Jasper Johns (1930-) USA

Jasper Johns visste redan som barn att han ville bli konstnär. Det var dock i samband med flytten till New York i slutet på 40-talet som hans målsättning började realiseras. Efter en kort studieperiod på konst- och designskolan Parsons tjänstgjorde han som soldat i Koreakriget åren 1951-53 för att därefter återvända till New York. Väl tillbaka försörjde sig Johns genom att måla skyltfönster samtidigt som han tog del av stadens rika konstliv. Han stiftade bekantskap med kompositören John Cage, konstnären Robert Rauschenberg och koreografen Merce Cunningham som alla var centrala gestalter i New Yorks kulturliv. Förutom inflytandet från kretsen kring Cage tog Johns dessutom starkt intryck av Duchamps berömda verk "Det stora glaset" vilket ledde till ett fördjupat intresse för dadismen och Duchamp.

Johns genombrott som en av 50- och 60-talets viktigaste konstnärer skedde i samband med att galleristen Leo Castelli vid ett tillfälle 1958 besökte Rauschenbergs ateljé. Castelli såg då några målningar av Johns som hängde bredvid Rauschenbergs verk och han ordnade omedelbart en utställning för den då 28-åriga Johns. MoMa köpte in tre verk till sina samlingar och Johns spåddes en lysande framtid som konstnär. Han blev berömd över en natt och hans inträde i konstvärlden var ett faktum.

Johns konst kännetecknas av flaggor, kartor, siffror och bokstäver som framträder tvådimensionellt på dukens platta yta. De enkla motiven i kombination med den rumslösa färgsammansättningen förde konsten i en ny riktning, bort från den abstrakta expressionismen som länge varit dominerande inom den moderna konsten. Johns stil har ibland kallats för neo-dadism och banade väg för såväl minimalism som popkonst. "Flag" från 1954-55 föreställer en amerikansk flagga och är en av Johns mest kända målningar och samtidigt ett exempel på hur han hanterar motiv, färg och material. Verket består av ett undre skikt hopklistrade tidningsartiklar som Johns hastigt har målat över med en transparent och trögflytande vaxfärg. Det gör att målningen på avstånd ser ut som en vanlig bild av den amerikanska flaggan men när betraktaren går närmre träder tidningskollaget fram underifrån. Johns bilder av till exempel flaggor och kartor vars betydelse är väl etablerad hos allmänheten har en tendens att neutralisera konventionella symboler genom att fråga vad som skiljer bild från verklighet. Många av Johns verk kan enligt konstnären själv vara meningsskapande i egenskap av dess blotta existens som konstverk.


Annons