Det var först efter hans död, 35 år gammal, som Amadeo Modiglianis avantgardistiska konst på allvar kom att uppskattas. Idag räknas han till en av 1900-talets allra största konstnärer, vars fascinerande måleri förtrollar både lekmän och konstelit, något som slutpriserna för hans verk vittnar om. År 2015 såldes hans verk Nu couché (Reclining Nude) från 1917 för svindlande 1,5 miljarder kronor och knep det dåvarande rekordet under näsan på Pablo Picasso.

Idag är det den tredje dyraste tavlan någonsin att säljas på auktion, efter Leonardo Da Vincis Salvator Mundi och Picassos Les Femmes d'Alger.

Amedeo Modigliani, ‘Nu couché (sur le côté gauche), 1917. Bild: Sotheby’s. Amedeo Modigliani, ‘Nu couché (sur le côté gauche), 1917. Bild: Sotheby’s.

Den gynnsamma ruinen

Amedeo Modigliani föddes år 1884 i staden Livorno, Italien. Hamnstaden hade länge varit en tillflyktsort för Italiens judiska befolkning såväl som för många franska judar. Som fjärde barn i en familj med knappa ekonomiska resurser beskrev Amedeo själv sin födelse som “en gynnsam ruin” - hans far, som handlade med kol hade just gått i personlig konkurs och familjen levde i fattigdom. Modiglianis mor å sin sida kom från andra förhållanden. Hon hade växt upp i Marseille och kom från en intellektuell familj som satte studier och utbildning högt, och den unge Amedeo fick tidigt smak för resor och mysterier.

Amedeo Modigliani. Bild: Tate Modern. Amedeo Modigliani. Bild: Tate Modern.

Modiglianis uppväxt var inte smärtfri, utan kantas av allvarliga hälsoproblem redan från unga år. Som tonåring led han av både tyfoidfeber, lungsäcksinflammation och tuberkulos. Vad den unge Modigliani verkligen älskade att sysselsätta sig med var konst och intresset ledde honom ofta till stadens museum, där han tecknade av museernas samlingar. Så småningom började Modigliani att studera på Scuola Libera di Nudo Accademia di Belle Arti di Firenze.

Vid 22 års ålder packade konstnären penslar och färg för att bege sig till Paris. Väl i den franska huvudstaden slog han sig ner i Montmartre.

Amedeo Modigliani, ‘Bust of a Young Woman’, 1916-17. Foto: modigliani-foundation.org. Amedeo Modigliani, ‘Bust of a Young Woman’, 1916-17. Foto: modigliani-foundation.org.

Stadsdelen var full av liv och andra avantgardistiska konstnärer och Modigliani levde, likt många andra i Montmartre ett bohemiskt liv fullt av lösa relationer, alkohol, opium och konst. Han träffade Pablo Picasso och hängav sig själv åt skulptur innan han för första gången träffade Paul Alexandre, sin framtida välgörare.

Modiglianis tidigaste målningar saknade de karaktäristiska drag konstnären främst är känd för, utan det är först omkring år 1911, i de snabbt utförda verken, Bust of a Young Woman till exempel, som hans avskalade ansikten med mandelformade ögon uppenbarade sig. Trots att skulpturen var Amedeos primära passion tvingade hans bräckliga hälsa honom att ge upp hantverket – det tunga dammet försämrade Modiglianis redan bräckliga lungor.

Amedeo Modigliani, ‘Reclining Nude with Loose Hair’, 1917. Foto: Osaka City Museum of Modern Art. Amedeo Modigliani, ‘Reclining Nude with Loose Hair’, 1917. Foto: Osaka City Museum of Modern Art.

En modern dandy

Så Modigliani kastade sig in i måleriet, med porträtt som främsta motiv. Vare sig modellerna log eller visade upp mer neutrala anletsdrag hade alla Modiglianis porträtt steriliserade drag med nästan maskliknade utseenden. Snart skulle konstnären också börja måla nakenstudier. Under samma period var konstnärens privatliv stormigt, och han inledde flera relationer med bland andra Anna Akhamatova och Béatrice Hastings, vilket inte direkt gjorde konstnärens liv mer okomplicerat.

In på bara skinnet med Modigliani – här kan du läsa mer om konstnärens nakenstudier.

År 1917 ställde Modigliani ut på Galerie B. Weill i Paris, där flera av hans nakenstudier, som Reclining Nude with Loose Hair visades. Efter att förbipasserande kallat konsten både fräck och stötande krävde den franska polisen att verken skulle plockas bort från galleriets fönster och flyttas längre in i lokalen. Trots att Modigliani rönte stor uppmärksamhet efter händelsen förblev han lika fattig som innan.

Amedeo Modigliani, ‘Portrait of Jeanne, Seated', 1918. Amedeo Modigliani, ‘Portrait of Jeanne, Seated', 1918.

Senare samma år träffade Modigliani Jeanne Hébuterne, som studerade konst på Académie Colarossi. Jeanne blev snabbt både Modiglianis mest porträtterade modell och hustru. Hébuterne kom från helt andra förhållanden än Modigliani – hon kom från en välbärgad borgerlig familj och var katolik, och hennes föräldrar motsatte sig starkt det faktum att deras dotter förälskat sig i en jude. Följande år, 1918, flyttade paret till Nice trots Jeannes föräldrars starka protester och i november födde Jeanne parets dotter, som fick samma namn som sin mor.

Amedeo Modigliani, ‘Béatrice Hastings’, 1915. Amedeo Modigliani, ‘Béatrice Hastings’, 1915.

Följande vår återvände paret till Paris. Modiglianis hälsa hade försämrats radikalt, både på grund av hans tuberkulos såväl som av hans långa alkoholmissbruk. Den 24 januari 1920, endast 35 år gammal, avled Modigliani på Hôpital de la Charité. Två dagar senare, utom sig av sorg, begick den då gravida Jeanne självmord.

Åren innan parets respektive bortgång hade Amedeo Modigliani målat flera av sina mest uppskattade verk, som Portrait of Béatrice Hastings (år 1915) och hans Portrait of Jeanne, Pregnant (1920) såväl som flera ovanliga landskapsteckningar under sin tid i Nice.

jeanne Hébuterne (Au Foulard). Foto: Sotheby's. jeanne Hébuterne (Au Foulard). Foto: Sotheby's.

Nästan 100 år efter Modiglianis död finner konstälskare världen över målarens liv och konstnärskap lika fascinerande som någonsin förr. Den unge mannen, som drömde om att bli skulptör och föredrog att porträttera sina vänner fullt påklädda blev en av den moderna konstens ikoner och hyllas världen över för sina enastående nakenstudier. År 2018 såldes konstnärens Nu couché (sur le côté gauche) för makalösa 157 miljoner dollar, vilket gjorde Modigliani till den konstnär med högst omsättning på konstmarknaden samma år - summor som de flesta av oss, och i synnerlighet Modigliani själv aldrig vågat drömma om.

Se fler verk av Modigliani här.