Hur gick 2015?

Vi har fortfarande omfattande satsningar framför oss med höga kostnader, men vi har tur som har långsiktiga ägare.

Bukowskis befinner sig i ett ständigt förändringsarbete som kräver mycket handpåläggning för att få ut den kvalitet som våra kunder kräver. Ur det gamla bygger vi ett nytt företag. Det är något annat som växer upp.

Vad händer under hösten 2016 och vad är er största utmaning?

Renoveringen av våra lokaler har redan påbörjats och kommer att intensifieras. Även om det på många sätt är jobbigt och ställer krav på att vi får ihop logistiken ser vi enorma möjligheter skapas. Vi har släpat på en hel del gammalt bagage som vi nu kan släppa och lämna bakom oss.

Vad kan vi förvänta oss av de nya lokalerna?

Utöver det har arkitekt Robert Nilsson, som har stor erfarenhet av att arbeta med gallerier och privata samlare, gjort ett fantastiskt grundarbete.

På vilket sätt kommer ni att förändra ert sätt att arbeta framöver?

Vi tror på att det skapar en anpassningsbar, effektivare och snabbare organisation samt att det kommer in fler kompetenser i varje projekt vilket påverkar resultatet i positiv riktning.

Idag handlar det om att vara tillräckligt snabb, och inte tro att vi är de enda som förstår auktionsbranschen.

Kan vi räkna med effektiviseringar i form av bantad personalstyrka?

Du har varit på Bukowskis i snart två år. Har det varit som du tänkte dig?

Var kommer ni husera under hösten?

Första auktionsvisningen Fashion & Time pieces kommer äga rum i NK:s ljusgård vilket har temat av galen miljonärska och provrum. Moderna auktionen kommer att visas på Mindepartementet och ”Contemporary” på konstnärshuset.

Vi kommer även att upprepa vår framgång med MODERN & NORDIC DESIGN med fysisk visning på Nordiska Galleriet. Däremot kommer auktionen äga rum online.

Före vi avslutar året med den klassiska auktionen som vi hoppas kommer att inviga våra nyrenoverade lokaler i december kommer vi ha en smyckeauktion med ”important watches” hos Galleri Sebastian Schildt+.

Kommer ni att fortsätta med slagauktioner?

Vi kommer fortsätta se över hur vi formar våra auktioner genom vår auktionskunskap. Vilka auktioner som är värda att fortsätta med under traditionella former, det vill säga slagauktioner och fysiska visningar och vilka som passar bättre för online kommer att visa sig. Ingenting är heligt.

Hur har auktionerna gått sedan ni gjort er av med era tryckta kataloger?

Hur har den relativt nyinförda ångerrätten påverkat er verksamhet?

Ångerrätten har självklart fått vissa effekter på Bukowskis Market, men i enlighet vad vi räknade med.

Hur gick det med den finska förfalskningshärvan som även berörde svenska auktionshus?

För oss har det stannat vid de verk och summor som vi redan betalat ut, så  från vår sida är utredningen så gott som färdig.

Även om det varit sorgligt och kostsamt, så har vi lärt oss en del. Vi har sett över rutinerna och ökat noggrannheten. Vid tveksamheter väljer vi idag att avstå hellre än att chansa.

Kortsiktigt har det dykt upp mer saker att lösa, men långsiktigt tror vi att vi tar det ansvar som krävs vilket kommer att generera ökad trovärdighet och mer affärer för Bukowskis.

Hur går Bukowskis Market och onlinesegmentet?

Kan du avslöja några höjdpunkter som kommit in till höstens auktioner?

Det har redan varit en intensiv inlämning till höstens auktioner. Bland annat har vi fått uppdraget att sälja den privatsamling med betydande verk av Otto G Carlsund och Öyvind Fahlström som Barnebys redan uppmärksammat. Men jag kan även exklusivt berätta att vi har fått in ett absolut paradverk av Sveriges kanske mest hyllade konstnär, Anders Zorn. Det är den berömda målningen ”Kaikroddare” från 1886, som Zorn målade i Istanbul. Det är ett av de första svenska exemplen på impressionistiskt måleri.