Hur man än vrider och vänder på föremålen så är det hos Bukowskis bredden finns, medan flera av toppobjekten är spridda mellan de tre stora husen, Bukowskis, Uppsala och AuktionsVerket. Förunderligt är att det sammanslaget finns så många föremål på Barnebys.com med kunglig proveniens. Bland alla miljonföremålen på Bukowskis Klassiska auktion är det en karmstol som utmärker sig för sitt högklassiga hantverk och speciella proveniens. Det är Hedvig Eleonoras audiensstol från 1709 i karolinsk barock som haft sin givna plats på Drottningholm i många år innan den kom ut på den privata marknaden och nu förhöjer Bukowskis Klassiska visning.

Hedvig Eleonoras audiensstol, Drottningholm slott, år 1709, Burchardt Precht, karolink barock, Bukowskis Auktioner, auktion, kunglig proveniens

Stolens värde utgörs förstås av stolen som sådan, men framför allt genom undersidan av den stoppade sitsen. Det är nämligen här som historien gör sig synlig mer än någon annanstans. Märkningen avslöjar proveniensen vilken inte kan bli mycket bättre för en samlare eller ett museum. Trots ett högt utrop på 300-350 000 kronor borde det finnas åtminstone två givna budgivare. Nationalmuseum och Kungahuset.

Hedvig Eleonoras audiensstol, Drottningholm Slott, Bukowskis Auktioner, kunglig proveniens, Burchardt Precht

Förutom Carl Larssonmålningar, en ovanligt välgjuten och vackert patinerad Solglitter, Najaden på delfin av Carl Milles, silverljusstakar av den finaste vridna rokoko och semiantika Herismattor så finns det en hel del föremål i en något "billigare" prisklass. En målning jag fallit pladask för är Frans Wilhelm Odelmarks oljemålning från 1890, Vy över Sfinxen med Chefrens pyramid i bakgrunden. En ovanlig bild för konstnären som är mer känd för sina Venedigbilder och putmagade munkar med ölkrus i hand. Utropet är 80-100 000 kronor.

Frans Wilhelm Odelmark, Sfinxen, Chefrens pyramider, 1890-tals måleri, Bukowskis Auktioner, Bukowskis Klassiska

Hos Stockholms Auktionsverk hänger ett par mycket välbehållna vävda tapeter med intressant proveniens. Det är två av ursprungligen fyra vävda tapeter från 1600-talets första hälft, som hängt på Hörningsholms Slott i Södermanland. Det som är så hänförande förutom den höga kvaliteten är de starka färgerna. Plötsligt blir man varse om den enormt praktfulla inramning de vävda tapeterna måste ha utgjort för slottens inredning på tiden det begav sig. Utropet är 500-600 000 kronor respektive 200-300 000 kronor.

Vävd tapet, Apollon et Daphné, Noshörningsholms slott, Stockholms Auktionsverk

Till kvalitetsauktionernas absolut främsta föremål av kulturhistoriskt värde denna säsong hör ett par kinesiska nickedockor i lergods från 1780-talet. De har en gång tillhört Gustav III:s "finansminister" tillika finansiell rådgivare åt det Svenska Ostindiska Kompaniet Johan Liljencrantz. Nickedockorna har stått i det Gula förmaket på Sturehofs slott. När Liljencrantz första fru gick bort, flyttade han till Norsborgs herrgård. Med honom flyttade även nickedockorna som placerades i herrgårdens blå förmak. Utropet är 200-250 000 kronor, men slutpriset borde ligga på det dubbla. Åtminstone.

nickedockor, Stockholm Auktionsverk, Qianlong, Johan Liljencrantz, Gustav III:s finansminister, proveniens, Sturehof Slott, Gula förmaket, Blåa förmaket, Norsborgs herrgård

Det är härligt att gå runt på visningarna och drömma sig tillbaka i tid och rum. Det enda tråkiga när de klassiska visningarna väl börjar är att de håller på så kort tid. Bukowskis visning varar endast i sex dagar. Frågar ni mig är det för kort tid för att sälja mer än 1700 föremål till världens alla hörn. Det är stor skillnad på att sälja en modern eller samtida auktion, där det mesta av skick och utseende kan avgöras från bild på nätet. När det däremot kommer till det äldre måleriet och konsthantverket tar det betydligt längre tid om man har för avsikt att gå igenom katalogens alla föremål ordentligt. Jag tror att alla skulle tjäna på att lägga just den klassiska visningen över två helger.

Kommentera