Damien Bouquet har mässans kanske mest omtalade monter med fokus på avantgarde-teckningar från 1922 till 1948. De har sedan 1997 specialiserat sig på modern konst, från impressionismen till efterkrigstiden men har under senare år allt mer kommit att fokusera på internationell avantgarde från 1920-50-talet och då framförallt dadaism och surrealismen.

Barnebys träffade Damien och Manuela Boquet på deras kontor i Paris där de välkomnade oss med ett stort leende och en kopp italienskt kaffe. Mötet gav oss en inblick i galleriets historia och parets passion för teckningar och målningar från det senaste århundradet.

På galleriet Damien Boquet Art. Foto: Barnebys. Galleriet Damien Boquet Art. Foto: Barnebys

Verken som ställs ut på Salon du Dessin vittnar om en mycket turbulent tid i vår historia. Boquets visar i år verk under temat “Masken och dess komplexitet: En historia om avantgarde mellan skugga och ljus”.

-Pappret har mer spontana och intima kvalitéer, det känns även mer intellektuellt, förklarar Damien Boquet och fortsätter; -Vi vill berätta om avantgardets historia på ett spännande vis, genom teater och masker.

Damien Boquet Art. Foto: Barnebys Damien Boquet Art. Foto: Barnebys

Utställningen fokuserar på verk skapade mellan 1922-1948, en tid då det konstnärliga uppvaknandet var särskilt dynamiskt. Avantgardisterna berättar om sanningen i sina verk, men de finner ändå sitt ursprung i scenkonsten, teater, cabaret och kostymer. Den spännande komplexiteten i temat är att masker avslöjar mer än de döljer. “Verken representerar skörhet och ensamhet hos skaparna (målare, skådespelare, poeter, modedesigners)” skriver Damien Bouquets i katalogen om utställningen. “Konstigt nog är dessa masker intima porträtt. De förtäljer mer än de döljer”.

Gino SEVERINI (1883-1966), Tête de Polichinelle Kol på papper, c. 1922-1923, 48,2 x 41,7 cm (19 x 16 7/16 in.) Gino SEVERINI (1883-1966), Tête de Polichinelle
Kol på papper, c. 1922-1923, 48,2 x 41,7 cm (19 x 16 7/16 in.)

Den historiska aspekten tillåter oss ändå att förstå ett verk och dess komplexitet i sitt sammanhang. -Dessa konstnärer är mer än artister, de är revolutionärer, sammanfattar Damien Bouquet. Oavsett den historiska perioden har konsten alltid varit ett sätt för konstnärer att uttrycka sina känslor. I slutet av 1920-talet, vid första världskrigets slut, uttryckte maskerna en lättsam lekfullhet. Följande årtionde skedde en upptrappning mot andra världskriget, varför maskerna fick ge uttryck för oro och sorg. Många konstnärer utsattes även under denna tid för hot och våld, varför maskerna kom att bli nästintill demoniska i sitt uttryck.

Victor BRAUNER, Utan titel, 1941 Grafit och gouache på papper, 21,5 x 13,5 cm Foto: Barnebys Victor BRAUNER, Utan titel, 1941
Grafit och gouache på papper, 21,5 x 13,5 cm
Foto: Barnebys

Estéban FRANCĒS (1913-1976), Masques fantastiques, c. 1940-42 Krita, akvarell, gouache, och ristningar på kartong, 58,3 x 73,4 cm (23 x 28.9 in.) Foto: Barnebys Estéban FRANCĒS (1913-1976), Masques fantastiques, c. 1940-42
Krita, akvarell, gouache, och ristningar på kartong, 58,3 x 73,4 cm (23 x 28.9 in.)
Foto: Barnebys

Utställningen “Masken och dess komplexitet: En historia om avantgardena mellan skugga och ljus (1922-1948)" är öppen mellan den 22-27 mars 2017 på Salon du Dessin (Palais Brongniart, Place de la Bourse, Paris 2e). Besök Damien Boquet Arts i monter 34, vi lovar att du inte kommer bli besviken!

Kommentera