Leonardo da Vinci lär ha sagt att "en konstnärs studio bör vara liten, eftersom små rum disciplinerar sinnet och stora rum distraherar det." Idén är tilltalande, men inte självklart sann. Vi beger oss till tolv stora konstnärers ateljéer världen över - och visst är det som att ta en titt in i huvudet på konstnären själv?

Pablo Picasso i sin studio i Cannes, 1956. Pablo Picasso i sin studio i Cannes, 1956.

Den spatiösa och ljusa ateljén i Cannes är belamrad med Picassos konstverk, prydd av vackra stuckaturer och vittnar om den stora mängd material Picasso använde när han arbetade.

Roy Lichtenstein i sin studio, 1990. Foto: Laurie Lambrecht Roy Lichtenstein i sin studio, 1990. Foto: Laurie Lambrecht

Fotografen Laurie Lambrecht arbetade deltid som popkonstnären Roy Lichtensteins assistent mellan 1990-1992. Medan de arbetade tillsammans uppmanade Lichtenstein henne då och då att fotografera i studion, och var ofta nöjd och road av resultatet. Prickar, ränder, papper, starka färger och ett tvådimensionellt flygplan som taget ur en comic strip - ingen hade tagit miste på att det är Roy Lichtensteins studio som fångats på bild.

Marc Chagall i sin studio i Vence 1955. Foto: Mark Shaw Marc Chagall i sin studio i Vence 1955. Foto: Mark Shaw

Färgtuber, penslar, en flaska vin, blommor på bordet. Marc Chagall var en virtuos inom expressionismen och kunde gestalta känslor som ingen annan - här tycks han med omsorg valt kläder i samma toner som färgerna i hans studio.

Francis Bacons studio i London. Foto: Perry Ogden Francis Bacons studio i London. Foto: Perry Ogden

Skönheten i kaoset! Francis Bacons studio i South Kensington är ett bombnedslag av sönderskurna dukar, färgstänkta väggar, penslar och stafflier. När Barbara Dawson från Hugh Lane Gallery klev in i Bacons studio 1997 som stått orörd sedan han dog fem år tidigare, stod hon först mållös och bara stirrade. "Sedan blev det faktiskt vackert", har hon berättat. "Den sista oavslutade målningen stod på staffliet, och på golvet nedanför staffliet låg en artikel om George Michael från Wham, om hur han tyckte om att bli fotograferad från en sidan. Det var som att titta in i någons sinne."

Joan Mirós studio på Mallorca, 1977. Foto: Francesc Català-Roca. Joan Mirós studio på Mallorca, 1977. Foto: Francesc Català-Roca.

“Han kunde skapa en målning på tio sekunder, men de tio sekunderna hade krävt ett års tankearbete", sa Joan Mirós barnbarn en gång. De mättade färgerna i inredningen i Joan Mirós studio blir en stark kontrast till hans lekfulla och färgrika målningar - precis som hans konst.

Jackson Pollock i studion tillsammans med sin fru Lee Krasner. Foto: Hans Namuth. Jackson Pollock i studion tillsammans med sin fru Lee Krasner. Foto: Hans Namuth.

Hans Namuth var fotograf som specialiserat sig på att avbilda konstnärer, men från början var han inte alls intresserad av Jackson Pollock. Han övertalades att åka till konstnärens studio, och bilderna ifrån fotograferingen bidrog till att avmystifiera Pollocks berömda dropp-teknik.

Charles och Ray Eames arbetsplats på 901 Washington Boulevard i Venice, Kalifornien. Charles och Ray Eames arbetsplats på 901 Washington Boulevard i Venice, Kalifornien.

Designerparet Charles och Ray Eames överbelamrade kontor och arbetsplats på 901 Washington Boulevard i Venice ger intryck av att vara sprängfyllt med idéer, något som också borde ha gällt de kreativa makarnas sinnen.

Alexander Calder sin studio i Connecticut, 1941. Foto: Calder Foundation, New York. Alexander Calder sin studio i Connecticut, 1941. Foto: Calder Foundation, New York.

Den amerikanske konstnären Alexander Calder utforskade rörelseenergier i sin konst, vilket märks på bilderna från hans studio i Connecticut. De karakteristiska mobilerna i taket ser nästan ut att sväva över rummet som annars påminner om en stökig snickarverkstad. För att verkligen demonstrera Calders organiserade kaos vill vi också visa den här bilden av hörnet där han förvarade sin post:

Foto: Pedro Guerrero, 1963 Foto: Pedro Guerrero, 1963
Paul Cezannes studio i Lauves. Paul Cezannes studio i Lauves.

1901 köpte den då 61-årige Paul Cezanne en bit mark i Lauves, Frankrike och påbörjade bygget av ett tvåvåningshus. Ett år senare stod huset klart och han började arbeta i sin nya ateljé. Sedan 1954 står ateljén öppen att besöka för allmänheten.

Georgia O'Keeffes arbetsplats i New Mexico. Foto: Robert Reck Georgia O'Keeffes arbetsplats i New Mexico. Foto: Robert Reck

Georgia O'Keeffes ljusa och välordnade ateljé i Abiquiú var hennes tillflyktsort i öknen. "För mig är det världens bästa ställe. Det har alltid varit isolerat och ensligt." Hon flyttade från bullriga New York till den avlägsna ranchen och sa själv: "jag tänkte att det skulle göra mig gott eftersom ingenting kan växa här och därför skulle jag inte lägga en massa tid på att påta i trädgården."

Mark Rothko i sin studio. Foto: Hans Namuth. Mark Rothko i sin studio. Foto: Hans Namuth.

Den rysk-amerikanske konstnären Mark Rothko fascinerades av Matisses målning "L'atelier rouge" från 1911 och menade att målningen var källan till inspirationen för hans senare abstrakta verk. Och visst finns det likheter med "L'atelier rouge" och Rothkos ateljé?

Willem de Kooning tillsammans med sin fru Elaine i deras studio i East Hampton. Foto: Jaime Ardiles-Arce. Willem de Kooning tillsammans med sin fru Elaine i deras studio i East Hampton. Foto: Jaime Ardiles-Arce.

Under det tidiga 1960-talet bestämde sig abstrakt expressionisten Willem de Kooning och hans fru Elaine de Kooning för att flytta till Springs, East Hampton. De hade tidigare varit på besök hos Jackson Pollock som hade bott där sedan 1945 och byggde sedan ett hus i samma område. "Jag visste vad jag ville ha och ritade huset själv", sa Willem de Kooning om det stora, ljusa komplexet.