Är en webbaserad konstmässa ett steg i rätt riktning för en allt mer pressad galleribransch? Eller är det desperat försök att komma ikapp auktionshusens enorma omsättning av samtidskonst varje år?

I min värld är tid en uppenbar bristvara. Jag känner mig allt mer som Clownen Manne i 70- och 80-talets barn-TV. Hur fort jag än cyklar så rör sig omgivningen minst lika snabbt. Därför är tanken på att låta konsten komma till den presumtiva konsumenten för mig en ganska självklar tanke. Trots att jag har ett stort intresse av konst, så är det alldeles för sällan jag hinner besöka alla gallerier, auktionsvisningar och museiutställningar som jag skulle vilja. Om jag bara hade tid.

Jonas-Kleerup_NUG_SCARF-KOnstmässa-på-nätet_barnebys.se

Untitled (Green) av NUG finns på Galleri Jonas Kleerup

Tid som en bristvara är en av anledningarna till att jag tillsammans med Christopher Barnekow och Christofer Ferreira Gomes har grundat Barnebys.se. För att underlätta för intressenter att hitta det de söker, eller för den delen, inte visste att de sökte, samt att effektivisera för de redan frälsta konsumenterna.

Matthias-van-Arkel_Mini-cube_SCARF_konstmässa-på-nätet

KUB av Matthias van Arkel till salu hos dep,art,ment

Avgör själv vad ni tycker om en onlinebaserad konstmässa på www.scandinavianartfair.com. Personligen har jag just gått igenom hundratals konstverk från trettio olika gallerier, och insett att jag sett mer gallerikonst en lördag än jag gjort på mycket mycket länge. Tror jag då på idén?

Clay-Ketter_Galleri-Magnus-Åklundh_SCARF_konstmässa-på-nätet_Barnebys.se

MADRE Veduta 2 av Clay Ketter hos Galleri Magnus Åklundh

Självklart går allt att utveckla. På samma sätt som det är en ständig utmaning för oss på Barnebys.se att hela tiden förbättra tjänsten för konsumenten, kan även SCARF bli ännu bättre. Men en sak är säker, för mig var det idag pengarna som fick avgöra vilka konstköp som ägde rum eller inte ägde rum. Inte tiden.

Bara det är ett stort framsteg i jakten på mig som potentiell köpare.

Kommentera