För många var Andreas Eriksson tämligen okänd tills han 2011 fick hedersuppdraget att representera Sverige genom en separatutställning i den Nordiska Paviljongen på Venedigbiennalen.

Sedan dess har hans konstnärskap tagit allt mer plats på den samtida konstscenen, bland annat genom separatutställningen Roundabouts på Bonniers Konsthall förra året, men även genom utställningarna The Imminence of Poetics på biennalen i Sao Paolo samt Pink Caviar på Louisiana under 2012.

Den senaste utställningen på Galleri Riis har fått namnet Meanderbilder. Andreas Erikssons nya målningar har mycket gemensamt med det naturfenomen, "meanderande lopp", som på Wikipedia beskrivs som den naturliga formen för varje vattendrag som flyter fram över ett slättlandskap. Slättlandskapet som, för Eriksson, även är en metafor för duken.

Eriksson har arbetat med ett måleri som likt en meander skär genom ytor och lager av pigment. Bilderna börjar ingenstans och slutar ingenstans, erosionen pågår över hela bildytan. I vissa av verken försvinner ett parti tvärt och i andra finns en underliggande färg likt en åder som återkommer längre bort i bilden, den är övermålad för att sedan dyka upp igen. I naturen kallas det som sjunker ner genom vattnet och samlas på botten sediment. Erikssons målningar bär nästan alltid på en dold yta som är minst lika betydelsefull som dem man genast ser.

På Market Art Fair finns Andreas Eriksson representerad med verket "Arsenura Meander" från i år. Det är ett imponerande verk som möter betraktaren. Erikssons landskap svävar fritt i Liljevalchs lokaler, och målningen tillhör utan tvekan ett av mässans verkliga mästerverk. Parallellt med Market Art Fair visas flera verk av konstnären i Galleri Riis lokaler på Rödbodatorget 2, runt hörnet från Nationalmuseums tillfälliga lokaler på Konstakademin.

Väl värt ett besök.