Joseph Wenglein (1845-1919)

Joseph Wenglein utbildade sig till målare vid Konsthögskolan i München under ledning av Adolf Lier, och anses tillhöra de sista viktiga konstnärerna vid denna skola. Hans naturalistiska stil med svagt dagsljus och tät dimma känns igen i de många landskap han avbildade, främst från den bayerska platån och omgivningarna runt floden Isar.

På konstmuseet Neue Pinakothek i München hänger i dag ett annat mästerverk av Wenglein med titeln Die Kalkstein Sammler i der Isarbett, 1883. Verket är ytterligare ett exempel på Wengleins talang för att fånga ljus och skugga, liksom solens värme i bergen. Ett annat kännetecken för Wenglien är hans palett om fem basfärger som han alltid använde sig av i sina landskapsskildringar.

Konrad Alexander Müller-Kurzwelly (1855-1914)

Konrad Alexander Müller-Kurzwelly är även han känd för sina landskapsskildringar. Precis som Wenglein ville Müller-Kurzwelly fånga naturens sensualitet med syfte att hans konst skulle fungera som en slags tillflyktsort för de stadsbor som var bosatta i den växande staden Berlin, vars liv och rörelse ständigt var under pågående.

Under åren 1881-1885 studerade han vid Berlinakademin under ledning av Hans Fredrik Gude. Tillsammans med sina två samtida konstnärskollegor Friedrich Stahl och Hugo Schnars-Alquist ställde han ut vid Berlinsalongen år 1891. Året därpå bildade han konstnärsgruppen Vereinigung der XI tillsammans med Walter Leistikow och Ludwig von Hofmann.

Under andra världskriget förstördes många av hans verk i de bombattacker som Berlin utsattes för. Hans kvarvarande målningar finns idag att se på museer i Prag, Riga, Kaliningrad och Breslau liksom hos Berlinische Galerie.

Otto Pippel (1878-1960)

Från naturalister till impressionister, Otto Pippel anses höra till de viktigaste tyska impressionisterna. Han studerade vid Straßburgs Konsthögskola men fick avbryta sina studier då han tvingades in i den ryska armen. Efter fyra år i armen reste han till Krim, München och Paris. Trollbunden av de franska impressionisternas måleri valde han att utveckla sin förmåga att fånga ljuset i sin konst.

År 1912 anslöt han sig till konstnärsgruppen "Luitpoldgruppe" där han för första gången visade upp sin egen konst, en mindre målning föreställande ett vinterlandskap. Från 1915 höll han sedan regelbundet utställningar vid Münchens Galerie Brakl.

Pippel var en mästare när det kommer till användningen av färg och hans landskapsskildringar och stilleben var oftast en sann färgprakt att beskåda. Hans verk finns idag i samlingar hos Städtische Galerie Lenbachhaus och Städtische Galerie Rosenheim.

 

Samtliga tre målningar ingår i Lempertz auktion med måleri från 1400-talet till 1800-talet. Ni finner hela katalogen hos Barnebys

Kommentera