Få bilder har berört så många svenskar som Carl Larssons Brita med julljus. Carl Larssons egen familj utgjorde, kanske som bekant, hans huvudsakliga motivkrets. Gärna i deras hemmiljö kring Sundborn. Den här bilden har stått förlaga för den svenska julen i många sammanhang och producerats på allt från pepparkaksburkar till servetter och kalendrar. Akvarellen var till och med så talande för sin tid så att den fick pryda omslaget på både Iduns julnummer 1901 och den übermoderna tyska tidningen Jugends februariomslag 1905. För övrigt den tidning som gav namn till hela den stilriktning som ägde rum från 1800-talets sista år fram till den Baltiska utställningen i Malmö 1914.

Carl Larsson, Brita med julljus, Akvarell, Idun, Jugend, Stockholms Auktionsverk

Det som jag tycker är så fantastiskt med den här bilden förutom måleriet i sig, är den värme och harmoni som bilder utstrålar. Men även balansen mellan de väldigt tidstypiska detaljerna och samtidigt den tidlöshet som akvarellen bär med sig. Jugendtidens grundtankar finns med i allra högsta grad, med hantverkets höga kvalitetskrav, varför målningen blev en sinnebild för tidens ideal. Under industrialismens korståg under 1800-talets andra hälft gjordes avkall på kvalitet i många led. I Carl Larssons målning ser vi däremot hantverket,traditionerna och barnet stå i fokus. Även i vårt tidevarv är målningen otroligt samtida i sitt uttryck. Minimalistisk och avskalad samtidigt full av detaljrikedom. Pennans avslöjande skarpa streck. Akvarellens mjuka varma yta som perfekt fyller ut motivet. 50 x 32 centimeter fyllda av liv, stämning, värme och kärlek. Inte mer. Inte mindre.

 

 

Kommentarer