Mellan den 24-28 september håller det schweiziska huset Koller inte mindre än 10 auktioner där hundratals föremål ska passera under klubban. Kollers bråda dagar innefattar flera fantastiska föremål och höjdpunkterna tycks lösa av varandra i rasande tempo. Budgivare kommer att erbjudas allt från 1900-talskonst till verk av de stora mästarna, antika tryck, mattor, möbler och porslin såväl som smycken, böcker och första upplagor.

Låt oss börja med Kollers auktion som fokuserar på målerimästarna. Auktionens absoluta höjdpunkt är studien Head Study of a Monk Looking Up målad under 1600-talets inledande decennium. Verket är målat i olja av en okänd konstnär baserad i Antwerpen.

Head Study of a Monk Looking Up är daterad till mellan år 1610-1615 och är ett utmärkt exempel på 1600-talets delikata penselföring. Studien har spelat en avsevärd roll för konsthistorien eftersom den användes som förlaga av Peter Paul Rubens (1577-1640) för dennes altartavla Saints Dominic and Francis Saving the World from Christ’s Anger.

Peter Paul Rubens "Saints Dominic and Francis Saving the World from Christ’s Anger". Foto via Musée des Beaux-Arts, Lyon. Peter Paul Rubens "Saints Dominic and Francis Saving the World from Christ’s Anger". Foto via Musée des Beaux-Arts, Lyon.

Efter Rubens död upptäcktes flera liknande studier bland konstnärens ägodelar, vilket ger en inblick i den flamländske mästarens arbete och konstnärliga tankeprocess. Rubens betydelse för barockens måleri kan inte understrykas nog och med det i minnet är det inte svårt att förstå varför verket Head Study of a Monk Looking Up följs av meningen “pris på begäran”.

Den 1500-talskonst som Koller erbjuder är inte sämre den – bland verket som auktioneras ut återfinns bland andra Mary with Child, vars dendrokronologiska undersökning visat att verket verket målats omkring år 1555.

Motivet, taget från en bildvärld där den omhändertagande Madonnan dominerar, visar Jungfru Maria tillsammans med Jesusbarnet. Jesusbarnet håller ett päron i sin högra hand som ofta symboliserat renhet och oskuld. Verket skapades av Willem Benson (1521-1574), vars skicklighet inte bara syns i Marias blick och hållning, utan även i Jesusbarnets genomskinliga svepning.

Den holländska renessänsmålaren Hieronymus Boschs verk är som alltid spännande att se och genererar ofta höga slutpriser. Hans ovanliga formspråk fortsatte att inspirera konstnärskollegor långt efter Boschs död. En av dessa var Herri met de Bles, som tillskrivits verket Nocturnal Landscape with the Temptation of St. Anthony.

Att met de Bles tillskrivits verket trots att det saknar signatur beror på den uggla som placerats på en hjälm vid målningens högra kant. Ugglan var ett av met de Bles återkommande teman, vilken han ibland använde som bildmässig signatur.

Kollers möbelauktion inleds med en bordsklocka från 1700-talet. Urverket, som består av två glober, är ett mycket bra exempel på den kunskapstörst som rådde under århundradet – upplysningens ideal där förnuft, kunskap och vetenskap stod i centrum och ju mer information ett urverk kunde ge desto bättre.

Vänster: Bordsklocka, cirka 1740-50, Paris. Foto via Koller. Vänster: Pietro Longhi, "Exhibition of the Rhino". Vänster: Bordsklocka, cirka 1740-50, Paris. Foto via Koller. Vänster: Pietro Longhi, "Exhibition of the Rhino".

Ytterligare ett urverk kommer passera under klubban, denna vackert dekorerad med en utsirad noshörning vilken daterats till 1700-talets Paris. Efter misslyckade försök under 1500-talet transporterades den första noshörningen från Indien till Europa under 1700-talet. Noshörningen, som fick namnet Clara visades upp runt om på kontinenten och kom till Paris år 1748. Noshörningen Clara är troligen vad som inspirerat upphovsmakaren till detta urverk.

Koller auktionerar ut flera föremål med kinesiskt ursprung under de fyra dagarna, som denna fantastiska sekretär från det sena 1700-talet.

Dessutom auktionerar Koller ut ett par porslinsvaser från 1700-talet, vars historia är särskilt intressant. Den kinesiska porslinstillverkningen har pågått sedan 9000 år f.Kr., medan hantverket gick betydligt trögare i Europa. Ofta importerades kinesiskt porslin för att sedan modifieras lokalt, vilket gäller dessa vaser – själva porslinet tillverkades i Kina medan de förgyllda dekorationerna adderades i Paris cirka 70 år senare.

Dessutom har vaserna tillhört Djahanguir Riahi, en iransk affärsman vars samling franskt hantverk förtrollat besökare under flera år.

35 år senare, hade den europeiska porslinstillverkningen tagit fart på allvar och tyska Meissen hade blivit dess självklara mittpunkt. De tyska keramikerna Johann Joachim Kändler och Peter Reinecke skapade mängder av dekorativa porslinsföremål tillsammans, bland annat detta mopspar som Koller auktionerar ut den 25 september.

Kollers auktionsmaraton inleds med böcker och autografer under den första dagen den 24 september. Följande dag är det dags för smycken, porslin och silver, vilket efterföljs av möbler, skulptur och mattor den 27 september. Festligheterna avslutas den 28 september då grafik, teckning och måleri är uppe till försäljning.

Som vanligt hittar du Kollers auktioner direkt via Barnebys.

Kommentera