Det är fortfarande tisdag och huvudmässan har inte börjat, har dock en massa annat att kolla in. Granne på stranden med Untitled ligger Scope i ett liknande, gigantiskt tält. Sist jag såg Scope var över fem år sen då de låg uppe utanför den stora Art Miami-mässan (där Wetterling ställer ut) och tillsammans med en mässa som fokuserade på asiatiskt konst. Då var jag ganska imponerad och tyckte de fick till det snygg på något sätt. Nu är jag mest chockad. Vad är det här för något egentligen?

Besöket inne på Scope får mig att ta avstånd till Street Art. Jag har aldrig varit stort fan men alltid uppskattat den. Nu skäms jag nästan. Spåren efter Banksy's närvarande i världen har skapat ett monster. Efter att ha gått den första gången ned så måste jag nästan sätt mig ned och skratta. Var längesedan jag såg så usla grejer. Frida Kahlo's huvud hålsl upp av ett par guldarmar framför anime-tjejer (väldigt mycket sådan nördporr överallt här), seriefigurer överallt, det mesta känns som om Mr Brainwash fått curera en mässa, gallerierna har namn såsom Street Art Anarchy, Ministry of Walls, Let There Be Art (skojar inte) ... Kan inte bestämma mig vad som är sämst eller mest skrattretande, varje gång jag gör det dyker något ännu värre upp bakom nästa bås. Minnesvärt dåligt är en breakdansande Jesus framför Francis Bacon's påve $15,000, en Banksy-influerad David med Kalaschnikov i handen (finns en graffittitäckt David i båset bredvid), eller två färggranna skelett som poserar framför en Lamobrghini och droppar färg (?!), smältande handväskor, Julian Lennon's fotografier etc. Det tar aldrig slut.

 

Det finns dock några undantag. Jag gillar faktiskt Retna och jag gillar Swoon, sen finns det några bås som faktiskt får till det och nästan skulle platsa någon annan stans. Dock så antar jag att de stannar. Ryktena är nämligen att mässan säljer otroligt bra!

 

Jag hoppar i en taxi bort till Dowtown där ett stort antal mässor huserar vid sidan av Art Miami (som jag tyvärr inte hinner in på). X-Contemporary är ett nytillskott som huserar i street art-vänliga Design District. Det är Matthew Eck, en curator från New York som har satt ihop den spretiga mässan. Jag åker mest dit för min kompis Ruvan ställer ut sina egna fotografier men imponeras även av den mycket snygga tajmingen i att ha fokus på kubansk konst samt lite unga NYC-gallerier blandat med Alexander Calder och lite gamla Keith Haring muralmålningar.

 

x-contemporary, Alexander Calder, Enmeshed Jewel 1969, $195,000. Frank Stella, Chodrow (Sketch), 1972, $95,000.