ACR63497_Comp-
Det är en jetlaggad Mats Gustafson som jag tillslut når via telefon på tisdagseftermiddagen. Jag ringer med anledning att prata om det världsomtalade samarbetet med modehuset Dior samt hans uppmärksammade utställning på CFHILL som slutar på fredag. Klockan är tio på morgonen i New York där Mats befinner sig efter några intensiva veckors på resande fot i Europa med en nyutsläppt bok i ryggen. Han är nyligen hemkommen från utställningen på CFHILL i Stockholm och från Paris där han uppmärksammades i samband med Fashion Week och Diors 70-års jubileum.

I utställningen Utopins Arkeologi på Norrlandsgatan i Stockholm har den Tel Aviv-baserade curatorn Sandra Weil samlat sex konstnärer med bakgrund i Sverige, Israel, USA och Eritrea där ursprungstemat är rörelse. Hon visar hur det omöjliga kan bli möjligt när modetecknandets olidliga lätthet finner släktskap med en modernist från förra seklet.

– Den är en tydlig koppling då jag fokuserar på form, färg, yta, struktur men också rörelse! Och att få ställa ut i samma rum som Siri Derkert är oerhört hedrande.
Gustasfson syftar till Siri Derkerts unika modeteckningar på papper skapade mellan 1917 och 1921 som visas i samma rum hos CFHILL. Intresset för Mats Gustafsons 10 akvarellmålningar var stort under vernissagkvällen. Så stort att samtliga verk såldes slut under kvällens första timma.

I de utställda bilderna målade i vattenfärg har han fångat modeller i rörelse. Verk som “Tutu” för Comme des Garçons från 2005,  “Red Evening Dress” från Gucci som gjordes för Vogue China samt “Rose” en klänning från Alexander McQueen som illustrerades för The Last Magazine är exempel på olika klädskapare, modehus och magasin som återkommande anlitat Mats Gustafson genom åren.

– Lekfullhet beskriver mitt sätt att måla ganska bra. Jag vill att det ska se lätt ut, även om det såklart inte är det. En slags lekfullhet som jag tar på väldigt stort allvar.

MGImg1685

Efter några hektiska dagar på CFHILL flög han vidare till Paris där modevärlden tog emot honom med öppna armar. Mats hade nämligen fått det prestigefyllda uppdraget att med sina typiska illustrationer återskapa glamouren från Diors mest ikoniska plagg. 70 år tidigare hade Christian Dior skapat det legendariska modehuset och visat sin första kollektion The New Look som kom att revolutionera modet. Sedan starten har Dior jobbat med illustratörer och Christian Dior jobbade nära René Gruau som skissade allt från plagg, accessoarer och parfymflaskor. I samband med att Raf Simons för några år sedan tillträdde som kreativ chef (creative director) för modehuset Dior uppstod också en nytt intresse för att återuppta samarbete med en illustratör.

- De senaste fem åren har Dior beställt illustrationer av mig från ett urval av sina visningar som de bland annat använder i sitt egna magasin och som nu, i jubileumsboken. Ett oerhört hedrande uppdrag som jag tillsammans med hjälp av mina fantastiska kollegor och formgivare Malin Ericson och Joseph Logan skapat.

Det är det amerikanska bokförlaget Rizzoli som ger ut boken ”DIOR by Mats Gustafson” där svensken fångat Diors siluettstarka essens med sina lyriska akvarellverk. Boksigneringen skedde på den anrika bokhandeln Librairie Galignani på Rue Rivoli i Paris. En stad som på 70-talet introducerade modebranschen för en ung kille från lilla Mjölby i Östergötland.

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 16.53.07

Det var tidningen Femina, som på den tiden var ett progressivt magasin för medvetna kvinnor som skickade iväg Mats till Paris i uppdrag att teckna av kollektionerna på de stora modevisningarna. Parallellt med Parisresorna hade han en stund tidigare även blivit uppmärksammad av Vouges legendariska modechef Grace Coddington, som på den tiden bossade över den brittiska upplagan. Coddington var den första utanför Sveriges gränser att anlita Mats och hans medverkan i den brittiska upplagan gav minst sagt ringar på vattnet. Han hade både hunnit gå teckningslärarlinjen på Konstfack och studerat till scenograf på Dramatiska Institutet när han insåg att det var modeillustratör han skulle bli.

