Trots den skarpa kritik som uppkom i samband med försäljningen av Portrait of Edmond Belamy, ett porträtt skapat genom en algoritm av konstnärskollektivet Obvious förra året genererade porträttet ett slutpris 43 gånger högre än auktionshuset förväntat sig. Verket såldes för rungade 432 000 dollar vilket inte är ett dåligt första försök – är AI-konst en kommande kassako på marknaden?

Klicka här för att läsa mer om Christie’s AI-konst – nummer två på listan!

Enligt Sotheby’s är den här sortens konst här för att stanna och meddelade nyligen att de, den 6 mars kommer att auktionera ut ett konstverk skapat med hjälp av samma intelligenta teknik. Under flera år har konstnären Mario Klingemanns arbete befunnit sig i korsningen mellan konst och teknologi, och beskriver sig själv som en pionjär inom den rörelse han döpt till neurography, sin binder samman just dessa två världar genom att arbeta med artificiella nervsystem, kodning och algoritmer. Klingemann är en självlärd programmerare och har aldrig studerat varken konst eller teknik. Han började helt enkelt experimentera med flera datorprogram under 1980-talet. Han fascineras av människans varseblivning och olika estetikteorier, vilka han genom sin konst dissikerar och omförhandlar.

Sotheby’s toppnummer utgörs av Klingemanns verk Memories of Passersby I (2018), en installation bestående av ett sideboard, som innehåller den AI-baserade datorn, som i sin tur är kopplade till två skärmar uppsatta på väggen. Datorn arbetar i realtid och skapar porträtt av icke-existerande människor som avlöser varandra på de två skärmarna. Enligt Sotheby’s är installationen unik i sitt slag eftersom de porträtt som visas inte är skapade av konstnären själv utan av den speciella algoritm Klingemann programmerat. Dessutom skapas alla porträtt i realtid, under tiden de betraktas av åskådarna.

"Det ligger i samtidskonstens natur att ständigt utmana rådande gränser och konventioner, något som Klingemann tar till en ny nivå."

Trots att de suddiga porträtten aldrig existerar mer än på de två skärmarna träder deras drag fram allt tydligare på skärmen innan de sakta ersätts av nya. Marina Ruiz Colomer, en av Sotheby’s experter gällande samtidskonst menar att besökare som tar sig till Klingemanns verk bjuds på en unik chans där de ser en AI-hjärna arbeta i realtid. Installationen beräknas säljas för mellan 40 000 – 50 000 dollar.

Men hur fungerar egentligen installationen? Ansiktena genereras genom ett artificiellt nätverk som i sin tur plockar information från en databas med miljoner av porträtt från 1700-, 1800- och 1900-talen. Mario Klingemann kallar de förvrängda, ibland obehagliga porträtten för “Francis Bacon-effekten”.

Klingemann fortsätter med att säga att han känner sig hedrad över försäljningen och menar att auktionen är ett bevis på att han äntligen accepterats av konstvärlden. Sotheby’s å sin sida menar att ingen annan konstnär än Klingemann har lyckats med konststycket att konstruera teknik som genererat porträtt i så pass hög hastighet och kvalitet.

Trots att vissa kan komma att hävda att konstnärens verk inte är fullständigt datoriserat (eftersom programmet konstruerats på förhand) går det inte att förneka Memories of Passersby I:s nyskapande kraft, eftersom det kommer att kunna skapa ny konst för evigt och således aldrig stagnerar.

Huruvida AI-konsten kommer överleva nyhetens behag och bli ett bestående inslag på konstscenen återstår att se och det gör även slutpriset för Memories of Passersby I. Låt oss avvakta till den 6 mars och se vad Klingemann och Sotheby’s kan stoltsera med.

Upptäck all konst på Barnebys.