Ligger i en sliten grön solstol på San Giorgio och tittar upp mot Marc Quinns omdiskuterade skulptur ”Alison Lapper pregnant”. Venedig är rätt svårslaget i sen eftermiddagssol efter en heldag på Biennalen.

Avslutade dagen med att se första delen av Ai Weiweis ”Zuecca project” på grannön Guidecca och blir glad över att än en gång imponeras och beröras av hans konst.

Verket på Guidecca bär titeln ”Straight” och är gjord av ett antal tusen armeringsjärnstänger. De raka järnstängerna, som ligger travade på golvet, tillhörde en gång en skola i Sichuan som år 2008 förstördes i en kraftig jordbävning. Över 5 000 barn dog, men namnen på de omkomna kom aldrig allmänheten till känna.

Weiwei involverade sig i händelsen genom att dels starta en gräsrotsrörelse på nätet, där information om de omkomna lades ut, dels köpte han loss delar av de raserade byggnaderna. Han anställde människor som började räta ut de förvrida järnstavarna. Ett tidskrävande arbete, men också ett gemensam meditativ sysselsättning för en del av befolkningen.

Verket är på många sätt väldigt typiskt Weiwei, hans sätt att engagera horder med människor, skapa gemenskap, lindring och hopp, samtidigt som projekten i sin helhet blir en kommentar om Kinas politiska tillstånd. Det tidskrävande och svåra arbetet att göra det förvrängda/krokiga rakt igen blir Weiweis kommentar om hur tidskrävande och svårt det är att göra sig av med korruption och att upprätta ett välfungerande samhälle.

Med en biennal som tidvis är överhopad av hyperintroverta verk (vilket genomsyrar stora delar av Arsenale) är det en befrielse att uppleva Weiweis konst, konst som vågar greppa efter större frågor än västerlänningens allmänna leda, rädsla för döden, bisarra lustar, girighet, självförverkligande, kroppsideal e t c.

Det finns en självklarhet och nästan obehaglig klarhet i hans verk som gör att jag har svårt att värja mig för hans konst.

Verket ”Straight” hänger ihop med den mer personliga installationen ”Sacred” i kyrkan Sant Antonin (nära Arsenale). I boxarna visas sekvenser ur Weiweis fängelsevistelse.

Weiwei medverkar även med verket ”Bang” i Tysklands paviljong.

Biennalen pågår till 24 november och är alltid värt ett besök!

Kommentera