ÅR 1922, "Ries race", Ferdinand Porsche. Cirka 1922. "Ries race", Gras, Steiermark. Mannen längst fram i folkmassan till höger är Ferdinand Porsche. Foto: Porsche newsroom.

Den första Porschen

Föregångaren till vad som idag är Porsche grundades av tyskfödda Ferdinand Porsche i Stuttgart 1931. Staden är än idag den plats där Porsche produceras. Ferdinand Porsche var en innovativ konstruktör som innan han startade det egna företaget arbetade för Lohner-Werke, ett fordonsvarumärke grundat i Wien. Redan då konstruerade Ferdinand Porsche världens första hybridfordon som drevs på både el och bensin.

Ferdinand Porsche kartläsare i hybridfordonet han designade för Volwsvagen. Ferdinand Porsche som kartläsare i hybridfordonet han designade. Foto: motortrend.com.

Under sina första år som företagare var Ferdinand inte särskilt intresserad av själva biltillverkningen – han ansåg att hans egna styrka låg i formgivningen. Således blev Porsches första stora uppdrag att övervaka konstruktionen av det som skulle bli de tyska medborgarnas vardagsbil, Volkswagen.

Porsche 64, klassisk modell Porsche 64. Foto: stuttcars.com.

Förslaget togs emot mycket bra och Ferdinand Porsches konstruktion slog igenom stort. Framgångarna sporrade Ferdinand att konstruera ett nytt fordon, baserat på samma design som använts till Volkswagen, men som hade ett annat syfte att tjäna. Nu skulle fordonet lämpa sig för mycket högre hastigheter och kunna användas vid tävlingar. Denna första racerbil kallades för Porsche 64 och tillverkades i tre exemplar.

Den futuristiska designen var helt olik all annan fordonsdesign som tidigare gjorts, och Ferdinand Porsche planerade att visa upp den nya modellen för första gången i kappkörningen Berlin-Rom 1939. Tyvärr genomfördes aldrig loppet och två av Ferdinands tre Porsche 64 förstördes under andra världskrigets inledande år. Det tredje exemplarets vistelseort är idag okänd och omges av dunkel. Den tros ha ägts av österrikiske fordonsentusiasten Otto Mathé, men efter Mathés död 1995 har inga spår efter racerbilen hittas.

Otto Mathé, porsche, porsche 64 Otto Mathé. Foto: technischesmuseum.at.

Arvet från racerkonsten

Det var i efterdyningarna av andra världskriget som Porsche etablerade sig som det moderna varumärke vi idag känner till. Det var ont om material efter kriget, och europeiska racerbilsförare letade med ljus och lykta efter skrotat aluminium att bygga nya bilar av för hand. Längtan efter underhållning var stor under efterkrigstiden, likaså lust till tävling som inte var på liv och död. En av de som upplevde den längtan var Ferdinand Porsches son Ferry.

Klassiska modellen Porsche 356, år 1948 1948 års Porsche 356. Foto: porsche.com.

Inget av fordonen som fanns på marknaden tilltalade honom, så Ferry bestämde sig för att rita en själv. Den första bilen som Ferry konstruerade fick namnet Porsche 356. Designen certifierades för bruk 1947 och blev den första Porschen någonsin att massproduceras i fabrik.

De egna rötterna i racingkonsten har under Porsches aktiva decennium varit fortsatt vitala för varumärket. Själva racerbanan låg till grund för varumärkets modellnamn, vilket inkluderar modellerna 360, 718, den berömda modellen 550 Spyder, modell 904 och med tiden Porsches mest ikoniska modell – Porsche 911.

Porsche 911 Carrera Cup, Porsche klassisk bil, racerbil 1991års Porsche 911 Carrera Cup. Foto: Sotheby's.

