Ikea har genom åren inte bara gjort designsamarbeten med kända formgivare. År 2006 lanserade man sin Art Event-serie där konstnärer som Ernst Billgren, Jan Håfström och Denise Grünstein skapade en begränsad upplaga av screentryck. Ernst Billgrens motiv ’Premiär’ såldes häromåret för 13.000 kronor på Bukowskis Market i jämförelse med ursprungspriset på 1695 kronor.

- Det innebär att Ernst Billgrens IKEA-konst ofta kostar mer än vad färglitografierna i mindre upplagor kostade när den såldes på Sveriges främsta gallerier, säger Pontus Silfverstolpe, Barnebys grundare.

For 140 mil för att få tag i konstverk ur Ernst Billgrens samarbete med Ikea

Ikea har på något vis alltid lyckats ligga rätt i tiden. När FN utlyste ett internationellt barnår år 1979, valde man att satsa allt på barnkammaren och när designbommen kom på 90-talet for Ikea till den stora möbelmässan i Milano för att lansera PS-kollektionen. Temat var ’demokratisk design’ där fokus låg på skandinavisk design och hållbarhet och där man tydlig skyltade med namnen på de som designat, däribland Thomas Sandell.

- Ikea har genom årens lopp varit snabba med att ”kopiera” och släppa trendiga kollektioner av kända formgivare, som genom färg, form och materialval tilltalat den breda publiken. Idag finns det få svenskar som inte äger ett föremål från Ikea. De senaste åren har allt fler möbelmodeller dykt upp på andrahandsmarknaden, särkilt från 1970-90-talet. Det ironiska är att det som är dyrast på auktion idag nästan alltid är Ikeas floppar, som snabbt togs ur produktion på grund av bristande försäljningssiffror eller för dyra produktionskostnader, fortsätter Pontus Silfverstolpe.

 

Ikea-floppen som blev en succé

Kommentera