Det är inte riktigt så enkelt som att översätta prisbilden för den internationella samtidskonsten till den svenska konsten. Även om vi ibland tycks tro det. Trots press releaser om världsrekord för svensk konst, så är det nog just i här i Sverige som världsrekorden möjligen har relevans. Det som förvånar mig är att inte fler svenska konstköpare köper mer internationellt måleri, särskilt nu när de svenska galleristerna i allt större utsträckning presenterar allt tyngre namn.

Samtidigt som Sotheby´s sålde iväg sin Contemporary Sale i New York för 294 miljoner dollar(närmare 2 miljarder svenska kronor!) med flera världsrekord så gick det trögare här hemma i Sverige. Barnett Newmans Onement VI från 1953 hittade en ny köpare för det nya prisrekordet för konstnären - 43,8 miljoner dollar - ett rekord som slogs med 20 miljoner dollar sedan tidigare toppnotering. Den tyske konstnär som inspirerat flera svenska konstnärer genom åren är 81-årige Gerhard Richter som har varit det senaste årens stora dragplåster på auktionerna och en given kassako för både auktionshusen och de konstsamlare och konstfonder som nu väljer att avyttra. Igår kväll slogs "personbästa" på Sotheby´s i New York med nya toppnoteringen - 37,1 miljoner dollar(245 miljoner kronor) - för verket Domplatz Mailand. Gerhard Richter är världens mest välbetalda, nu levande konstnär, på auktion. Målningen föreställer katedralen i Milano, Il Doumo, med torget utanför och är målad 1968.

Gerhard-Richter_Sotheby´s_Contemporary_samtidskonst_Barnebys Håll hårt! Det blåser på toppen...

Den högintressanta tvättsvampen av Yves Klein som bland annat tillhört den legendariske galleristen Sidney Janis, vars galleri sålde Öyvind Fahlström en gång i tiden kostade 22 miljoner dollar, vilket motsvarar cirka 143 miljoner svenska kronor. För en tvättsvamp. Om än blå.

Sotheby´s_Barnebys_Contemporary-Sale_auction_samtidskonst Konstverk,pingisbord eller både och?

Här hemma lyckades både Bukowskis och Stockholms Auktionsverk med viss ansträngning klubba iväg flera av toppmålningarna, men inte sällan under de djärvt haussade utropspriserna. Det är bara konstatera: återropsfrekvensen för det moderna och inte minst det samtida måleriet ökar. Det säger sig självt att det måste komma en rekyl på de trissade priserna, när auktionspubliken börjar vänja sig vid att se snarlika verk dyka upp på auktion efter auktion, trots att de varje säsong marknadsförs som ett av "de bästa" eller "mest intressanta" verken. Hur många sådana verk finns egentligen? Just nu känns inte differensen i pris mellan olika verk alltid relaterat till konstverken i sig.

Det återstår att se om auktionshusen taktik med att sätta höga utrop för att sno åt sig försäljningsuppdraget framför konkurrenten kommer att hålla i sig. Det finns en risk att prisbilden för de relativt obeprövade konstnärskapen på andrahandsmarknaden kan komma att ifrågasättas av fler än de som exempelvis såg Gunnel Wåhlstrands studiearbeten när de ställdes ut på Kungliga konsthögskolan. Då kostade de 25 000 kronor. Idag för köparen på auktion betala mellan 2-3 miljoner kronor. Kanske är kurvan för värdestegringen för snäv, för att det ska finns tillräckligt mycket att bygga den sanslösa prisbilden på.

Andreas-Eriksson_Stockholms-Auktionsverk_samtidskonst_Barnebys Sikta mot stjärnorna så når du till trädtopparna. Snart är det Andreas tur...

Däremot finns det fortfarande konstnärer som väntar på sina försäljningframgångar på andrahandsmarknaden såsom internationellt hyllade Andreas Eriksson som har en bra bit kvar innan han når den prisnivå han förtjänar. Verket Trädstam som ropades i blygsamma 125-150 000 kronor, klubbades först vid 280 000 kronor på Stockholms Auktionsverk.

 

Kommentera