Med vägen kantad av ekonomiska knipor, konkurser och räddningsaktioner av privata bilentusiaster är Aston Martins historia lika fartfylld som de bilar varumärket producerar. Den ikoniska spionen James Bond har spelat en avgörande roll i historien om det brittiska varumärket, vilken tar sin start vid 1900-talets början. Speciellt modell DB5, som producerats sedan 1960-talet, är starkt förknippad med agent 007 och är en eftertraktad modell bland samlare, som är villiga att betala flera hundra miljoner kronor för bilen.

Daniel Craig tillsammans med den Vanquish Aston Martin DB10 som användes i Bond-filmen "Spectre". Foto: Christie's. Daniel Craig tillsammans med den Vanquish Aston Martin DB10 som användes i Bond-filmen "Spectre". Foto: Christie's.

Ett bevis på den tjuskraft James Bond skänkt Aston Martin är slutpriset för den 2014 Vanquish (Aston Martin DB10) som auktionerades ut hos Christie’s år 2016. Bilen i fråga hade körts av skådespelaren Daniel Craig i bondfilmen Spectre från året innan och var speciellt formgiven för Aston Martins hundraårsjubileum tre år tidigare. Bilen såldes för rungade 2,4 miljoner pund, det vill säga nästan 29 miljoner kronor.

Man skulle alltså kunna säga att utöver sitt arbete för den brittiska underrättelsetjänsten har den fiktiva spionen bidragit till den stjärnglans som varumärket utstrålat sedan 1960-talet.

1963 Aston Martin DB5 från filmen "Goldfinger". Foto via Youtube. 1963 Aston Martin DB5 från filmen "Goldfinger". Foto via Youtube.

Andra mångmiljonförsäljningar inkluderar de två DB5:or som användes i Goldfinger (1964), vilka såldes för 2,6 miljoner pund. Världsrekordet för en Aston Martin på auktion sattes så sent som år 2017 då en Aston Martin DBR1 från år 1956 såldes för enastående 22,6 miljoner dollar på RM Sotheby’s. Modellen har beskrivits som en av Aston Martins allra viktigaste prototyper och är en av Nürburgringens vinnarbilar.

Här hittar du de elva dyraste klassiska bilarna sålda på auktion.

Porträttfotografi av Lionel Martin, medgrundare till Aston Martin. Foto via classicdriver.com. Porträttfotografi av Lionel Martin, medgrundare till Aston Martin. Foto via classicdriver.com.

Men hur ser egentligen historien bakom Aston Martin ut?

Allt började år 1913 med affärsmannen Lionel Martin. Martin hade sedan fem år tillbaka arbetat på en bilverkstad i London tillsammans med ingenjören Robert Bamford. År 1913 fick de två kompanjonerna i uppdrag att utveckla en ny modell för Singer Motors, som skulle vara en sportigare version av den populära modellen Singer Ten.

Martin och Bamford började arbeta med prototypen. Syftet var att den nya modellen skulle kunna mäta sig med den franska racerbiltillverkaren Bugattis modeller, som dominerade racertävlingarna under 1900-talets första decennier. Prototypen byggdes av ett fordonschassit tillverkat av Isotta Fraschini och drevs av en motor med sjuttio hästkrafter tillverkad av Coventry Climax. Prototypen gavs namnet The Coal Scuttle och vann, mot alla odds, ett race som hölls Berkshire kommande år.

Racerföraren Louis Zborowski bakom ratten på en Aston Martin år 1922. Foto via classicdriver.com. Racerföraren Louis Zborowski bakom ratten på en Aston Martin år 1922. Foto via classicdriver.com.

År 1915 gick bilen i produktion och den oväntade framgången la grunden för varumärkets officiella grundade etablering följande år.

