Ferdinand Porsche 1935. Ferdinand Porsche 1935.

När Ferdinand Porsche startade Porsche Konstruktionsbüro für Motoren-Fahrzeug-Luftfahrzeug und Wasserfahrzeug 1931 hade han förmodligen föga aning om att han la grunden till ett av vår tids mest exklusiva och eftertraktade bilmärken.

c2-copyright-porsche-downloaded-from-stuttcars_com

Prototypen till dagens sportbil? P1, ritad av Ferdinand Porsche och tillverkad av Jacob Lohner & Co., Porsches första design.

Innan Ferdinand Porsche grundade sitt företag arbetade han bland annat för biltillverkaren Jacob Lohner & Co. i Wien, där han 1989 ritat modellen Egger-Lohner C.2 Phaeton som blev den första att tillverkas efter Porsches ritningar. "P1:an", som den kallades, blev också ett av de första fordonen att registreras i Österrike.

type32nsu-1933-kronenstrasse24-copyright-porsche Porsche type 32 NSU framför Porsches kontor på Kronenstrasse 24 i Stuttgart 1933.

På uppdrag av den tyska regeringen (där Hitler personligen var inblandad i formgivningen) utvecklade Porsche Volkswagen Typ 1 eller "Bubblan" som bilen med de mjuka formerna är mest känd som. Det skulle bli en folkbil som varje tysk familj skulle ha råd med, och när fabriken där bilarna skulle tillverkas byggdes 1938 la Adolf Hitler själv första stenen.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEyMTg5NTQ7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiIzMzFhOGEzZGFmNjQ0YWQ4MGMwMjQ1MTU1OTMzODU1MTk0NjFhYTEzIjt9

Efter kriget sattes Ferdinand Porsche i fängelse av den franska hemliga polisen för krigsförbrytelse. Han släpptes 21 månader senare mot en hög borgen. Fängelsevistelsen hade tagit hårt på Porsches hälsa, och han avled några år senare i Stuttgart.

Idag omsätter företaget omkring 7,7 miljarder euro och var 2015 världens mest lönsamma biltillverkare. Sedan grundandet för 76 år sedan har Porsche lanserat över 65 bilmodeller, varav Porsche 911 troligtvis är den mest berömda som släppts under namnet. Vi går igenom några av Porsches modeller.

Porsche 911

När Porsche 911 lanserades 1964 blev den genast en stor succé. Modellen var lyxig och sportig men var också formgiven för vardagsbruk. Den ersatte Porsches 1950-tals modell Porsche 356, som var betydligt mindre och mer gammalmodig än sin efterträdare.

blog (2)

Porsche 911 SC, 1982. Värdering: 360 000 - 460 000 kronor.

Idag är 911:an en tidlös klassiker som visat sig vara mycket svårare att pensionera än 356:an. Porsche 911 användes bland annat av svensk polis under 1960-talet, har kammat hem otaliga segrar på tävlingsbanan och tillverkats i över 820 000 exemplar. Den prisbelönta modellen har dessutom figurerat i flertalet stora Hollywoodfilmer.

Porsche 928

I ett försök att pensionera den omåttligt populära Porsche 911 tog man under 1970-talets början fram Porsche 928, som hade motorn placerad fram och växellådan bak. 1978 mottog Porsche 928 titeln "Car of the Year", och blev därmed den enda sportbilen som tilldelats titeln.

928:an fick dock inte samma genomslag som 911:an, och slutade tillverkas 1995.

Porsche 993

Porsche 993 är en uppdatering av 911:an, där karossen fick en mer aerodynamiskt utformad front och motorn lite mer effekt. Den introducerades 1994 och tillverkades både som cabriolet och coupé fram till 1998.

Porsche Carrera GT

Supersportbilen Porsche Carrera GT presenterades för första gången på Internationella bilsalongen i Genève 2003. Modellen tillverkades i en begränsad upplaga på bara 1270 exemplar fram till 2006, och 604 av dem såldes på den amerikanska marknaden.

Det här exemplaret importerades till USA 2005 och är ett av få som tillverkades i rött. Den har bara haft två tidigare ägare och har gått knappt 7000 kilometer.

Porsche 968

Porsche 968 tillverkades mellan 1992-1995 och var en av de sista som fick fyrcylindrig motor. Än idag är modellen populär på grund av sin höga kvalitet kontra de relativt låga priserna.

Porsche 924

Porsche 944

Mellan 1982 och 1991 tillverkades Porsche 944, som var en efterföljare till Porsche 924. 944:an hade förbättrats och bland annat fått bredare hjulhus och motor, men inredningen var dock densamma som föregångarens fram till 1985 då den moderniserades.

24c87ab8-c92e-11e6-98d9-1acfed98deec

Porsche 944 Turbo, 1987. Värdering: 176 000 - 230 000 kronor.

Alla bilar i artikeln finns på auktion hos Catawiki.

Kommentera