När Bukowskis framgångsrikt klubbade iväg avdelningen Swedish Grace trodde nog de flesta med mig att de riktiga höjdpunkterna skulle gå utomlands. Men det visade sig att Nationalmuseum gick segrande ur striden om Ture Rybergs taburett från 1923 tack vare Axel Hirsch stiftelse. Med andra ord finns det möjlighet att få se den igen.

Ture Ryberg, Swedish Grace, Bukowskis Auktioner, Bukowskis Moderna, Nationalmuseum

Anders Bengtsson på Nationamuseum(tidigare delägare till Uppsala Auktionskammare) berättar att Nationalmuseum redan är stolta ägare till byrån som stod mellan taburetterna på Göteborgsutställningen 1923 där de visades för första gången. Byrån kom till museet genom en donation redan 1928, när möblerna var senaste trend. Enligt Anders Bengtsson finns en lucka i samlingarna över det svenska konsthantverket från 1920-30-talet, som nu ska ses över. På grund av att man tyckte stilen var dekadent och ointressant har tidigare intendenter ägnat 1920-30-talets möbeltillverkning alldeles för lite energi. Det i sin tur har varit en bidragande orsak till att föremålen länge undervärderats av den svenska marknaden och istället sålts för dyra pengar utomlands. Nytt i Nationalmuseums samlingar är även en fåtölj och ett bord som Uno Åhrén formgav till den svenska paviljongen på internationella konst- och industriutställningen i Paris 1925.

Uno Åhrén, Nationalmuseum, Art Déco, Parisutställningen, Göteborgsutställningen, Bukowskis Auktioner, Swedish Grace


Även den ljuskrona i brons och glas som formgavs av Carl Bergsten, och tillverkades av Nordiska Kompaniets verkstäder, för att hänga i mottagningshallen i paviljongen i Paris har köpts in genom Nationalmuseum. Förvärvet av både ljuskronan och de två möblerna har kunnat genomföras tack vare Barbro Oshers fond Pro Suecia Foundation.

Carl Bergsten, Parisutställningen, 1925, Art Déco, Swedish Grace, Bukowskis Auktioner, Nationalmuseum

Kommentera