På presskonferensen på morgonen innan VVIP-gästerna släpps in (VIP-gästerna får komma efter lunch) berättar först Miamis borgmästare hur bakis han är ("Excuse my voice, I dit a little too much "Miami Beach" last night!") innan han förklarar hur mycket denna mässa har betytt för hans stad. Nästa år ska det gigantiska konferenscentret renoveras för dryga $600 miljoner men man garanterar att det inte ska påverka konstmässorna närmaste åren. Efter att chefen för Art Basel, Mark Spiegler hälsat alla välkomna presenterar han det nya stjärnskottet Noah Horowitz (som tidigare jobbat för mässan Armory i NY efter att ha skapat uppmärksammade VIP Art Fair) som ödmjukt förklarar hur tacksam han är att få chansen att stå bakom denna mässa. Och stolt ska han vara. Art Basel Miami Beach (ABMB säger man i branschen och samma förkortning kommer jag använda här) är STÖRST. Det är i december varje år som hela, hela konstmarknaden samlas. Lika säkert som det är att kritikern Jerry Saltz kommer sitta i NY och bittert samt med ett leende på läpparna kommentera det kommersiella jippot som ABMB är, men samtidigt förstår han också (kan man läsa mellan raderna) hur viktigt och vital denna vecka är.

Som vanligt är det sent och jag ska springa från poolen till nästa cocktailparty men här kommer i alla fall ett första intryck från årets upplaga. Det är ju snurriga dagar här som ni kanske förstått men ska försöka redigera det hela till något slags greppbart intryck senare i december.