När vi summerar de tre ledande svenska auktionshusens klassiska auktioner så kan vi konstatera att trenden håller i sig; det högkvalitativa, unika och föremål med intressant proveniens tycks kunna kosta hur mycket som helst. Många konstverk handlas för rekordbelopp. Ett kännetecken för högkonjunktur i branschen (förvisso även för värsta lågkonjunkturen) är när alla husen kan triumfera med ett eller flera verk av de så kallade ABC-målarna, det vill säga Anders Zorn, Bruno Liljefors och Carl Larsson. Vilket var fallet under höstens klassiska auktioner. Trots avsaknad av riktiga dyrgripar bland möbler och konsthantverk bjöds det på höga priser för det som stack ut på grund av hög kvalitet och intressant proveniens.

Alfred-Sisley_Stockholms-Auktionsverk_auktionsrekord_Bukowskis_Uppsala-Auktionskammare_Anders-Zorn,-Bruno-Liljefors Nicklas Forsman, nöjd auktionsutropare klubbar iväg Stockholms Auktionsverks näst dyraste föremål genom tiderna

En intensiv vecka i december för såväl kunder som auktionshusets personal har avslutats. Barnebys bjuder här på en kortfattade summering av auktionerna. Jag börjar med att summera Uppsala Auktionskammare som ropade ut dryga 1 000 föremål till ett värde av 28,8 miljoner kronor den gångna veckan. Försäljningarna resulterade i klubbade priser som kunde summeras till 45,8 miljoner kronor inklusive köparprovision när auktionen var över (38,8 miljoner kronor exklusive provision). Uppsala Auktionskammare inledde sin auktion starkt med det orientaliska konsthantverket, vilket i vanlig ordning bjöd på flera höga priser. Överraskade gjorde en figur i så kallad Blanc de Chine, som klubbades för 860 000 kronor mot utrop 15-20 000 kronor. Liksom två olika vaser från 1900-talet med dekor av polykroma emaljfärger föreställande figurscener, vilka klubbades för 330 000 kronor respektive 230 000 kronor.

Vas_Kina_Porslin_Uppsala-Auktionskammare_emaljfärg Efterfrågan ändras från säsong till säsong. Nu verkar det vara polykrom dekor som gäller

De höga priserna på Axel Einar Hjorths furumöbler fortsatte något överraskande, men det visar att efterfrågan inte minskat, och att vi kanske har en ny designklassiker i sikte, åtminstone internationellt. Samtliga Muslingestolar(exemplaren som tillskrivits Philip Arctander eller i vissa fall Viggo Boesen) klubbades iväg mellan 30-50 000 kronor. Bland det moderna utbudet så var det den rumänske konstnären Dimitri H. Chiparus figurin från 1920-30-talet som tog hem priset. Figurinen "Starfish" klubbades för 780 000 kronor mot utrop 400-500 000 kronor.

dimitri_h_chiparus_Uppsala Auktionskammare_Klassisk Auktion Tack vare internationella köpare får man internationella prisnivåer även i Uppsala

Uppsala Auktionkammre har alltid varit duktiga på att sälja ryskt till trogna köpare. Så även denna gång när det framför allt var måleriet som stod för de högsta priserna.
De klassiska möblerna höll sig i stort sett kring utrop med undantag för exempelvis ett par högklassiga sengustavianska taburetter av Ephraim Ståhl som klubbades för 50 000 mot utrop 12-15 000 kronor. Den i våra dagar svårsålda möbeltypen Poudreusen, som visades på Grand Antiquesmässan förra hösten återropades, trots en Hauptsignatur.

Taburetter_ett_par_Uppsala Auktionskammare_Ephraim Ståhl_auktion_Barnebys De typiska fotavslutningarna av Ephraim Ståhl ger spänst åt sittmöblerna.

Måleriet leddes av två skandinaviska toppnamn; Edvard Munch och Carl Larsson. Carl Larssons "Lisbeth och körsbärsblom" från 1899 förvärvades samma år av Charles Deering från Chicago, genom Anders Zorn. Efter det har målningen varit kvar på andra sidan Atlanten och har därmed, mer eller mindre varit bortglömd, åtminstone för den svenska marknaden fram till nu. Akvarellen klubbades för 2, 5 miljoner kronor, vilket kostar köpare 3,1 miljoner kronor. Dyrast på auktionen blev dock verket "Vårdag på Jeløya" av den norske konstnären Edvard Munch. Målningen återropades i våras men såldes nu för 4,7 miljoner kronor(5,8 miljoner kronor inklusive köparprovision).

