På 2018 års upplaga av Vårsalongen hittar vi verk i alla möjliga olika konsttekniker, men övervägande är måleriet. Vi tar en tur bland oljemålningar, teckningar, skulpturer, en enstaka installation, videokonst och några textilverk och kickstartar konståret med samtidskonst signerat det svenska folket.

335e820cff9989978e19ebdae6b702ef

Vem som helst, som är över 18 år, får ansöka att ställa ut. I år kom 2423 ansökningar in varav 137, av konstnärer i åldrarna 19 till 93, blev uttagna av årets jury. Juryn bestod av författaren Lena Andersson, konstnärerna Sara-Vide Ericson och Dan Wolgers samt Liljevalchs chef Mårten Castenfors. Medlemmarna varierar år till år och Liljevalchs bjuder in personer med olika bakgrunder och erfarenheter av konstnärlig verksamhet. I urvalsprocessen är juryns uppdrag att välja ut verk som samverkar med varandra och skapar en lustfylld stämning på utställningen.

B18Ajury Mårten Castenfors, Lena Andersson, Sara-Vide Ericson och Dan Wolgers. Foto: Mattias Lindbäck

I år är något av det första man möts man av ett verk av Bea Szenfeld som består av en hög bäbisar gjorda i papper. Här finns både väletablerade liksom okända namn bland utställarna då juryn bedömer alla verk anonymt och konstnärliga uttryck och tekniker av alla dess slag representeras av en mångsidig grupp konstnärer.

BeaSNY Bea Szenfelds Station 5. Handklippt papper i form av människobarn. Foto: Lena Wilhelmsson, Liljevalchs Konsthall

Varje verk är till försäljning och det är traditionsenligt först till kvarn som gäller för den som är intresserad av att köpa något.

Ett av de största verken på utställningen i år är Andas in, andas ut. Ett år med Yoga. av Stefan Bennedahl. 365 figurer sitter, står och ligger på vita mattor i olika yoga-positioner. Bennedahl som själv är yogalärare har gjort en figur varje dag i ett år efter att ha genomfört sin yogarutin på mornarna. På frågan om någon av figurerna föreställer honom själv förklarar han att han är alla. Den sista figuren som han gjorde på nyårsafton sitter i en avslutande position och heter "Bocka, buga och tacka dig själv" - någonting Bennedahl såg som symboliskt för sitt ett år långa konstprojekt.

StefanBennedahl (1) Andas in, andas ut. Ett år med Yoga. 365 yogafigurer i keramik på träplattor. Stefan Bennedahl. Foto: Liljevalchs Konsthall

Vi hittar även en förrymd get på utställningen. Geten - lite mindre, lite friare är ett verk av Ann Fristedt som gjort en modern tagning av Robert Rauschenbergs Monogram. Geten har frigjort sig från sitt bildäck och letar sig ut i världen, från Moderna Museet, till Djurgården som kartan bredvid djuret visar.

fullsizeoutput_b Geten - lite mindre, lite friare. Nåltovad ull, akryl på pannå. Ann Fristedt. Foto: Barnebys

Lokalerna ute på Djurgården har varit stängda i två år för renovering men har nu åter slagit upp dörrarna. En tillbyggnad har också påbörjats ritad av arkitekten Gert Wingårdh och glaskonstnären Ingegerd Råman. Konsthallen, ritad av Carl Bergsten 1913, tillhör Stockholms stad och var den första offentliga konsthallen som var avsedd för samtidskonst i Sverige. Den första utställningen som ägde rum i lokalerna innehöll verk av Carl Larsson, Anders Zorn och Bruno Liljefors. Konsthallens ambition var att visa samtida konst, gärna från nya mindre kända konstnärer - något som fortlevt i över 100 år.

Läs mer om Liljevalchs och Vårsalongen här. Utställningen pågår till och med den 25 mars 2018.

Kommentera