Efter första världskriget gick det utför och Aston Martin hotades av konkurs. I sista minuten räddades företaget av den välbärgade Louis Zborowski, som själv var racerförare och ägde ett eget stall strax utanför den brittiska staden Coventry. Trots att Robert Bamford lämnade firman år 1920 lyckades Lionel Martin producera egna motorer och chassin, och två år senare, år 1922 satte modellen the Aston Martin Bunny inte mindre än tio nya hastighetsrekord. Zborowskis friska kapital blåste nytt liv i företaget och samma år tillverkade man bilar för att delta i franska Grand Prix.

Trots att Aston Martins tävlingsresultat lovade ytterligare triumfer uteblev den kommersiella framgången och mellan år 1921-1925 såldes inte mer än femtio bilar. År 1924 hade varumärkets välgörare Zborowski gått bort i en dramatisk bilolycka under italienska Grand Prix och nu var det andra nederlaget ett faktum – Aston Martin drabbades av sin andra konkurs och köptes av en familj vid namn Benson, som behöll Lionel Martin vid rodret.

Men Lionels tid på Aston Martin skulle snart vara över och följande år lämnade han företaget. Enligt ryktet ska Lionel aldrig igen ha ägt en bil tillverkad av det varumärke han en gång hade grundat.

Företaget togs då över av den italienska ingenjören och racerföraren Augusto Cesar Bertelli och dennes brittiska kollegor. Företagets namn ändrades till Aston Martin Motors Ltd, med Bertelli själv som dess tekniska ledare fortsatte varumärket att producera bilar i Feltham. Men än en gång visade sig lyckan bli kortvarig, och efter ytterligare en konkurs år 1932 köptes Aston Martin Motors Ltd av den brittiske skeppsredaren Arthur Sutherland.

Interiörbild från en Aston Martin. Interiörbild från en Aston Martin.

Under Sutherlands ledarskap följde femton år av finansiell stabilitet, vilket kombinerades med enastående tekniska framsteg som mottogs med öppna armar av motorsportvärlden. Men år 1947 dök återigen ekonomiska problem upp och företaget togs över av David Brown, som tillverkat traktorer sedan decennier tillbaka. Följande år slogs företaget ihop med ett ytterligare av Browns köp, ett brittiskt lyxbilsföretag med namnet Lagonda.

Under Browns styre blåstes nytt liv in i Aston Martin – flera nya modeller med Browns initialer DB introducerades och det var äntligen dags för Aston Martins verkliga storhetstid. Varumärket vann dels långdistanstävlingen Spa 24-timmars år 1948, följt av en första plats under loppet RAC Rally med modell DB2 år 1956. År 1959 vann Aston Martin dessutom världens dominerande rallytävling Le Mans.

Under David Brown-eran, då de ikoniska DB-modellerna introducerades på marknaden skedde något annat avgörande för varumärket – den brittiske spionen James Bond började användas för att marknadsföra företaget. Vid sidan av sina sport- och racingbilar utvecklade Aston Martin prototyper för Formel 1.

Aston Martins ikoniska bevingade logotyp, vilken inspirerats av den egyptiska guden Khepri. Aston Martins ikoniska bevingade logotyp, vilken inspirerats av den egyptiska guden Khepri.

År 1972 togs Aston Martin över av amerikanska investerare för att under 1980-talets mitt ägas av grekiska skeppsredare. År 1993 tog slutligen den amerikanska biljätten Ford över. Lanseringen av DBS V8, the Volante Covertible, the Vantage och modell DB7 skulle visa sig vara enorma kommersiella framgångar och Aston Martin närmade sig slutet av seklet med full vind i seglen.

Sedan år 2007 har Aston Martin sitt högkvarter i Gaydon, beläget i södra England och styrs av racingpersonligheten David Richards, som dessutom är styrelseordförare i racingstallet Prodrive. År 2018 noterades företaget på Londonbörsen, vilket mottogs med blandade känslor av flera börsexperter. Men om Aston Martins bevingade emblem, som inspirerats av den egyptiska guden Khepris eviga pånyttfödelse, fungerar som det ska kommer det brittiska bilvarumärket resa sig ur askan om och om igen.

Upptäck Aston Martin på auktion!