Ros och Richards respektive karriärer, den enes inom juridik och den andres inom reklambranschen har tagit paret runt hela världen. När det brittiska paret först flyttade till Asien var avsikten att bo två år i Hongkong för att sedan bo ytterligare två i Singapore. Riktigt så kort blev inte vistelsen – Ros och Richard har idag bott i Asien i över 30 år.

Parets hus ligger i området Emerald Hill, vars rika historia speglas i Ros och Richards kärlek för vackra interiörer och antikviteter. Ordet ”eklektiskt” används vitt och brett i inredningssammanhang, men stämmer precis för att beskriva Ros och Richards hem. Huset rymmer allt från en 1950-tals jukebox och mekaniska leksaksapor till kinesiska möbler och rysk konst.

Efter att Ros lämnade reklambranschen har hon satsat helhjärtat på inredningsdesign. För ett par år sedan öppnade hon dessutom eget. Butiken inreddes för att efterlikna ett hem och består av en härlig mix föremål från sydöstra Asien, Indien, Storbritannien och Frankrike. Varenda sak i butiken har valts med omsorg, med Ros eget hem i åtanke – hon säljer bara saker hon själv hade velat ha hemma.

Inredningen i Richards och Ros shophouse är helt avhängig på husets arkitektur och historia. Den speciella arkitekturen föddes ur behovet av praktiska byggnader som inte bara rymde butikslokaler utan även butiksinnehavarnas hushåll.

Klassiska shophouses, likt de Ros och Richard bor i, utgörs av två eller tre våningar där nedervåningen rymmer butikslokal och övervåningarna hem. Emerald Hill är det enda bevarade området i Singapore som fortfarande består av den klassiska arkitekturen. Gatan är planerad som en cirkel och varje hus målad i en egen färg för att kunder lätt skulle hitta till rätt butik.

Huset, som består av tre våningar, en terrassträdgård på framsidan och rymlig innegård på baksidan beskrivs av Ros som en Tardis. Trots att huset är relativt smalt sträcker det sig långt in i kvarteret vilket möjliggör för en ytterligare mindre, inre gård belägen i mitten av huset. På grund av husens avlånga stil adderades den inre gården för naturlig ventilation.

Salongen är det rum vi väljer när man behöver en lugn plats för att läsa, lyssna på musik eller bara hänga i. Jag lämnar ofta ytterdörrarna till terrassen öppna, med de genombrutna svängdörrarna stängda eller på glänt. Svängdörrarna är ett klassiskt inslag i traditionella shophouses, och gör det möjligt för boendena att stänga om sig men med dagsljuset i behåll.

Familjen har bott i huset i snart fyra år, vilket är en kort tid för Ros och Richard, som dessförinnan bodde i samma brittiska kolonialhus i 25 år.

Salongen består av en mix av kinesiska och engelska möbler de tog med sig från sitt tidigare hem. Själva tyckte familjen att möblemanget med enkelhet fann sina respektive platser i det nya huset: ”Det här huset är ett idealistiskt familjehem. Det kändes så självklart redan första gången jag klev in. Hur varje rum skulle användas föll sig naturligt.”

Trots att familjens nya hem är rymligt och nästan lika stort som kolonialhuset med sina dryga 370 kvadratmeter är de båda husens respektive planlösningar mycket olika.

Kolonialhuset var ett en-planshus som spred ut sig över tomten, medan det nuvarande hemmets tre våningar tvingade Ros och Richard att tänka nytt kring möblering och inredning. Båda var säkra på att de inte ville köpa nytt – utan ta med sig alla möbler och personliga ägodelar till det nya huset.

Vi använder matsalen för familjetid, inte bara för formella middagar utan även för frukostar och familjemiddagar. Dessutom spenderar jag mycket tid vid matsalsbordet under dagen när jag arbetar. Eftersom rummet ligger i direkt anslutning till innergården är synen från matsalen så härlig: man har utsikt över växter, blommor, skulpturer och stenarbeten.

Ett par av familjens ägodelar visade sig knepiga att placera i det nya hemmet. Bland annat jukeboxen från 1950-talet som Ros hittade i Storbritannien och sedan skeppade till Singapore. Ros tänkte först ha jukeboxen på övervåningen men tyckte inte att den passade in. Däremot kom den till sin fulla rätt i matsalen, placerad bland asiatiska möbler.

