Det räcker att gå utanför dörren här för att förstå att New York är gatukonstens Mecka. I Williamsburg, där vi bor, har var och varannan vägg förvandlats till färgsprakande konstverk. Restauranger pryder sina ytterväggar med identifierande målningar och allt från bilar till lyktstolpar konstifieras på ett eller annat sätt.

Williamsburg

Gatukonsten har ingen superlång historia, först under slutet av åttiotalet växte den sig större, som en vidareutveckling av graffitikonsten (gatukonst kallas också post-graffiti). En del särskiljer gatukonst och graffiti helt, medan andra menar att gatukonst även kan inkludera traditionella graffitiverk. Men den avskiljs helt från territoriell graffiti och vandalism, och om graffiti handlar om utövaren handlar gatukonst mer om publiken.

Nolita

New Yorks gatukonstscen har vuxit fram ur den graffitirörelse som höll till i tunnelbanorna på sextio- och sjuttiotalet. Som vi märkt när vi strosat omkring hör Chelsea, SoHo, Lower East, Williamsburg och Dumbo till NYC:s mest gatukonsttäta områden.

Williamsburg

Det kommunikativa uttryckssättet i gatukonst har ofta jämförts med reklam. I en amerikansk forskningsstudie genomförde forskarna en etnografisk studie på flera olika platser i världen. De reste till Milano, Turin, Rom, London, Bryssel, Amsterdam, San Fransisco, Phoenix och Minneapolis, och träffade och intervjuade de främsta gatukonstnärerna i respektive stad. De studerade även internetforum om gatukonst från övriga delar av världen i syfte att dokumentera vilket ”språk” gatukonstnärer använder. Likheterna mellan syfte, arbetsmetoder och drivkrafter mellan gatukonsten och reklamvärlden var slående.

“In effect, we have something in common with advertising [...] a deep link. Not only the format: large posters and billboards [...] also the place: on walls, like advertising. The invasive effect is the same, the attack is the same. We don’t say, ‘we’re here, if you want, read us’; we say, ‘come over here and read us.’ Our message is that advertising is a form of art, say, poetry, because it’s a means of linguistic-visual com- munication, which through linear, intuitive, emotional paths trans- mits messages that go beyond the literal meaning. Like a poem, when it tells you something, it’s telling you something else with regard to the literal meaning, the reverse. [...] So does advertising: it presents ideals, values and, especially of late, emotions. We do the same thing but [...] the nice thing is that we can try [...] really try everything.”

Williamsburg

Få lär ha missat Banksy, sedan några år tillbaka världens mest kända gatukonstnär. Under oktober har Banksy ett pågående projekt, Better Out Than In, där han utför sina konstprojekt på oannonserade ställen runt om i New York. I går promenerade vi rakt in i ett av de senaste konstverken, "The Sirens of the Lambs", en lastbil med skrikande mjukdjur.

Banksy, "The Sirens of the Lambs"

Så här säger Banksy själv om sitt projekt:

"There is absolutely no reason for doing this show at all. Street art — especially when it's earning the artist money — can just feel like marketing. I want this show to be different. It's pointless. Which hopefully means something."

Ni kan följa Banksys whereabouts på Instagram under @banksyny

Dagens soundtrack: Coeur De Pirate, Francis


 

 

 

Kommentera