Första, andra, tredje...pang! Auktionsutroparna påminner om trumslagarna i tomtens vaktparad på julafton där de står vid podiet och klubbar iväg föremål efter föremål. Det är högsäsong för auktionshusen runt om i landet. Knappt har Skånes Auktionsverk sålt iväg vårens kvalitetsauktion innan det är dags för Auktionskammaren i Vätterbygden och Helsingborgs Auktionsverk att göra detsamma. För att inte tala om Stockholms auktionsjättar där samtidskonsten håller på att försäljas i skrivande stund.

Det är ingen tvekan om att marknaden står på tå när tiotusenmåls föremål söker nya ägare. Många helt unika, ovanligt välgjorda och högkvalitativa, andra med en fantastisk proveniens eller kanske sprungna ur en spännande samling.

I tider då de stora aktörerna blir allt större frågar man sig hur det går med inlämning och försäljning hos auktionshusen ute i landet.

Pia Staël von Holstein, vd för Skånes Auktionsverk, ni presenterade en rekordstor kvalitetsauktion förra veckan. Hur bär ni er åt för att kunna fylla auktionerna varje säsong?

- Det finns inga genvägar, det är hårt arbete som gäller. De flesta som lämnar in till oss är väl medvetna om vilka vi är och vad Skånes Auktionsverk står för. Vi försöker ha gedigna föremål rakt igenom, och låter "handlargodset" säljas i Stockholm.

Man brukar ju säga att auktionsbranschen är beroende av de tre D:na - Death, divorce and disaster?

- Det behöver ju inte vara så sorgligt! Men visst påverkar förändringar men det kan lika gärna vara någon som flyttar till mindre boende och av den anledningen behöver sälja.
Figurin_Kina_Skånes-Auktionsverk_Barnebys

Vi kunde alla läsa i kvällspressen hur Skånes Auktionsverk häromdagen klubbade iväg en 30 centimeter hög,lagad och limmad kinesisk porslinsfigurin för 820 000 kronor. Med köparprovision blir det närmare 1 miljon kronor. Varför såldes den så dyrt och vem är det som köper trasiga porslinsgummor för sådan summor?

Kineser, kineser och kineser! Hade den varit felfri hade den troligen kostat 2 miljoner.

Hur hittar de kinesiska köparna till Skånes Auktionsverk?

En av våra styrkor är att vi arbetar stenhårt för att sälja de föremål vi får in. Ett föremål som kan vara relativt anonymt på en kvalitetsauktion i Stockholm blir ett toppobjekt hos oss. När det gällde figurinen föreställande barmhärtighetsgudinnan Guanyin från Dehua, annonserade vi i exempelvis Kina för att nå kinesiska köpare, efter att vi avslöjat märkningen. Idag är kineserna är vår största kundgrupp efter svenskar, danskar och engelsmän, och blir helt klart allt viktigare.

Är det inte bättre att sälja den här typen av föremål i London eller Hong Kong?

Det kan det vara, men långt ifrån alltid. Idag hittar köparna oss genom nätet och aktivt arbete från vår sida. Dessutom var säljarna i London för tio år sedan, men då refuserade de stora internationella auktionshusen figurinen eftersom den var så skada och lagad.

Komet_musikautomat_Skånes-Auktionsverk_Barnebys Det var inte bara det kinesiska som hittade köpare. Musikautomaten som ropades ut för 10-12 000 kronor, klubbades för 35 000 kronor

Hur viktigt är nätet för Skånes Auktionsverk?

Jätteviktigt! På månadsauktionerna avgörs ofta budgivningen på nätet medan kvalitetsauktionerna fortfarande avgörs i salen eller på telefonen. När figurinen klubbades satt det en försynt kinesisk man på andra bänk. När budgivningen nått 600 000 kronor gav han sig in i leken. Han var "underbidder" men orkade inte ända fram, så han fick åka tillbaka till Shanghai med tom resväska.

Edvard-Munch_Skånes-Auktionsverk_Barnebys Även Edvard Munchs "den stille tröster" överraskade när klubban föll för 140 000 kronor mot utropet 20-30 000 kronor

 

 

Kommentera