De flesta rapporter är baserade på marknadsundersökningar även om allt mer data vävs in i analyserna. Däremot fokuserar de fortfarande på high end marknaden och det allra dyraste. Sällan på utvecklingen av online-aktörer och den starkt växande massmarknaden i de lägre segmenten, som på många sätt är den mest intressanta utvecklingen för framtidens konst och antikmarknad. Särskilt som 72% av konst och antikhandlarna, enligt  TEFAF Art Market Report 2017, anser att deras tuffaste utmaning är att hitta nya kunder, 50% anser att det svåraste är att hitta föremål att sälja och 67% anser att det är genom deras egna sajter och sökplattformar som Barnebys som de kommer att göra sina affärer i framtiden.

En framtid som vi redan vet är här och som Barnebys Online Auction Report vittnade om i höstas.

Här kan ni läsa Barnebys Online Auction Report!

Även om det redovisas hur rapporterna är sammanställda så är det ändock väldigt svårt att få grepp om varför det skiljer nästan en tredjedel i global omsättning i de olika rapporterna, och framför allt vad som egentligen inkluderas i de siffror som redovisas.

AMR_Clare_2400x666_Hero AMR_Clare_2400x666_Hero

Bägge rapporterna konstaterar en ökad omsättning för konst, design och antikhandeln på bekostnad av auktionshusen. Däremot redovisar man helt olika omsättningstal.

d7hftxdivxxvm-1.cloudfront.net d7hftxdivxxvm-1.cloudfront.net
d7hftxdivxxvm-2.cloudfront.net d7hftxdivxxvm-2.cloudfront.net

Den positiva överraskningen stod inte helt överraskande Old Master, äldre måleri, för. Omsättningen för gamla mästare ökade med 5% från föregående år till 1,4 miljarder dollar. Det är framför allt de kinesiska köparna som driver upp priset. Fortfarande låga nivåer kan tyckas men marknaden för de mest betydande verken är av naturlig anledning betydligt väldigt begränsad.

Mest dalar intresset, eller åtminstone omsättningen, för det moderna måleriet. Trots att det står för 23% av den totala konstmarknaden så minskar omsättningen med hela 43% jämfört med 2015, till 2,6 miljarder dollar.

Försäljningen av den sentida konsten utgör fortfarande för en majoritet. Post-war and contemporary står för hela 52% av den totala konstmarknaden, vilket innebar att marknaden föll för andra året i rad, och tappade 18% mot föregående år. Likaså Impressionist and Post-Impressionist art föll med 31%.

d7hftxdivxxvm.cloudfront.net d7hftxdivxxvm.cloudfront.net

Nästa vecka släpps Barnbys andra rapport baserad på data från Barnebys prisarkiv, med fokus på design.

Om du prenumererar på Barnebys nyhetsbrev så skickar vi den till dig!