I nummer 16 av tidningen Perfect Guide, kunde man i helgen läsa ett reportage om auktionsbranschen skrivet av journalisten Jonas Leijonhufvud. Han konstaterar krasst att Bukowskis Auktioner har vänt en negativ trend. Förra året är det första året sedan 2008 som företaget visar vinst. Med en ökad nettoomsättning med 13 procent till 159 miljoner kronor och en vinst på 7 miljoner hör man till de mer lönsamma auktionshusen i Sverige. Det medan huvudkonkurrenten Stockholms Auktionsverk minskade omsättningen och gick med 3,5 miljoner kronor i förlust 2011, något som inte hänt på 16 år.

Bukowskis Market_Auktionskompaniet_nätauktioner

En stor del av förklaringen ligger i den ökade omsättningen av både föremål och provisioner som Bukowskis Market omsatt det senaste året genom nätauktioner. Men även verkar det som det strategiska varumärkesbyggande av Bukowskis som för ett par år sedan paralyserade hela branschen, gett resultat. Kanske har Michael Storåkers offensiv lyckats. Det får året 2012 utvisa. Målsättningen är i vart fall hög.

Bukowskis Auktioner_NK_auktioner_nätauktioner

- Vi ska växa till en omsättning på 200 miljoner kronor och ha en marginal på 10 procent 2012, säger Michael Storåkers i intervjun med Perfect Guide. Chanserna är goda med tanke på den senaste tidens köpintresse för, inte minst konst.

Jag citerar en av Sveriges mest efterfrågade konstnärer, August Strindberg, som nyligen ställdes ut på just Bukowskis -  Sikta mot stjärnorna så når man högsta graden av det möjliga.

Kommentarer