Porsche i Hollywood

Porsches tjuskraft sträckte sig långt längre än racerbanan och imponerade på fler än bara racerförare, bland annat människor från filmbranschen. Detta har lett till att flera av Porsches modeller figurerat i numera ikoniska filmer under åren, som Le Mans med Steve McQueen från 1971. I filmen kör McQueen en Porsche 917K årsmodell 1970. Filmen rönte enorma framgångar, vars ljus även föll på Porsche. Faktum är att filmens inverkan på populärkulturen är så pass stor att när exemplaret McQueen körde i Le Mans auktionerades ut 2017 klubbades den för rekordpriset 14 miljoner dollar. Det är det högsta klubbade priset för en Porsche någonsin.

Vill du se andra slutpriser för Porsche på auktion? Se slutpriser här!

Porsche 917K, körd av Steve McQueen i "Les Mans". Racerbil Porsche 917K, som kördes av Steve McQueen i "Les Mans" 1971. Foto: Gooding & Company.

Porschen fascinerade fler i Hollywood än Steve McQueen, bland annat skådespelaren James Dean. Dean ägde en Porsche 356 Super Speedster sedan innan, men när han 1955 skulle ställa upp i en tävling bytte Dean ut modellen mot en ny, en 550 Spyder. För att köra in den nya bilen bestämde sig Dean tillsammans med vännen och mekanikern Rolf Wütherich att själva köra från Los Angeles till Salina där tävlingen skulle hållas.

Men James Dean skulle aldrig komma att tävla i loppet. Som följd av ett möte med en Ford längs med motorvägen på väg till Salina inträffade en allvarlig trafikolycka där James Dean omkom 24 år gammal.  Mekanikern Rolf Wütherich överlevde, men led av skador orsakade av kraschen under resten av sitt liv.

James Dean bredvid sin Porsche 550 Spyder, hette "little bastard". Porsche, trafikolycka James Dean vid sin Porsche 550 Spyder, som gick under namnet "little bastard". Foto: dailymail.co.uk

Även i den svenska filmvärlden figurerar Porsche – läs mer om varumärket i serien Bron!

Porsche som varumärke

Under 1960-talet tog Ferdinand Alexander Porsche, Ferrys son över som Porsches överhuvud och var alltså tredje generationen att upprätthålla familjearvet. Likt sin far och farfar var F. A. Porsche en nyskapande formgivare som ritade flera framgångsrika modeller, bland annat Porsche 901, 904 Carrera GTS och modellen 804 Formula 1.

Porsche 901, klassisk bil från 1963 Porsche 901 från 1963. Foto: porsche.com.

Utöver sitt formgivningsmässiga skarpsinne var F. A. Porsche duktig på både marknadsföring och industridesign och under hans ledning öppnade Porsche sin studio Design GmbH. Där formgavs produkter relaterade till biltillverkningen, som solglasögon, exklusiva pennor och armbandsur. F. A. Porsches vision var att Porsche inte endast skulle tilltala bilälskare, utan alla som njöt av lyxig och högkvalitativ design.

Modellen 904 Carrera GTS, Porsche, racerbil Modellen 904 Carrera GTS från 1965. Foto: Sotheby's.

Denna vision är något som varumärket fortfarande arbetar efter och Porsches popularitet verkar aldrig sina. I USA säljs mer än 30 000 Porschebilar årligen, mycket på grund av att varumärket numera producerar flera modeller som lämpar sig för vardagsbruk.

Porsche 912, klassisk bil, Porsche 912, årsmodell 1969. Foto: Sotheby's.

Men för samlare är det antagligen de klassiska modellerna som alltid kommer innebära störst tjuskraft, som Porsches första modell 356, Vintage 550 Spyder eller tidiga årgångar av modellerna 911 och 912. Med sina rötter i racingbanan medför modellerna associationer till glamour, spänning och för evigt förgångna tider. Om du själv är intresserad av att äga en del av bil-historien skulle vilken som helst av dessa modeller tjäna sitt syfte.

Har du inte sett dig mätt på snabba bilar? Här hittar du pågående auktioner med Porsche!

Kommentera