Alexander (Lee) McQueen, den blyga engelska arbetarklass killen, arbetade med stora dramatiska gester. Hans haute couture visningar under 1990-talet var grandiosa spektakel som var fyllda med historia referenser och laddade med sex och dramatik.

Modellernas kroppar "känns" genom kläderna, likt en andra hud sitter de välskräddade kreationerna.

McQueens kollektioner är i högsta grad självbiografiska. Hans examensutställning från Saint Martin 1992 bar titeln "Jack the Ripper stalks his victims" och refererar till Jack the Rippers brutala mord. En av Jack the Rippers offer hade varit inhyst i ett värdshus som ägdes av en släkting till Alexander McQueen.

1995 gör McQueen "Highland Rape" som refererar till Englands våldtäkt av Skottland. Det Victorianska England och Skottland var en del av hans ursprung, hans härkomst.

Isabella Blow, den kända stylisten som upptäckte McQueen beskriver,

-Han hämtade idéer från historien, han skar och stack i tygerna och framhävde de erogena zonerna. Han kombinerade sabotage, tradition, skönhet och våld.

Likt en Jack the Ripper gick Alexander McQueen loss i de historiska kabinetterna. McQueen rörde sig emellan olika tidsepoker och lyfte in dem i samtiden. Alexander McQueen använder sig av hela det västerländska kulturarvet av musik, teater och kostymhistoria när han visualiserade sina idéer. I en mörk, dramatisk och vacker värld utspelade sig hans dramer.

McQueens storhet ligger i att han ville berätta något, hans idéer "känns" i hans visningar. Han hade en omvälvande idé om kvinnan som berör.

-Jag designar kläder för jag vill inte att kvinnor ska se oskyldiga och naiva ut, jag vet vad de kan råka ut för. Jag vill att kvinnor ska se starka ut.

Ett exempel visas i bildserien överst, McQueen låter under en modevisning publiken bevittna ett drama till tonerna av klassisk musik. Han låter två robotar, roboten är en symbol för en man, cirkulera runt en modell.

Likt en liten spröd ballerina står hon där. Hennes kjols skärp är högt placerat ovanför bysten. Hennes kjol och sköte är i centrum. Den spröda ballerinan känner den hotfulla stämningen, vi ser hennes kropp spännas, hennes armar lyfts darrande, likt ett försvar. Men det är försent. De två robotarna går till attack, de höjer sina "lemmar" och anfaller. De är en dubbel våldtäkt som sker. Ur de två"lemmarna" sprutar färgen, mot henne och på henne. Hennes kjol blir nedsmetad. Modellen stapplar av från scenen.

Det är mode, musik, teater och konst på en och samma gång.

McQueen gestaltar här en grov våldtäkt som hans syster råkade ut för. Han ville skydda kvinnorna i en otrygg värld.

Under en annan visning gjorde han modellerna längre.

Bilden visar en överdrivet lång modell, peruken har gjorts högre, modellens längd signalerar styrka och självförtroende. Samtidigt bär hon en minimal kjol och visar sina bara långa ben. Det är som att McQueen förstärker kvinnan samtidigt som han låter henne utmana och locka. Kvinnan får vara både subjekt och objekt i hans värld.

 

[youtube id="YJK56sTRNaI"]

 

Text: Astrid van Arkel