Stockholms Auktionsverk bjuder på en av de starkaste klassiska auktionerna på mycket länge. Med flera imponerande samlingar som toppas med inventarierna från Biby fideikomiss så räknar auktionssverige med revansch för världens äldsta auktionshus. Högst slutpris räknar dock Anders Zorns Reflexer uppnå. En målning som fick den svenska auktionspubliken att få upp ögonen för Zorns konstnärskap när den såldes för helt nya prisnivåer för konstnären på 1980-talet, då ABBA:s Benny Andersson köpte den för att hänga i sitt hem på Djurgården.

Anders-Zorn_Reflexer_Stockholms-Auktionsverk_Benny-Andersson Med ett utrop på 12-15 000 000 kronor kan Anders Zorns "Reflexer" från Dalarö 1889 bli en av auktionssäsongens dyraste målningar

På 80-talet uppmärksammades Benny Andersons konstintresse då han ropade in Anders Zorns oljemålningen Reflexer för 860.000 kronor på Bukowskis. Köpet orsakade högljudda applåder i auktionssalen och efter den sensationella prisnoteringen började även andra målningar av konstnären handlas på helt nya nivåer.
Men det är hundra år tidigare, på 1880-talet det hände. Den rebelliske konstnären med, om inte hybris, så ovanligt gott självförtroende fick allt att stämma. Våren 1880 får Anders Zorn sitt stora genombrott när han målar akvarellen I sorg, som blev paradnumret vid Akademiens elevutställning. Konstnären återkommer till motivet vid flertal tillfällen under de kommande åren.
Trots stor skicklighet är han aningen trevande i sina akvareller under det tidiga 1880-talet. Men i mitten av decenniet når hans måleri himmelska höjder som sällan om någonsin uppvisats i svensk konsthistoria allt sedan dess. Det är så lysande att det förstummar. Än i dag.
Men Anders Zorn ville vidare, han ville utvecklas och han ville närma sig skillnaderna och svårigheterna att skapa samma mästerverk i oljefärg. Det är på många sätt en svårare process. Inte lika direkt och transparent. Det kräver en helt annan teknik, en annan penselföring och andra färgtoner. Det bländande ljuset och de oljiga vågorna får en mer mättad karaktär. Men Zorn behärskar den. Som allt annat.
Efter ett par år av experimenterande av ljuset, vattnet och det friska nakna i en självklar symbios skapar han kända konstverk som Sommar från 1887, Une première från 1888 och Ute från samma år.
Denna nakenhet som inte var så självklar som vi kanske tror idag.
Nej, konstnären utmanade inte bara genom sitt sätt att måla utan även genom motivvalet. Han ville komma åt naturens mest tillgivna scener för att dukarna inte bara skulle innefatta en friluftsbild, utan skänka både konstnären och betraktaren en historia. Ett innehåll, mer än bara en bild. I detta var Zorn unik.
Man får betänka att målningarna med Zorns nakna, ofta frodiga kvinnomodeller utplacerade, först i skärgårdens dolda sommarvikar, men även med tiden stående på persiska mattor bland dyrbara antika möbler i vardagsrummen, var högst utmanande för en tid då nakenhet knappast accepterades i sociteten. Vilka var tilltänkta köpare av målningarna.
Den något bleka, lite pastelliga färgsättningen i måleriet stämmer helt överens med konstnärens sätt att använda färgerna. Den nakna modellen balanserar på den oregelbundna botten av sand och hala stenar. Hennes armar är lyfta för att parera kroppens hastiga rörelser och blicken intensivt riktad mot vattnet för att försöka upptäcka en väg för att ta sig ut på djupare vatten. Eftermiddagen är sen på väg mot kvällens första timmar. Solen och luften värmer fortfarande, men vattnet och den mjuka vinden svalkar den unga kvinnans nakna kropp. Man kan höra hur vassen prasslar när den böjer sig för eftermiddagsbrisen, men i övrigt är det stilla omkring. Inga båtar, inga människor. Inte ens djur. Det är en privat minnesbild som spelas upp för oss. Som vi får ta del av. En ögonblicksbild som har en fortsättning.

Anders-Zorn_oljemålning_Zorngården_jubileumsutställning_Barnebys Till höger i bild hänger den aktuella målningen när den visades på jubileumsutställningen "Anders och Emma Zorn 150 år" i Zornmuseet nyligen

Den aktuella målningen räknas till en av Zorns främsta målningar från tiden. Utropet på 12-15 000 000 borde överstigas med tanke på att denna målning inte kan räknas annat än som ett mästerverk, målat av Sveriges kanske främsta konstnär genom tiderna.
Det enda som talar emot är möjligen vår tids osunda fixering vid den nakna kvinnan som något nedlåtande och utlämnade ur ett jämställdhetsperspektiv. Vilket i det här fallet skulle vara, för att använda ett modernt ord, sjukt. Istället för att verkligen se motivet och konstverket för vad det är. Nämligen något av det mest givna naturen och en sommardag i skärgård har att uppbära - ett eftermiddagsbad när sommaren är som ljuvligast. Förevigat av en mästare.

På Barnebys finner du just nu 38 träffar på sökordet Zorn!

Kommentarer