11108354_fullsize
Bara för några dagar sedan kunde jag i min blogg summera en positiv upplevelse både för mig och Bukowskis dedikerade experter, efter att ha besökt visningen i Berzelii Park.

Idag är knappast tongångarna dovare, utan snarare tvärsom. Med en återropsfrekvens på låga 14% har man all anledning att vara nöjda.
GAN_BUkowskis, Barnebys
Toppobjektet var GAN:s ”Seglatsen (Seglatsen 1)” som ropades ut för ett rekordhögt utrop, 7-8 miljoner kronor, och säkerligen med en hög bevakning, vilket tordes ha hållit åtminstone Bukowskis konstavdelningen sömnlös de senaste dygnen. Men satsningen gick hem och man kunde summera en försäljning som inklusive provision landade på tidigare prisrekordet för konstnären, 8 922 880 kronor.

Det var inte länge sedan såväl dåvarande VD som Bukowskis ägare uttalade att man skulle satsa på online och den svenska konsten och låta andra auktionshus ta hand om verk av internationella storheter. En strategi jag tror de flesta på Bukowskis idag är glada att man övergett. Inte minst med tanke på att online-delens omsättning stagnerat förra året medan tillväxten skett inom Fine Art och framför allt försäljningen av internationell konst, design och antikviteter.

I bakgrunden skymtar auktionens skulptur, om än som gipsskupltur, i konstnärens ateljé I bakgrunden skymtar auktionens skulptur, om än som gipsskupltur, i konstnärens ateljé

Ett av de föremål som tillhörde mina favoriter i visningen var Henri Laurens skulptur "Femme à l´Oiseau" som en gång köptes på Svensk-Franska Konstgalleriet i Stockholm. Skulpturen ropades ut för 2-2,5 miljoner kronor och klubban föll inom intervallet på 2,4 miljoner kronor.

 

Kommentera