Sedan Michael Storåkers för drygt ett år sedan satte sig bekvämt till rätta på Bukowskis VD-stol så har antikbranschen upplevt en rejäl föryngring, både i sättet att driva företag och att kommunicera det utåt.

Ytterligare en ung nyckelfigur med stor kompetens av auktioner ges nu plats. Det är Magnus Bexhed som tar över rodret på Uppsala Auktionskammare efter tidigare VD Charlotte Widenfelt.

Knut_knutsson_Magnus_Bexhed_uppsala_auktionskammare
Gratulerar till din nya tjänst, Magnus. Hur känns det?
Det känns jättespännande och roligt, naturligtvis!

Knut Knutsson, ägare till Uppsala Auktionskammare, vad är bakgrunden till att Magnus tar över som VD?
Han är en otroligt duktig och kompetent person som kan företaget och är fullt kapabel att driva Uppsala Auktionskammare i framtiden.
När Anders Bengtsson slutade för fyra år sedan tog Charlotte över. Det var redan då uttalat att det var en kortsiktig lösning.
Nu står vi inför en generationsväxling och då kändes Magnus som ett naturligt val även om det är i konkurrens med en stab av fantastiska medarbetare.
För mig skulle det vara en stor sorg att se Uppsala Auktionskammare förvandlas till en stadsauktion eller ännu värre försvinna från marknaden som t e x Beijers auktioner och Nordens Auktioner gjorde på sin tid.

Magnus, har du några direkta förändringar på åtgärdslistan?
Det kommer att bli en naturlig utväxling fram till at jag tillträder som ny VD den 1 september. Vi kommer inte att göra några drastiska förändringar och rusa in i något nytt. Vi har ett fantastiskt varumärke att förvalta som byggts upp under många år, samtidigt som vi ska leda Uppsala Auktionskammare in i framtiden med allt från att bevaka nya marknader till att följa med den tekniska utvecklingen Men framför allt att ska vi hela tiden öka servicegarden gentemot kunderna .

Vad händer med avgående VD, Charlotte Widenfelt?
Hon tar sig an den omfattande utmaningen att koppla greppet på den växande kinesiska marknaden. Inom det kinesiska konsthantverket ser vi en stor tillväxtpotential, ett område där vi de senaste åren har gjort väldigt bra ifrån oss med fantastiska resultat.

Hur ser du på branschen utvecklingen framöver?
Sedan jag började på Uppsala på heltid 2006 har Uppsala fortsatt att tuffa på som ett ånglok. Många räknade ut Uppsala när den ryska boomen lade sig. Idag har vi istället vuxit på inom alla segmenten.
Även om det är turbulent på andra marknader så klarade Uppsala förra finanskrisen bra.  Det finns så många olika marknader att bearbeta, men idag handlar det om att hitta rätt föremål och lyckas få förtroendet att sälja dem.
Uppsala Auktionskammare har alltid värnat om att ha ”färska” varor, Istället för att prioritera sådant som varit ute på marknaden och snurrat.
Uppsala auktionskammares mål är inte att bli störst utan att vara bäst!

Du är ju en av branschens mest hungriga. Tror du att titeln som VD mättar dig?
Det tror jag inte, jag är prestigelös, men om det mot förmodan skulle hända får du säga till, haha.
Man ska komma ihåg att det handlar ett förtroende att sälja någons föremål. Därför är det relationen mellan kund och auktionshus som är viktigast. Jag vill fortsätta att träffa kunder och jaga in uppdrag.

Har du någon förebild?
Jag har ingen förebild på det sättet, men många mentorer. Eftersom det är en kunskapsrelaterad bransch så har de alla äldre kollegor på Uppsala har fungerat som mentorer åt oss yngre. Vi har alla lärt oss att kämpa och göra det där lilla extra!

/Pontus Silfverstolpe

Kommentarer