storåkers
Vad är CFHILL?
Vi är i grunden en oberoende rådgivare till våra köpare och säljare och visar samtidigt det allra bästa av samtidskonsten i våra lokaler. Många kunder som köper konst upplever att auktionshusen, konsthandlare och gallerister hetsar dem att köpa just deras saker. Det kan skapa en osäkerhet om varför man ska köpa verk av just dem. I den situationen vill många ha hjälp och rådgivning, vilket vi erbjuder mot en specifik avgift. Därutöver förmedlar vi föremål till både konsthandlare, gallerister och auktionshus världen över.
Utöver det är vi ett artspace där vi visar utställningar utan att representera enskilda konstnärer. Det kan vara i samarbete med gallerier, där vi lyfter fram deras konstnärer, vilket ligger även i deras intresse.

Både du och din yngre bror har en stark drivkraft, var kommer den ifrån?
Vi har blivit uppfostrade hemifrån med värderingen att livet mycket är upp till oss.
När jag ville plugga i USA, vilket mina föräldrar inte var så pigga på, fick jag jobba ihop pengarna själv.
Jag tycker om att driva saker och har en hög energinivå. Energin får jag av att träffa andra människor som är bra på olika saker. Oavsett vad jag har arbetat med så har det handlat om en kombination av kreativitet och kommers.

Många kreativa genier har någon form av bokstavskombination. Vilken har du?
Bra fråga! Det är nog de flesta!

I en tidigare intervju med Barnebys berättade du om att ditt första konstköp skedde vid 13 års ålder då du köpte en etsning av Anders Zorn. Har du kvar den?
Den är kvar. Det är mitt första konstverk, och det är mig kärt.
Egentligen vill jag ha kvar all konst jag köper, även om det hänt att jag sålt några enskilda verk. Om jag väl säljer något är det för att jag inser att jag aldrig kommer att hänga upp det på väggen, framför allt av utrymmesbrist. Till slut kan jag känna av anständighetsskäl att jag istället borde sälja det så att det kommer upp på väggen hos någon annan istället för att stå i lager.

Nu har det gått ett par år sedan du slutade som VD för Bukowskis. Slutade du självmant eller fick du gå?
Det är en definitionsfråga. Jag gick själv men det byggde på att jag och Lukas Lundin med tiden hade olika uppfattning om hur saker och ting skulle göras. Till en början hade jag ett väldigt fritt mandat på Bukowskis. Jag gick med i styrelsen 2009 och tog fram en affärsplan som lanserades 2010, som gick ut på att skapa Bukowskis Market, köpa ut Bukowskis Finland, göra digitala auktioner, satsa på contemporary och foto. Vi var helt överens om det och vi körde fullt blås från dag ett på att förverkliga planen. Vi lyckades med allt det vi hade bestämt, och jag hade ett bra samarbete med huvudägaren och var stolt över att värdet på personalens och mina aktier femdubblades under min tid som VD. Det resulterade också i att de digitala intäkterna gick från 9% till 55%. Det kändes som jag lämnade Bukowskis i tid.

Michael Storåkers med några av kollegorna , CFHILL:s expertteam Michael Elmenbeck, Markus Kinge, Anna-KArin Pusic och Anders Welander Michael Storåkers med några av kollegorna, CFHILL:s expertteam Michael Elmenbeck, Marcus Kinge, Anna-Karin Pusic och Anders Welander

Ni har rekryterat ett par tunga experter från auktionsbranschen på sistone. Har ni för avsikt att sadla om till auktionshus?
Nej, vi är en oberoende aktör. Vi varken köper in verk för att sälja eller har egna auktioner. Det skulle gå emot vår affärsidé.
Men det är viktigt att det finns ett väl fungerande auktionshus då det behövs en andrahandsmarknad för fine art. Just nu har både Bukowskis och Lauritz via Auktionsverket prioriterat ner fine art till förmån för  volymsegmentet, och vi ser med oro att kompetensen minskar inom samtidskonsten.
Det vi istället ser är hur Uppsala Auktionskammare tar allt större grepp om toppsegmentet och dessutom levererar bra resultat och höga slutpriser.

