10 februari 2016

Falsk konst visas i Antikmagasinet

I polismyndighetens referenssamling finns hundratals falsksignerade tavlor som har förverkats under årens lopp. En kollega vid godsspaningsavdelningen - som ansvarar för vår referenssamling - visar i Antikmagasinet upp några av tavlorna (SVT 11/2).

Läs artikeln

Peter Lloyd

Se hela "Peter Lloyd"

10 februari 2016

Historieätarnas producent nominerad till Årets nydanare

The Collector’s Awards är antikbranschens årliga pris till de som anses ha presterat något alldeles extra inom kategorierna Årets antikaffär, Årets nydanare, Årets samlare, Årets dyrgrip, Årets monter på Antikmässan och Årets hederspris. Bakom priserna står The Collector´s Hotels, Antikmässan, och tidningen Gods & Gårdar.

Läs artikeln

Barnebys Gästblogg

Se hela "Barnebys Gästblogg"

10 februari 2016

Två privata samlingar av spansk konst på auktion i februari

Sugen på spansk konst? Då bör du fortsätta läsa. Nu i februari kommer nämligen två stora, privata spanska samlingar bestående av en mängd olika föremål att auktioneras ut.

Läs artikeln

Auktionsnyheter

Se hela "Auktionsnyheter"

8 februari 2016

Josef Frank möter 1600-tal och nutid på Antikmässan

Josef Frank (1885-1964), egensinnig stilbildare inom svensk möbelformgivning, räknas idag till en av Sveriges viktigaste designer genom tiderna. En position han erövrade trots att han var nära 50 år gammal när samarbetet med Estrid Ericson och Svenskt Tenn inleddes. Och hans formgivning säljer internationellt idag, mer än under hans egen tid, berättar antikexperten och antikhandlaren Bo Knutsson.

Läs artikeln

Barnebys Gästblogg

Se hela "Barnebys Gästblogg"

7 februari 2016

Master of Modernism

Årets hetaste formgivare, även internationellt, heter Josef Frank. Sagan började långt före det osedvanligt lyckade samarbetet mellan Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson och den österrikiske flyktingen, Josef Frank.

Läs artikeln

Pontus Silfverstolpe

Se hela "Pontus Silfverstolpe"

3 februari 2016

Avsnitt III - Hur digital är egentligen konstbranschen?

Avsnitt III av konstfolket, ur programmet: Hur digital är egentligen konst och auktionsbranschen? Är Instagram offentlig konst? Var ska auktionshus och gallerier möta kunderna i framtiden? Och hur kunde den svenska snösnoppen bli världskänd? Paulina Sokolow finner tröst i Vatikanstatens instagramkonto medan Pontus Silfverstolpe anser att nätnärvaro handlar om överlevnad för branschen.

Läs artikeln

Konstfolket

Se hela "Konstfolket"
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons