För varje år poppar det upp fler och fler. Första gången jag var i Miami för Art Basel runt 2010 så pratade man om att det var hela tio satellitmässor, i år har antalet nästan fördubblats. Störst publik och störst omsättning har Art Miami (där Wetterling Gallery ställer ut varje år), hetast är alltid NADA (som är en förkortning för New Art Dealers Alliance och består av ett gäng yngre gallerister som gått samman) dit storsamlarna åker efter huvudmässan för att "fynda". Nykomling Untitled (tredje året i år) tävlar med NADA om samma publik och utställare men är inte lika punkig utan mer snyggt designad. Sen finss mässor såsom Pulse (där jag själv ställde ut med mitt galleri 2012) som i år var väldigt hajpat som ligger något efter de andra. Dessa fyra räknas tillsammans med Design Miami (ligger mittemot huvudmässan och gör konstnärliga interiörer) räknas som huvudmässorna. Vi börjar med de två bästa - NADA och Untitled.

Untitled öppnar redan på tisdag eftermiddag så dit beger jag mig först. Förra året tyckte jag den var den absolut bäst, såhär i efterhand så måste jag ändå säga att den kanske var väl visuell, väldigt mycket färgglatt måleri, även om det fanns mycket starkt sådant. I år så tycker jag det är något som saknas. Det beror inte på att vi saknar svenska Loyal Gallery och stockholmsbaserade curatorn Aura Seikkula om bl.a. lät svenska Anastasia Ax göra performance där förra året. Nej, det var hängningen som var djärvare, blandningen mellan skulptur och måleri intensivare, och mer minnesvärda abstrakt måleri. I år är det stora tillskottet superhajpade och coola The Hole som lämnat NADA för Untitled. Vi ser även en hel del svenska verk såsom Cajsa von Zeipel (hos Company Gallery, NYC) och flertalet stora målningar av Sigrid Sandström hos Inman Gallery (Houston, US).

Något Untitled är duktiga med är detaljerna och omfånget. Hela mässtältet är stramt men logiskt designat av arkitekter, de delar ut gratis grafiska blad (av bl.a. Marina Abramovic, John Baldessari, Rikrit Tiravanija, Liam Gillick m.fl.), massvis med performance dag in och dag ut, en konceptuell Tiki-bar där allt är till salu, och en radiostation som sänder kontinuerligt. Mest uppmärksammat och mest minnesvärt är dock loungen som Maurizio Cattelan och Pierpaolo Ferraris projekt TOILETPAPER har utformat. Bland gigantiska tvålar hänger deras väldigt egendomliga badrumsmattor på väggar och golv. De är till salu för dryga tusenlappen eller två och man vill ha allihopa.