Under TEFAF i Maastricht släpps varje år den mest välrenommerade rapporten om marknaden för konst, design och antikviteter. I år är det dock en ny författare till rapporten, Professor Rachel A. J Pownall, som för första gången använt riktig data med slutpriser från Artnet samt omfattande uppgifter från olika skatteverk världen över. Vilket resulterat i en sammanställning som talar om en ökning av den totala konstmarknaden, trots helt andra siffror än tidigare års rapporter.

Gerhard Richters Eisberg såldes för 17,7 miljoner pund på Sotheby´s i veckan som gick. Photo: Courtesy Tristan Fewings/Getty Images for Sotheby's Gerhard Richters Eisberg såldes för 17,7 miljoner pund på Sotheby´s i veckan som gick. Photo: Courtesy Tristan Fewings/Getty Images for Sotheby's

Marknaden ökar trots politisk turbulens
Samtidigt som man konstaterar att marknaden för konst, design och antikviteter ökar i omsättning med 1,7% från 44 miljarder dollar till 45 miljarder dollar så är det tydligt att 2016 var något av ett mellanår främst på grund av stora omvälvande politiska händelser som Brexit och USA:s presidentval. Ökningen står konsthandlarna för.

Handeln ökar medan auktionerna tappar marknadsandelar
Ni har flera gånger under gågna åren kunnat läsa i min blogg att konst, design och antikhandelns come back är att vänta efter många år av tappade marknadsandelar till auktionsvärlden.
Auktionerna tappar rejält i jämförelse med konst och antikhandeln sedan 2015. Knappa 19%, från närmare 22 miljarder dollar till knappa 17 miljarder dollar backar auktionsmarknaden. Medan handeln ökar med 20%, från dryga 23 miljarder dollar 2015 till närmare 28 miljarder dollar 2016. Vilket innebär att handeln står för 62,5% av marknaden. I handelns ökning finns även starka resultat för auktionshusens så kallade Private Sales inkluderat.
Man får komma ihåg att världens ledande auktionshus Sotheby´s och Christie´s står för en extremt stor del av omsättningen för Fine Art-auktioner i världen. I och med förra årets betydligt lägre omsättning påverkas hela marknaden väldigt negativt.

USA leder vägen trots enorm tillväxt av köpare i Asien
Fortfarande är USA världsledande med 29,5% av marknaden, följt av Storbritannien med 24% och Kina som står för 18% av den totala omsättningen.
Asien leder dock omsättningen för auktioner, och står för hela 40,5 % av världens auktionsförsäljningar. En ökning från 31%. Av det står Kina för 90%, men fler av de asiatiska marknaderna växer starkt, såsom till exempel Indien.

Europa störst exportmarknad
Europa är utan tvekan den största exportmarknaden för konst och antikviteter globalt, och vi ser hur allt fler auktionshus, konst och antikhandlare och samtida gallerister ökar sin närvaro i Asien. Ett steg i ledet sägs vara nedläggningen av Christie´s South Kensington i London, där man istället skiftar fokus och resurser till de nya tillväxtmarknaderna i framför allt Asien. Det talas om att 40% av förra årets försäljningar hos de största internationella auktionshusen går till asiatiska köpare.

Kineser köper äldre europeiskt måleri som aldrig förr. Kineser köper äldre europeiskt måleri som aldrig förr. Lawrence Steigrad Fine Arts mässmonter på TEFAF i Masstricht 2017

Kineser köper äldre måleri
Intressant är att priserna på segmentet Old Masters, det vill säga äldre måleri ökar starkt med 13% från föregående år. En trend som stärks av samtal med flera av världens ledande konsthandlare som ställer ut på TEFAF i Maastricht, som menar att inte minst den asiatiska marknaden har en helt ny köplust för äldre måleri. Inte minst om det finns kinesiska föremål med i bilderna.
Både modern konst och samtida konst ökar lika mycket, med 4% från föregående år.

Stark början på auktionsåret 2017
I år, 2017, har auktionssäsongen börjat väldigt stark med rekordauktioner både på Sotheby´s och Christies´s. Sotheby´s första stora auktionsvecka är just avslutad med ett urstarkt resultat där hela 93,4% av auktionen med internationell samtidskonst såldes för drygt 118 miljoner pund. En ökning med 70% från föregående år och nya rekord  för konstnärer som Georg Baselitz, Carol Rama, Wolfgang Tillmans, Franz Gertsch och Pat Steir.

Peter Doig, Cobourg 3 + 1 More, 1994. Oil on canvas. 78½ x 98⅜ in (200 x 250 cm). Sold for £12,709,000 in the Post War and Contemporary Art Evening Sale on 7 March at Christie’s London Peter Doig, Cobourg 3 + 1 More, 1994 såldes för 12,7 miljoner pund påthe Post War and Contemporary Art Evening Sale den 7 mars på Christie’s i London

Totalt såldes konst för 350 miljoner pund på Sotheby´s under åtta dagar i början av mars i år. Samtidigt sålde ärkerivalen Christie´s 1900-tals måleri för 250 miljoner pund med tio nya världsrekord under Post-War and Contemporary Art Evening Auction.

På samma sätt var invigningen av världens främsta och ledande mässa för konst, design och antikviteter TEFAF i Maastricht ett rejält styrkebesked för marknaden med flertal betydande försäljningar under mässans första dagar.

Tjugo miljarder upp i rök
Vad som däremot talas tyst om är det tapp på 20 miljarder dollar som marknaden uppvisar från föregående års rapport. I den redovisas en total omsättning på 64 miljarder dollar för 2015. Med ny författare, ett nytt sätt att ta sig an marknaden och dess faktiska siffror med hjälp av ny data blir skillnaden rejäl från föregående år. Vad som är de mest sanningsenliga siffrorna återstår att se framöver, men klart är att det är oerhört att summera den totala marknaden som består tiotusentals aktörer.
För det kan väl ändå inte vara så att 20 miljarder dollar är omsättningen från "svarta" pengar på konstmarknaden?

 

 

Kommentera