År 1910 träffades några lombardiska investerare i Milano för att köpa det franska företaget SIAD (Società Italiana Automobili Darracq). Företaget som hade grundats av Alexandre Darracq stod inför stora svårigheter och investerarna beslutade sig för att rädda det under ett nytt namn: Alfa (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili).

Alfa Romeo Tipo 159 "Alfetta", 1951 Alfa Romeo Tipo 159 "Alfetta", 1951

I början hade Alfa ungefär 250 anställda och producerade 300 bilar per år. Giuseppe Merosi blev anställd och skapade den första modellen för det nybildade företaget, Alfa 24 HP. Från start fokuserade företaget på att skapa sportbilar och två Alfa-bilar tog både första- och andraplatsen på Parma-Poggio di Berceto-racet år 1913. Men kriget skulle göra att affärerna gick sämre. Alfa togs över av en bank som gav ansvaret för företaget till ingenjören Nicola Romeo. Under en tid gjordes fabriken om för att producera utrustning till militären.

Nino Franchini i en 24HP år 1913, Parma-Poggio di Berceto Nino Franchini i en 24HP år 1913, Parma-Poggio di Berceto

Efter krigsåren tog bilproduktionen fart igen. Kända förare blev ambassadörer för märket, däribland Enzo Ferrari, Antonio Ascari och Giuseppe Campari. Företaget lyckades återhämta sig efter de svåra krigsåren och år 1919 hade de 2200 anställda. År 1925 vann Gastone Brilli-Peri italienska Grand Prix på banan i Monza, i en P2:a designad av Vittorio Jano. Detta var den första segertiteln för bilen, vilken skulle följas av flera framgångar med förare som Tazio Nuvolari och Achille Varzi bakom ratten.

Enzo Ferrari var en av Alfa Romeos ambassadörer och främsta tävlingsmän under nästan 20 år. Enzo Ferrari var en av Alfa Romeos ambassadörer och främsta tävlingsmän under nästan 20 år.

År 1933, med ännu ett krig vid horisonten, blev Alfa Romeo än en gång ombedda av staten att producera utrustning åt militären. Lågkonjunkturen slog hårt mot företaget och vid krigsutbrottet år 1939 hade Alfa Romeo producerat runt 500 modeller under sin trettioåriga historia.

Alfa Romeo 1900 C Super Sprint producerades mellan 1953 och 1959 Alfa Romeo 1900 C Super Sprint producerades mellan 1953 och 1959

Efter andra världskriget var vägen tillbaka lång men under 1950-talet tillkom två modeller som skulle bli minst sagt legendariska, Alfa Romeo 1900 (1950) och Alfa Romeo Giulietta (1954). Nya passagerarbilar gjordes också, däribland Alfa Romeo Villa d’Este (1949) och Giulietta Spider (1955). Varumärket växte sig starkare och blev snart leverantör till den italienska staten. En speciell version av Alfa Romeo 1900 designades för polisen och fick smeknamnet Pantera.

Alfa Romeo "Pantera" som specialtillverkats för den italienska polisen. Alfa Romeo "Pantera" som specialtillverkats för den italienska polisen.

På tävlingsbanorna vann märket de två första Formel 1-tävlingarna år 1950 och 1951 med förarna Giuseppe Farina och Juan Manuel Fangio i Alfa Romeo 158 respektive 159.

Under slutet av 1960-talet såg man en modernisering av bilsport, för Alfa Romeo syntes detta i tävlingsbilar som 33 Stradale (1967) och Daytona (1968). Flera kända namn, som Zagato, Pininfarina och Bertone, samarbetade med märket. År 1972 kom nästa stora ikoniska modell, Alfa Romeo Alfetta. En bil vars mekanik var så kraftfull att den fortsattes användas ända fram till 1992.

The Alfa Romeo Alfetta producerades av Alfa Romeo mellan 1972 to 1987. Foto: Zoltan Tasi The Alfa Romeo Alfetta producerades av Alfa Romeo mellan 1972 to 1987. Foto: Zoltan Tasi

Men återigen skulle företagets framgångar grusas på grund av händelser de inte kunde kontrollera. Oljekrisen under 1970-talet och lågkonjunkturen skulle ha en oåterkallelig inverkan på produktionen. Ett fåtal modeller (Alfa 6 och Alfa Arna) lanserades men de skulle inte uppnå samma kommersiella framgång företaget en gång sett. En osmidig sammanslagning med Nissan bidrog till ytterligare osäkerhet för företaget och fabriker stänger gradvis ner i Italien. År 1982 hade företaget 30 000 anställda, fyra år senare är de bara 16 000.

Varumärket släpper ändå några modeller som blir framgångsrika, bland annat Alfa Romeo 33 (1983) och Alfa Romeo 75 (1985). Den sistnämnda ses av många som den sista riktiga Alfa Romeon. Efter ytterligare svårigheter köps företaget upp av Fiat 1986.

Inte förrän vid millennieskiftet återlanserar Alfa Romeo nya modeller i en futuristisk anda (Alfa 156, 147 och 159). Men svårigheterna kvarstår och 2005 stänger fabriken i Arese. Företaget fortsätter sina försök att återfå sin glans med modeller som Alfa Romeo MiTo (2008), 4C (2013) och Giulia (2015).

En Alfa Romeo 6C från 1939 som såldes hos auktionshuset Artcurial 2018 En Alfa Romeo 6C från 1939 som såldes hos auktionshuset Artcurial 2018

Trots svårigheter har Alfa Romeos prestige gjort bilmärket till ett av de mest populära märkena bland samlare och de äldre modellerna når höga priser på andrahandsmarknaden. År 2018 såldes en Alfa Romeo Giulietta från 1959 för 214 000 euro och en 6C från 1939 för 274 000 euro hos auktionshuset Artcurial.

Sök efter Alfa Romeo på Barnebys!