Carl-Larsson_Uppsala-Auktionskammare_auktion_Barnebys "Upphittad" Carl Larsson hittade ny ägare efter dryga 100 år i Amerika

Bukowskis  presenterade en auktion med ett samlat utrop av 98, 5 miljoner kronor. Efter fyra intensiva auktionsdagar som avslutades med den orientaliska avdelningen kunde man summera ihop 106 miljoner kronor inklusive köparprovisioner för den klassiska konsten och konsthantverket. Totalt räknade man ihop 10 miljonnoteringar inkluderade köparprovision. Fler miljonnoteringar är att vänta på tisdag då Bukowskis i Helsingfors håller kvalitetsauktion där bland annat Helene Schjerfbecks "Flicka i grön dräkt" ur Gösta Stenmans samlingar har miljonförväntningar. Liksom "Ung flicka" utförd 1945 av samma konstnär kan kliva över miljonstrecket. Dessutom skulle jag bli mycket förvånad om inte Ivan Konstantinovich Aivasovskys "Storm på sjön" från 1881 gör det.

Bruno-Liljefors_Bukowskis_Barnebys_klassisk-auktion_Räf-som-lurar-på-trastar Ett av konstnärens favoritdjur skildrade med den briljans som gjort Bruno Liljefors till en av världens främsta djur och naturmålare

I topp kom förstås konsten med de klassiskt svenska namnen med de typiskt svenska motiven; Anders Zorns "Dalaröklippor II" som klubbades för 11 miljoner kronor, vilket medför ett slutpris på 13 687 500 kronor, följd av Bruno Liljefors "Räv som lurar på trastar" som klubbades för 4 miljoner kronor, vilket blir 5 145 000 kronor inklusive köparprovision. Även Bukowskis sålde en oljemålning av Alfred Sisley, vilken kostade köparen dryga 3, 9 miljoner kronor att hämta ut. En konstnär som håller en generellt hög prisnivå är Helmer Osslund. Av säsongens totalt 21 målningar av konstnären sålde Bukowskis 11 av dem. Högsta noteringen uppnåddes för "Höstmotiv från Torneträsk med Lapporten", som sig bör målad på smörpapper uppklistrad på pannå. Slutpriset blev närmare 760 000 inklusive provision kronor mot utropet 350-375 000 kronor.

Helmer-Osslund_Bukowskis_auktioner_Barnebys_Lapporten Helmer Osslund i större format Lapporten i bakgrunden. I förgrunden färgas fjällbjörkarna gula av den starka höstsol som tränger igenom de tjocka molnbankarna

Möbelavdelningens paradnummer var en möbel av Georg Haupt, som uppmärksamma auktionsbesökare kände igen sedan tidigare, medan hantverksavdelningen stoltserade med parspeglar i rokoko med infällda blåa spegelglas från 1760. Speglarna bar etiketter på bakstyckena som avslöjade att de var tillverkade av Ehrart Göbel som var mästare i Stockholm fram till 1764. Speglarna ropades ut för 200-300 000 kronor. Köparen fick betala 245 000 kronor.

Parspeglar_blått-glas_rokoko_Bukowskis-Klassiska-auktion_Barnebys Parspeglar är alltid populärt även om köparna är begränsade i anta, eftersom de kräver sin miljö

