Bror Hjorth (1894-1968) Sverige

Målaren, skulptören och tecknaren Bror Hjorth blev efter en kort studieperiod i Köpenhamn 1919-1920 elev i Paris 1921-1925 hos den franska skulptören Antoine Bourdelle. Hos Bourdelle, som studerat hos Auguste Rodin, fördjupades Hjorts förståelse för material, form och logik och i detta skede fick kubismen stor betydelse för hans konstnärliga utveckling. Hjort tillbringade hela 1920-talet i Paris och återvände inte till Sverige förrän på 1930-talet. Med kubismens uttrycksmedel skapade och påvisade Hjort sin förmåga att hantera rörelse och rytm men han tog även starka intryck från egyptisk reliefkonst och svensk folkkonst. Hjorts unika uttryck går att hitta i kombinationen mellan folkkonsten där han hade sina rötter och de nya modernistiska strömningarna som kubismen var en del av. Som målare var hans stil under 20-talet expressiv och fantasirik med stark prägel kring det nordiskt folkliga för att på senare år få en mer naturalistisk karaktär. Han anses vara en av de främsta svenska tecknarna och hans djurteckningar hör till de mest berömda. Hjort utförde ett flertal offentliga uppdrag som skulptör, däribland många utsmyckningar av kyrkor runt om i landet och hans kanske mest kända verk Näckens polska som återfinns utanför Uppsala tågstation.

Mellan åren 1949-59 var Hjorth professor i teckning vid Konsthögskolan i Stockholm. 

Annons