Självporträtt av Patrik Andersson Patrik Andersson med modell

Finns det någon person du drömmer om att fotografera?
Jag ångrar att jag inte försökte fotografera Marlon Brandon.

Vem är den roligaste/ mest inspirerande personen du har jobbat med?
David Lynch! Vi gjorde en fotografering i hans hus i LA, ute i hans studio. Lynch målar ju också, så det stod tavlor och torkade lite här och var.
Jag plåtade med en SINAR P2 kamera med en 300 mm lins, som man tar storformatsporträtt med. Lynch var helt fascinerad av min kamera, men förstod inte hur linsen fungerade, vilket jag såg störde honom. Men när han väl förstod så blev han så otroligt entusiastisk. Han hade en sådan otrolig karisma och passion för det kreativa skapandet, jag förstod då hur han med den kan motivera hela filmteam. Jag kände igen mig i hans begeistring för hela processen, den passionen som driver oss konstnärer framåt.

David Lynch är fotograferad med den klassiska storformatskameran SINAR P2 inför premiären av the Straight Story David Lynch är fotograferad med den klassiska storformatskameran SINAR P2 inför premiären av the Straight Story

Ditt porträtt av Kate Moss ropades ut på Bukowskis Contemporary i våras, berätta om hur bilden blev till? Hur var det att fotografera henne?
Den första gången jag plåtade Kate var för hennes första omslag till tidningen W, det var precis innan hon skrivit på för Calvin Klein och det var hennes första modelljobb i Nordamerika. Moss kom från hela Waif-vågen i London och även om hennes karriär just hade startat, så förstod man genast att hon skulle bli någonting stort. Jag har tänkt på det, varför hon har blivit världens mest kända modell, kanske beror en del på hennes utseende och hennes samarbete med Calvin Klein. En liten del är kanske alla kända killar hon har varit tillsammans med, men framförallt tror jag att det är hennes sätt ”to downplays everything”, vilket gör en nyfiken som betraktare. Man får reflektionen av vem hon är på utsidan, men så vet man att det finns mer på insidan.
Porträttet som var med på Bukowskis auktion kom till andra gången jag plåtade henne. Hon kom förbi min studio i Tribeca och vi skulle plåta ett svartvitt omslagförslag till en tidning som heter Mademoiselle. Vi gjorde en hel serie när Moss hoppar runt med en badboll i form av en jordglob och precis innan hon skulle gå frågade jag om hon kunde tänka sig att göra en sista, klassisk porträttbild.
Porträtt av Kate Moss i samband med Patriks omslagsplåtning för magazinet W 1992

Porträtt av Kate Moss i samband med Patriks omslagsplåtning för magazinet W 1992 Porträtt av Kate Moss i samband med Patriks omslagsplåtning för magazinet W 1992

Ungefär samtidigt porträtterade du Lenny Kravitz och Vanessa Paradis, vems idé var det att de skulle ligga ovanpå varandra på motorcykeln?
Det var Lennys idé att motorcykeln skulle vara med, men den var så tung så vi vågade inte ta upp den i hissen till min studio, så bilden är istället tagen i min gamla studio, Studio 1.

Lenny Kravitz tillsammans med Vanessa Paradis fotad ovanpå Kravitz Harley Davidson Lenny Kravitz tillsammans med Vanessa Paradis fotad ovanpå Kravitz Harley Davidson

Hur var det att träffa Karl Lagerfeldt?
Jag fotade honom till tyska Vouge hemma i hans våning i Paris. Han har en otroligt stark energi, babblade på och visade sitt bibliotek. Tydligen läser han två böcker per dag. Han är en fascinerande och väldigt passionerad person. Under den perioden gjorde han både sin egen modeshow och Chanels. Solfjädern som är med på bilden hade han alltid med sig då.

Karl Lagerfeldt fotograferad av Patrik Andersson för tyska Vouge Karl Lagerfeldt fotograferad av Patrik Andersson för tyska Vouge

När du var sjutton år så slog du och din kompis vad – du skulle fota Mick Jagger och din kompis, som ville bli kock, skulle servera mat till Kungen. Hur kändes det när den drömmen gick i uppfyllelse?
Folk vill att det ska kännas legendariskt, men jag kände mig rastlös, ironiskt nog som Rolling Stones låter I can’t get no Satisfaction. Jag tror att man bara kan hitta lycka inifrån, jag åkte i väg till Asien och mediterade efter det.

Vad använder du för kamera?
Det går i perioder, just nu använder jag en Sony­kamera. Men många av de tidiga porträtten jag har tagit är plåtade med Hasselblad eller SINAR P2 med kort skärpedjup, exempelvis porträtten på David Lynch och Bill Clinton är tagen med den.

Mick Jagger framför Patrik Anderssons kamera Mick Jagger framför Patrik Anderssons kamera

Vad tycker du om prisnivån på fotografi i dag?
När det kommer till mina egna fotografier, så tycker jag att det är fint eftersom det hjälper mig att utveckla mina filmidéer. Personligen ser jag inte konst som investeringsobjekt, utan jag ser mest fotografi som ett medium att uttrycka mig. Men annars för mig när jag tittar på fotografi så är jag nyfiken att genom bildspråket se en reflektion av vem fotografen är. Det är härligt att se bilden först och sedan träffa fotografen och se den personens kreativa flow.

Har du blivit kompis med några av de kändisar du plåtat?
Nej, faktiskt inte men både jag och David Lynch gillar att meditera.

Vad är den viktigaste egenskapen att ha för att lyckas som fotograf?
Min pappa brukade alltid säga ”du måste ha känsla och du måste vara ärlig”

Vad äter du till frukost?
Jag brukar gå ner till mitt stammiscafé med min Mac Book och skriva några timmar på morgnarna. Jag brukar ta en kaffe och en mandel croissant eller två. Men på sista tiden har jag försökt gå över till grönt te med sojamjölk.

Vad gillar du att göra en ledig söndag?
Om det är fint väder så hoppar jag på min hoj, hojar runt, om det är sommar så gillar jag att cykla ner till vattnet. Sen brukar jag hänga med kompisar, fika och snacka och så.

Intervjun är utförd av Malin Ebbing. Copyright © Link Image. All rights reserved. Reproduction in any form or in any medium without express written permission of Link Image is prohibited.

Kommentera