Utöver speglarna var det en enorm Rhytonvas av brännförgylld brons tillskriven någon av Paris främsta gelbgjuterier som imponerade på auktionspubliken. Rhyton som är periska och fritt översatt betyder smyckat konformat dryckeskärl. Formen förekom flitigt under empiren då vurmen för antikens formspråk eskalerade i alla välpolerade och dyrbara dekorationsföremål som prydde slott och herrgårdar på början av 1800-talet. Prislappen landade på 612 500 kronor. Troligt är att den dock kommer ut på marknaden snart igen, men i antikhandeln. Vem vet kanske ser vi den på Maastrichtmässan i mars. En skön känsla var det nog för Bukowskis smyckeintendent när man lyckades sälja den den enorma baguetteslipade diamanten på 9,30 carat för dryga 2,1 miljoner kronor. Det visar att det går att sälja riktigt dyrbara stenar även i Sverige, även om köparen troligtvis var från utlandet.
Stockholms Auktionsverks framgångar har jag redan berört i min blogg, men en glädjens dag var det nog på det anrika auktionshuset när klubban föll efter en lång och intensiv budgivning då Alfred Sisleys målning "Le Parc" klubbades för 14,1 miljoner kronor. Den näst högsta prisnoteringen (inflation ej inräknad) Stockholms Auktionsverk uppnått i auktionshusets nästan 340-åriga historia. Det var ett tag sedan man fick smälla konkurrenterna på fingrarna gällande miljonnoteringar, men i höst gjorde man det med besked. Totalt såldes föremål för 93 miljoner kronor provision inkluderad mot utrop 73 miljoner kronor, varv 16 föremål sprängde över miljongränsen, provision inräknad.

Det-Mannerheimska-Konsolbordet_Stockholm-Auktionserk_auktion_Gustaviansk_Stockholmsarbete_Masreliez Säsongens kanske vackraste möbel på auktion. Åtminstone är det sällan man påträffar ett sådant skick som bordet var i

Stockholms Auktionsverk som inleder sina auktioner med möbler och konsthantverk för att inte konkurrera om konstkundernas gunst, hade en ovanligt stark dag. Inte minst då greve Carl Erik Mannerheims konsolbord tillskrivet Jean Baptiste Masreliez och dessutom i så gott som originalskick bidrog till skrytlistan över miljonnoteringar. Bordet klubbades för 960 000 kronor, vilket räknas som en miljonnotering sedan några år då man började att addera köparprovisionen i slutpriset auktionshusen kommunicerar. Totalt inklusive köparprovision landade bordet i ett nytt hem, inte helt omöjligt i Finland, för 1 180 000 kronor.

Grande-Coupe_Pierre-Phillipe-Thomires-verkstad_Stockholms-Auktionsverk Ett precisionsarbete under empirens guldålder gick hem hos auktionsbesökarna

Vidare klubbades ett par byråer ett par höggustavianska byråer av stockholmsmästaren Gustaf Foltjern för 540 000 kronor, och en så kallad grande coupe i skinande brons. Det rörde sig om ett högklassigt parisarbete i empire, tillskriven en av Frankrikes oerhört skickliga och produktiva mästarverkstäder, Pierre-Phillipe Thomires verkstad. Klubban föll på 520 000 kronor mot utropet 250-300 000 kronor. Köparen får betala 640 000 kronor för att kunna möblera sitt hem med en världsantikvitet.
På konstsidan hade Stockholms Auktionsverk valt att göra en liten specialavdelning med kvinnliga konstnärer (troligen inspirerade av Millesgårdens välbesökta utställning). Avdelningen bjöd på en riktig överraskning när ett sommarlandskap av Ida Gisiko Spärck från 1892 klubbades för  260 000 kronor mot utrop 20-25 000 kronor.

Stockholms-Auktionsverk_kvinnliga-konstnärer_auktion_Ida Gisiko Spärck_auktion "Nya" namn tar täten när det nordiska måleriets guldålder tar revansch på auktionsscenen. Fler höga priser på kvinnliga konstnärer som var i Paris under 1880-talet är att vänta

Ida Gisiko som gifte sig Spärck, tillhörde generationen kvinnor som tillsammans med bland andra Helene Schjerfbeck, Maria Wik, Julia Beck och Eva Bonnier åkte till Paris under 1880-talet. Väl där målades många fantastiska dukar av det franska blommande landskapet. Möjligen kan jag tycka att det känns lite omodernt att bunta ihop de kvinnliga konstnärerna i en kategori för sig, även om jag förstår poängen. Tycker dock att deras individuella konstnärskap står på egna ben.
Bland det äldre måleriet gick det trögare, och delvis även med det utländska. Det hela vägdes dock upp av Alfred Sisleys parklandskap som Stockholms Auktionsverk kommer att försöka leva på så länge det bara går. Men, som en antikhandlare sa till mig på den tiden jag arbetade på auktion, man är aldrig bättre än sin senaste auktion...

Kommentera