En av era senaste rekryteringar är Anders Welander, tidigare intendent på Bukowskis, som är en nyckelfigur på den svenska auktionsmarknaden och landets ledande expert på grafisk konst. Kommer ni även specialisera er på grafik?
I vårt uppdrag hjälper vi både köpare och säljare samt gör värderingar och då behöver vi experter som har sin specifika kunskapsbas men som även har en bredare kunskap, och det har Anders verkligen.

Kommer ni att rekrytera fler?
Vi har haft en stor efterfrågan av våra tjänster vilket gjorde att vi var tvungna att anställa, men just nu har vi inget behov av att anställa flera.

Du, Anna-Karin och Michael har olika bakgrund. Hur viktig är kombinationen av er tre grundare?
Jag uppfattar att det varit helt avgörande. Vi tycker absolut inte lika alla gånger, och vi tycker alla vi vet bäst.
Vi är ett team och vi kompletterar varandra väl.

Hur mycket omsatte ni 2016?
Drygt 100 miljoner kronor.

Tomas

Ni är aktuella med utställningen "Reenact" där ni visar Tomas Lundgrens fantastiska måleri. Vem är han?
Tomas gick ut Valand 2013 och har sedan dess medverkat i ett flertal museiutställningar på bland annat Moderna Museet i Malmö och Färgfabriken, men det här är hans första galleriutställning i Stockholm.
Tomas är otroligt talangfull konstnär som behärskar måleriet, vilket belönats med Fredrik Roos stipendium och Becker’s Art Award. Han målar uteslutande i gråskala och olja utifrån gamla fotografier med vetenskapligt syfte som hämtats från slutet av 1800-talet till 1930-talet, "eran då den dåraktiga tron på att klassificering av människor skulle föra något gott med sig”. I sitt arbete kombinerar han en vetenskaplig utgångspunkt med såväl konstnärlig finess som kritiskt tänkande. En effekt som utlöser en lavin av såväl kollektivt minne som vittrande glömska.
Utställningen Reenact, som pågår till den 10 februari, presenterar fem olika serier målningar med referenser till vetenskap, konsthistoria och porträtt.

tomas III

tomas Interiör från CFHILL:s lokaler där man just nu visar utställningen "Reenact" med Tomas Lundgrens utsökta måleri.

Idag är dagen före vernissagen och alla utom tre verk sålda. Det måste vara succé?
Ja, men så är det också riktigt, riktigt bra. Det känns som det finns en ny måleristjärna i Tomas vid sidan Karin Mamma Andersson, Ylva Ogland, Kristina Jansson, Jens Fänge och Andreas Eriksson.

Gratulerar till tredjeplatsen på Barnebys lista över Konstvärldens 51 mäktigaste svenskar. Hur känns det?
Förpliktigande! Det är alltid kul med listor för att det ger en anledning att skärpa sig ännu mer och fortsätta vara relevant. Vi får jobba på att hålla oss kvar till nästa år.

Tycker du att konstsveriges ankdamm är för liten?
Det som är intressant med konstvärlden är att det inte finns hierarkier på samma sätt som i andra branscher. I konstvärlden samlas prinsar, konstnärer, curatorer, assistenter, samlare och journalister vid samma middagsbord. Det finns en dynamik i det mötet, och det är samtalen som är spännande eller inte spännande. Det som är negativt är att det finns någon form av snålhet i marknaden lokalt där man recenserar varandra och försöker kväva varandra istället för att se hur man kan bidra själv. Stockholm är starkt genom sina fantastiska institutioner som Moderna Museet, Bonnier Konsthall och Magasin III, däremot tycker jag tyvärr att galleriscenen har halkat efter, och på sistone även auktionshusen. Idag är marknaden transparent och kan inte vi erbjuda någonting så går man någon annanstans.

Vad har vi att vänta av CFHILL i framtiden?
Det gäller att fortsätta leverera och erbjuda relevanta utställningar.

Kommer ni ställa ut i utlandet?
Vi arbetar 30-40% internationellt redan idag. Däremot har vi inte ställt ut internationellt ännu, men det är ingenting jag utesluter. Det handlar om att det finns en relevans i det man gör.

Vad gör du en ledig söndag?
Den här söndagen är jag och mina tre bästa bästisar till Berlin!

CFHILL:s utställning Reenact med måleri av Tomas Lundgren pågår 19 januari – 10 februari. Till utställningen görs en katalog med nyskrivna texter av Therese Bohman och Paulina Sokolow tillsammans med helt nya dikter av poeten Charlotte Qvandt.

Kommentera