Vespan patenterades den 23 april 1946 av företaget Piaggio & Co S.p.A. Vespa betyder geting på italienska och varumärkets namn föddes efter att Enrico Piaggio utropat "Sembra una vespa!" (Det ser ut som en geting!) när han såg modellen för första gången. I över 60 år har modellerna förändrats i enlighet med den tekniska utvecklingen av vår tid, men charmen har alltid varit densamma. Här är sju saker du kanske inte visste om det italienska varumärket!

1. Resultat av andra världskriget

Under 1800-talet hade företaget Piaggio, som står bakom Vespa, börjat med skeppsbyggnad för att sedan ta sig in i järnvägsbranschen innan de i början av 1900-talet började producera flygplan. Men i och med överenskommelser med de allierade efter andra världskriget begränsades flygindustrins kapacitet. Piaggio förbjöds producera sina Axis-flygplan. Istället vände de sig till motorcykelproduktion för att möta det stora behovet av billig transport.

Fabriken i Pontedera, bild via ScooterLab
Fabriken i Pontedera, bild via ScooterLab
2. Tvåhjularen som surrade som ett bi

Namnet Vespa inspirerades inte bara av prototypens form och Enrico Piaggios uttalande, utan även från det surrande ljudet som fordonet gav ifrån sig. Tillverkaren MV Augusta har under samma tid formgivit sin första cykel och ville också kalla den Vespa, men lyckligtvis hade Piaggio hunnit före och släppt namnet på sina nya motorcyklar.

MV Agustas motorcykel, bild via Bennetts MV Agustas motorcykel, bild via Bennetts
3. Militärmotorcykel som inspiration

Cushman 53, även kallar Airborne var en lättare motorcykel med små hjul som släpptes med fallskärm i krigszoner under kriget. En stor mängd dumpades i områden runt Milano och Turin och användes av den italienska motståndsrörelsen och blev snart en vanlig syn i det urbana landskapet.

Cushman Model 53, US Airborne, bild via Actionfiguren Cushman Model 53, US Airborne, bild via Actionfiguren
4. Den mest värdefulla Vespa i världen är signerad av en konstnär

En Vespa 150S från 1962 signerad Salvador Dalí anses vara den mest kända av alla Vesporna. Scootern tillhörde faktiskt en av Dalís elever, men surrealisten bestämde sig för att måla namnet på sin musa och partner, Gala, innan han signerade fordonet. Modellen visas nu på Vespa Museum i Pontedera.

Vespa signerad av Dalí, bild via MCN Vespa signerad av Dalí, bild via MCN
5. Högst avlönade i Pontedera

Piaggios följde en policy där formgivaren av den ursprungliga Vespan skulle få en del av vinsten från varje sålt fordon. Så utöver sin månadslön kunde Corradino d’Ascanio, designingenjör för den första modellen och betraktad som Vespas skapare, njuta av att vara den högst avlönade arbetaren i staden Pontedera.

Originalskiss av Corradino d'Ascanio, bild via ScooterLab Originalskiss av Corradino d'Ascanio, bild via ScooterLab
6. Lyckan i Storbritannien

Utanför Italien blev Storbritannien den näst viktigaste marknaden för varumärket, särskilt med explosionen av Mods-kulturen på 1960-talet. Vespa-effekten var ett faktum då med den mystiska slutscenen i filmen Quadrophenia, som löst baseras på det brittiska bandet The Whos rockopera med samma namn.

7. Alfa Romeos blod i Vespan

Motorcykelproducenter använder ofta bilfabriker för att erhålla delar, till exempel sitsar eller lyktor. Under de tidiga dagarna bad Piaggio Alfa Romeo att producera både motorn och chassit för de framtida Vespa-modellerna. Den berömda biltillverkaren har skapat de första 3 000 cylindrarna och gjöt även de första kropparna i den första serien.

Vespa med sidovagn, bild via ScooterLab
Vespa med sidovagn, bild via ScooterLab

Totalt har 34 olika modeller av Vespan lanserats sedan 1946. Vespas framgångssaga fortsätter och även om det är den mest kopierade motorcykeln i världen har ingen lyckats matcha Vespas stil och elegans  – kanske för att många hoppas att köpet av en Vespa ska innebära den lyxbohemiska livsstil som motorcykeln förkroppsligar.

Sök efter Vespa på Barnebys!