Just nu står jukeboxen bredvid en vietnamesisk kyrkbänk. Hummertavlan som hänger ovanför hittade Ros i Jakarta och dess mjuka sammetsbakgrund gifter sig fint med hummerns gyllene skal.

Och apan i glasmontern? Jo, det är en antik fransk leksak. Apan, som skapades av en skicklig leksaksfabrikör kan både spela på sin viol, blinka och röra på armarna. Den mekaniska apan, som fortfarande bär sin orginalkostym köpte Ros av en specialist i London.. Ros var på inköpsresa och glasförsäljaren hon talade med hade ett par fantastiska mekaniska fåglar i sin affär. Han rekommenderade Ros en expert i London som specialiserat sig på antik mekanik.

Vad som gör Ros hem så speciellt är att varje rum bjuder på en mängd samtalsämnen. Deras fantastiska samling gör att deras vänner upptäcker nya saker vid varje besök. ”Jag är helt klart ingen minimalist! Jag kanske ändrar och möblerar om så ofta att våra vänner tror att något är nytt som vi faktiskt haft i åratal”.

Det är inte bara de mer excentriska föremålen som bär på rika historier, familjens konstsamling har också den många berättelser att delge den som besöker Ros och Richard. När familjen först flyttade till Asien stämde de träff med Marjorie Chu, en konsthandlare som specialiserat sig på den samtida lokala konstscenen och arbetade för att placera unga asiatiska konstnärer på kartan. År 1971 grundade Chu Art Forum, ett galleri med fokus på just unga konstnärer, vilket Ros och Richard var snabba att stötta. Under årens lopp har paret köpt flera verk genom Chu.

Ros förklarar att ”Chu tidigt hade fantastisk kontakt med lokala konstnärer som försökte bereda sig själva en plats i konstvärlden. Flera av konstnärerna är välkända i Asien idag. Hon har en makalös förmåga att upptäcka talanger”.

Hemmet rymmer dock inte endast asiatisk konst, utan även verk från Frankrike och andra delar av Europa. De fyra, storskaliga målningarna placerade bakom Buddhan är målade av den spanska munken Juan Rodriguez. Konstnären reste till Asien på uppdrag av sitt kloster för att köpa färg. Rodriguez återvände aldrig till Spanien utan spenderade återstoden av sitt liv med att måla motiv från sina många resor i Asien och Afrika.

I salongen hänger verk skapade av vietnamesiska konstnärer, bland annat en målning av en konstnär som paret snubblade över av en slump. Under perioden Ros och Richard var i full gång med att skapa sitt hem, besökte de ofta olika möbelaffärer. Under ett av besöken visade butiksägaren upp sina egna målningar, vars motiv utgjordes av fantasifulla interiörer inspirerade av både franska och vietnamesiska hem.

Familjen uppskattar också rysk konst och köpte flera verk på ett galleri på Westbourne Grove i London. ”Galleriet finns tyvärr inte kvar utan stängde för ett par år sedan. Vi önskade verkligen att vi hade tagit chansen och köpt fler verk medan det var möjligt”, säger Ros.

Ros förklarar på sitt eget sätt hur Barnebys gjort auktionsvärlden mer tillgänglig och lättnavigerad. Exempelvis har flera av hemmets möbler med europeiskt ursprung ropats in från auktionshuset Sotheby’s.

Dessutom ger auktioner familjen en chans att hitta unika och ovanliga föremål, vilket är en av grundbultarna i Ros inredningsstil.

Den konstigaste föremålet jag någonsin köpt var en uppstoppad björn. Vi har flera uppstoppade djur i vårt hus i Frankrike. Vi köpte björnen från en konsthandlare på Portobello Road och skeppade den vidare till Frankrike. I slutändan skickade vi tillbaka den till Storbritannien och sålde den på Sotheby’s. Både jag och Richard älskade den, den var vacker och fantastiskt bra utförd med det var ändå något som inte riktigt stämde. Vi prövade den på massor av olika ställen i huset men det fungerade helt enkelt inte. Det var något med den där björnen ändå”.

Fotograf och stylist: Anne Nyblaeus.