala_auktionskammare
Gratulerar till din nya tjänst, Magnus. Hur känns det?
Det känns jättespännande och roligt, naturligtvis!

Knut Knutsson, ägare till Uppsala Auktionskammare, vad är bakgrunden till att Magnus tar över som VD?
Han är en otroligt duktig och kompetent person som kan företaget och är fullt kapabel att driva Uppsala Auktionskammare i framtiden.
När Anders Bengtsson slutade för fyra år sedan tog Charlotte över. Det var redan då uttalat att det var en kortsiktig lösning.
Nu står vi inför en generationsväxling och då kändes Magnus som ett naturligt val även om det är i konkurrens med en stab av fantastiska medarbetare.
För mig skulle det vara en stor sorg att se Uppsala Auktionskammare förvandlas till en stadsauktion eller ännu värre försvinna från marknaden som t e x Beijers auktioner och Nordens Auktioner gjorde på sin tid.

Magnus, har du några direkta förändringar på åtgärdslistan?
Det kommer att bli en naturlig utväxling fram till at jag tillträder som ny VD den 1 september. Vi kommer inte att göra några drastiska förändringar och rusa in i något nytt. Vi har ett fantastiskt varumärke att förvalta som byggts upp under många år, samtidigt som vi ska leda Uppsala Auktionskammare in i framtiden med allt från att bevaka nya marknader till att följa med den tekniska utvecklingen Men framför allt att ska vi hela tiden öka servicegarden gentemot kunderna .

Vad händer med avgående VD, Charlotte Widenfelt?
Hon tar sig an den omfattande utmaningen att koppla greppet på den växande kinesiska marknaden. Inom det kinesiska konsthantverket ser vi en stor tillväxtpotential, ett område där vi de senaste åren har gjort väldigt bra ifrån oss med fantastiska resultat.

Hur ser du på branschen utvecklingen framöver?
Sedan jag började på Uppsala på heltid 2006 har Uppsala fortsatt att tuffa på som ett ånglok. Många räknade ut Uppsala när den ryska boomen lade sig. Idag har vi istället vuxit på inom alla segmenten.
Även om det är turbulent på andra marknader så klarade Uppsala förra finanskrisen bra.  Det finns så många olika marknader att bearbeta, men idag handlar det om att hitta rätt föremål och lyckas få förtroendet att sälja dem.
Uppsala Auktionskammare har alltid värnat om att ha ”färska” varor, Istället för att prioritera sådant som varit ute på marknaden och snurrat.
Uppsala auktionskammares mål är inte att bli störst utan att vara bäst!

Du är ju en av branschens mest hungriga. Tror du att titeln som VD mättar dig?
Det tror jag inte, jag är prestigelös, men om det mot förmodan skulle hända får du säga till, haha.
Man ska komma ihåg att det handlar ett förtroende att sälja någons föremål. Därför är det relationen mellan kund och auktionshus som är viktigast. Jag vill fortsätta att träffa kunder och jaga in uppdrag.

Har du någon förebild?
Jag har ingen förebild på det sättet, men många mentorer. Eftersom det är en kunskapsrelaterad bransch så har de alla äldre kollegor på Uppsala har fungerat som mentorer åt oss yngre. Vi har alla lärt oss att kämpa och göra det där lilla extra!

/Pontus Silfverstolpe
Kommentera / Läs kommentarer (3)
0 kommentarer

14 juni 2011

Rysk prissensation att vänta på Uppsala?

Vadslagningen är igång och intresset enormt. Frågan är i vilket härad slutpriset kommer att ligga när klubban väl fallit. Är det nya prisrekord på gång? Det är den ovanligt stora oljemålningen av Ivan Konstantinovich Aivazovsky daterad 1858 föreställande slaget vid Bomarsund alla talar om. Utropet är 5-6 000 000 kr, men frågan är om det räcker. Knappast är min gissning.

Ivan Konstantinovich Aivazovsky Slaget vid BomarsundIvan Konstantinovich Aivazovsky "Slaget vid Bomarsund" (Foto Uppsala Auktionskammare)

Vad som är intressant är att det stora sjöslaget sälj i samarbete med auktionshuset Metropol. Mycket hedervärt av Metropol är man tagit fullt ansvar gentemot kund och lämnat vidare målningen som de fått in, till Uppsala Auktionskammare för att deras kund ska få så bra betalt som möjligt. Ett klokt beslut med tanke på att Uppsala Auktionskammare är ett av världens ledande auktionshus för rysk konst och konsthantverk sedan många år tillbaka.

Först när Barnebys.com lanseras på allvar i september kommer vi kunna presentera Uppsala auktionskammares web-kataloger på sajten. Fram till dess rekommenderar jag ett besök på Uppsala Auktionskammare eller ett smakprov nedan:

Carl Wilhelmsons Gosse hämtar vatten – Motiv från FiskebäckskilCarl Wilhelmsons ”Gosse hämtar vatten – Motiv från Fiskebäckskil”

Carl Wilhelmsons ”Gosse hämtar vatten – Motiv från Fiskebäckskil” är i mitt tycke en av vårens finaste målningar. Inte för att Carl Wilhelmson tillhörde de färgälskande Göteborgskoloristerna på något sätt, så kan man anmärka på hans kolorit skild från de övriga konstnärskollegornas från tiden. Jag talar om en skön, stark och stämningsfull kolorit som skänker kraft åt hans måleri. Pojken och de tunga vardagssysslorna höjs från det dokumenterande måleriet till en naturskön bild som berättar en historia. Skulle pojkens ansikte varit lite mer utmålat skulle vi tala om ett praktverk. Utrop 120-150 000 kr tycker jag är välinvesterade pengar.


torchèrer
Det är inte ofta de dyker upp, föremål som lämnat Stockholms Slott, men Uppsala Auktionskammare stoltserar med ett par s k torchèrer tillverkade i Stockholm under empiretid(d v s början på 1800-talet) som bland annat stått i det kungliga audiensrummet på Stockholms slott under Kronprins Oskars tid och framåt till 1906 då försåldes på auktion. Utrop 200-250 000 kr för ett stycke högklassig svensk kulturhistoria.

tenn
Tenn sägs vara omodernt, men när man ser Uppsalas avdelning med antikt tenn höjs köpsuget enormt. Ur en privatsamling kommer fantastiska samlarföremål av sällan skådat slag. Jag hoppas att det är i och med denna auktion den nya trenden sätts: Tenn är åter på modet!

Sällan har så många kineser besökt Stockholm och Uppsala som under den senaste veckan. Att förutsäga vad som kommer att gå dyrt på auktionens avdelning är lite som att sätta upp pekfingret i luften och chansa. Oavsett kan man räkna med en hel del höga slutpriser med tanke på den starka avdelning man presenterar i en egen katalog.
Ett par av de föremål som borde kosta en duktig slant är:

Uppsala Auktionskammare
Uppsala Auktionskammare/Pontus Silfverstolpe
Kommentera / Läs kommentarer (0)
0 kommentarer