resting girl François Boucher - Resting Girl (1752). Bild: Cologne, Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud

1700-talspinuppan

Liggandes på mage med benen lekfullt isär, utan kläder, förutom ett blått band i sitt blonda hår. Hon tycks inte vara generad över sin nakenhet utan ligger självsäkert över en chaise lounge på tillknölade lakan. Djupt försjunken i sina tankar leker hon med bandet. Målningen har något voyueristiskt över sig då subjektets blick är frånvänd betraktaren och tittar mot något utanför duken som vi inte kan se.

Modellen är Marie-Louise O'Murphy, född 1737 till irländska immigranter i Frankrike. Hon arbetade som sömmerska i Paris. Efter att ha träffat François Boucher 1751 blev Marie-Louise anställd som modell för konstnären. Hon skulle senare bli Louis XV älskarinna.

Marie-Louise satt, eller snarare låg, som modell för Boucher redan vid 14 års ålder. Boucher målade av henne på beställning av den venetianska äventyraren och författaren Giacomo Casanova som efter att ha sett Marie-Louise naken för första gången fick en sådan plötslig ingivelse att få henne avmålad.

francois boucher, giacomo casanova Vänster: Gustaf Lundberg - Porträtt av François Boucher, 1741. Höger: Giacomo Casanova, Porträtt av hans bror Francesco, ca. 1750-55.

Boucher skapade två versioner av verket. Idag finns en i Alte Pinakotheks samling i München och den andra tros ha köpts från Boucher själv av brodern till Marquise de Pompadour, Louis XV officiella älskarinna.

Konstnären

François Boucher, född i Paris kom från enkla förhållanden som son till en tecknare som arbetade med att dekorera möbler och konstföremål. Boucher var lärling till François Lemoyne, vars mest kända verk är väggmålningar på Versailles. År 1720 mottog han Grand Prix de Rome av Académie Royale de Peinture et de Sculpture. Han spenderade fyra år i Italien där han studerade och influerades av de italienska renässansmästarna Titian, Tintoretto och Veronese.

Efter att ha återvänt till Frankrike arbetade han inom flera områden. Han formgav arbeten åt Manufacture des Gobelins och Manufacture nationale de Sèvres, var dekoratör vid operan och rektor vid den kungliga akademien.

madame pompadour Vänster: François Boucher - Madame de Pompadour, 1756. Höger: Maurice Quentin de La Tour - Louis XV, 1748.

Bouchers var en tveklös mästare på att måla av hull och tyger så som silke. År 1742 blev han utsedd till hovmålare. Han fick stöd från Marquise de Pompadour som satt som modell för honom flera gånger.

francois boucher François Boucher (1703-1770). Vänster: The Toilet of Venus, 1751. Höger: Diana in the Bath, 1742

Han blev den mest eftersökta målaren under 1700-talets mitt och hans verk beundrades inte bara i Frankrike, men i hela Europa.

Bouchers kvinnor och kungens älskarinna 

Åter till Bouchers målning av Marie-Louise. Konstnären var inte den första i historien att måla av den nakna kvinnokroppen, så varför är hans verk så viktiga än i dag? Anledningen ligger i Bouchers vilja att måla verken och hur han sedan presenterade dem. Bouchers målade av hans modeller för deras estetiska skönhet och ville visa upp dem i full prakt.

Och någons öga fångade han. När den franske kungen Louis XV såg målningen av Marie-Lousie blev han så besatt att han krävde att få träffa henne. Hans officiella älskarinna Madame de Pompadour, Maitresse-en-titre, hade som uppgift att uppmuntra kungens kärleksaffärer och se till att hon presenterade honom till alla kvinnor han önskade träffa.

I två år var Marie-Louise kungens älskarinna och hon födde honom även en dotter. Marie-Louise gifte senare in sig i aristokratin och försvann från slottet Versailles.

resting girl François Boucher - Resting Girl (1752). Bild: Munich, Alte Pinakothek.

År 1752 målade Boucher av Marie-Louise igen i en kopia av sitt egna verk men med några ändringar: en mer dämpad palett och en orientalisk rökelsebrännare istället för en öppen bok i det vänstra nedre hörnet.

Efter att Marie-Louises första man dog en ung död gifte hon om sig tre gånger. Hon avled i Paris 1814 vid 77 års ålder.

l'odalisque François Boucher - L'Odalisque (1745-49). Bild: Paris, Musée du Louvre

Några år innan Boucher träffade Marie-Louise O'Murphy hade han målat en liknande bild som hette L'Odalisque. En odalisque var de ottomanska sultanernas konkubiner som i Europa, liksom hela fenomenet harem, låg till grund för många konstnärers föreställningar och fantasier.

Man tror idag att verket skulle kunna vara en representation av Bouchers fru, Jeanne Buseau.

Boucher och Tessin

Carl Gustav Tessin, som vi har att tacka för en stor del av Nationalmuseums samlingar av 1700-talskonst, intresserade sig tidigt för Boucher. År 1740 förvärvade han Venus triumf, ett av konstnärens mest kända verk som senast, i ett samarbete med Louvren, ställdes ut i Paris 2016. Tessin var ambassadör i Paris mellan 1739 och 1742 men det är framför allt hans intresse för konsten, inte politiken, som har resulterat i att en av de största 1700-talsamlingarna med verk från Paris idag finns i svensk ägo.

venus triumf François Boucher, Venus triumf, 1740. Foto: Cecilia Heisser/Nationalmuseum.

Boucher illustrerade även böcker, däribland just Tessins Faunillane från 1741 och en Molière-utgåva från 1734.

Som en av de mest utmärkande konstnärerna av sin tid var Boucher del av rokoko-stilens utveckling. Han arbetade med allt från porslin till väggbonader och kanske just därför är han så starkt förknippad med stilen. Liksom med sina förtrollande nakenporträtt förändrade han en del av den religiösa konsten när han återskapade herdar och herdinnor svepta i silke i erotiska poser.

Konstkritikern och filosofen Denis Diderot skrev 1761 "Cet homme a tout - excepté la vérité" - den mannen är förmögen till vad som helst, förutom sanningen.

Klicka här för att se fler 1700-talspinuppor och verk av Boucher på auktion.

Kommentera