Fernandez Arman (1928-2005) Frankrike

Fernandez Arman (Armand Pierre Fernandez) föddes 1928 i Nice och var en fransk-amerikansk skulptör och konstnär.

Under Armans uppväxt hade fadern Antonio Fernandez, stor inverkan på Armans intresse för kultur. Antonio Fernadez tyckte mycket om målning, poesi och musik och lärde sin son att måla i ung ålder.

Under åren 1946 och 1947 studerade Arman vid Ecole des Arts Décoratifs i Nice men han hoppade av utbildningen på grund av skolans konservativa syn. Det var under den perioden som han lärde känna Yves Klein och tillsammans med honom skulle han senare komma att bli stark förknippad med ”nyrealisterna”.

År 1949 flyttade Arman till Paris där han studerade vid Ecole du Louvre och det var på en utställning 1954 som han upptäckte Kurt Schwitters arbete vilket fick honom att förkasta tidens lyriska abstraktion. Under det sena 1950-talet flyttade sig fokuset i hans arbete från traditionellt måleri och skulptur till ”ready-made” och objektet i sig. Arman började även skära sina föremål i tunna remsor för att kunna visa den inre strukturen samt förstöra sina konstverk genom våldsamma utbrott inför publik som en sorts preformance där viljan var att provocera fram nya estetiska effekter.

Arman är mest känd för sina skulpturer föreställande sammansättningar av objekt, ofta musikinstrument, så som saxofoner och fioler. Mellan 1959-1962 utvecklade Arman sin mest kända stil ”Ackumulationer” och ”Poubelle” (sopor). Det gick ut på att han samlade ihop gemensamma och identiska föremål som var slumpmässigt utvalda och arrangerade dem i bakom ett plexiglas.

Från mitten av 1960-talet spenderade Arman mycket tid i USA och 1972 fick han amerikanskt medborgarskap.

Annons