– Jag växte upp på landet utanför Mjölby på en gård och har tecknat så länge jag kan minnas. Jag har alltid haft ett enormt intresse för kläder och tecknade tidigt klänningar, kjolar och högklackade skor till skillnad från typiska barnteckningar som blommor och solar. Mamma hade en vävateljé och uppmuntrade mig verkligen till att teckna."

Mats Gustafson Silhouette (With hat, watch) For Tiffany & Co 2005 Watercolor 36 x 28 cm Mats Gustafson
Silhouette (With hat, watch)
For Tiffany & Co
2005
Watercolor
36 x 28 cm

Det dröjde inte länge innan Stockholm blev för litet för Mats. Flytten till New York var ett faktum och det var här han kom att bli en av vår tids största modeillustratörer. Vi är mitt i det dekadenta åttiotalet. Det var blomstrande tider, inte minst för den knappt 30-år fyllda Mats Gustafson från Mjölby vars talanger som modeillustratör förde honom till Vogue och Manhattan. Här har han varit fast bosatt sedan 1980.

– Att flytta hit, det var snarare impulsivt. den visuella modevärlden så har tidningarna en given roll. New York började då bli ett tydligt centrum på modekartan och det föll sig naturligt att komma hit.

Mats Gustafson Rose (Dress by Alexander McQueen) For The Last Magazine Issue No 15 2015 Watercolor 45 x 33 cm Mats Gustafson
Rose (Dress by Alexander McQueen)
For The Last Magazine Issue No 15
2015
Watercolor
45 x 33 cm

 

– Det var otroligt suggestivt och fascinerande att komma till New York den här tiden. Många drogs till staden även om den var lite farligt här och där. Det var en väldigt spännande tid och en väldigt dynamisk period.  Gaykulturen var starkt kopplad till musiken och klubbarna som även hängde ihop med konstvärlden. Allt var ett enda stort party, som tyvärr fick en drastiskt vändning.

När aidskrisen bröt ut under under 90-talet drabbades New York i stort format. Mats förlorade många vänner. Det glada åttiotalet punkterades, sjönk ihop i en hög och Mats illustrationer som redan innan hade haft ett allvar över sig reflekterade den här epoken.

– Det var en traumatisk period som påverkade livet i New York på så många sätt. Om man ska se till det positiva så fick den unga konstscenen, klubbkulturen och hela modebranchen ett stort och viktigt engagemang. Den kultur som tidigare kanske ansetts ytlig och fåfäng blev en tydlig politisk faktor i kampen mot aids och hade ofta en högre röst än politiker i Washington. Vi blev aktivister.
Mats Gustafson Tutu For Comme des Garçons 2005 Watercolor 40 x 30 cm

Mats Gustafson
Tutu
For Comme des Garçons
2005
Watercolor
40 x 30 cm

Genom åren har Mats Gustafson använt sig av många olika tekniker men blivit mest känd för sina akvarellillustrationer där han med enkla medel får strukturer att framträda och tyger att falla. Hans teckningar anses fånga ett plaggs material och fall bättre än modefotografi.

– Papper, färg och penna. Det är allt jag använder mig av. När modeillustrationerna är klara ska de oftast publiceras någonstans och scannas in i datorn. Men mitt bidrag slutar innan det digitala. Jag vill att allt ska sitta på pappret innan jag lämnar ifrån mig det. Det är inte så att jag har något emot den moderna tekniken. Jag har bara inte kunskapen och jag tror inte jag någonsin kommer att gå i den riktningen, avslutar han.

 

Archeology of Utopia på CFHILL
Norrlandsgatan 24, 2 trappor
February 17 — March 10, 2017
Mån-Fre 11.30-17.00
www.cfhill.com

Kommentera