Än en gång har Banksy, konstnären utan ansikte och känd identitet, spelat auktionsvärlden ett rejält spratt. Det var när gatukonstnären återvände till rampljuset i fredags, med förra veckans mest oväntade händelse som han än en gång skrev in sig i historieböckerna. På Sotheby’s i London strimlades hans verk Girl With Balloon, i bitar precis efter att den klubbats för ett mångmiljonbelopp.

I den svenska Oscarsnominerade filmen "The Square" av Ruben Östlund målas det upp en välmående men förvirrad, skenhelig, förunderlig och framför allt provocerande bild av den internationella konstvärlden.

Centralt i handlingen penetreras frågan om hur konst blir konst, vad människans handpåläggning betyder för såväl tanke som handling och utförande. Och framför allt var gränsen går.

I frågeställningen inkluderas även frågan om vad det är som driver upp det ekonomiska värdet av ett konstverk.

En högaktuell fråga, inte minst med tanke på att priserna för konst bara ser ut att fortsätta stiga.

Andy Warhol, Pablo Picasso och Banksy. Alla tre tillhör dem de största konstnärerna av sin tid. Alltid med en drivkraft att tänja gränserna för såväl konstens ramar som konstvärldens givna regelverk.

Samtliga tre konstnärliga pionjärers verk kostar idag mångmiljonbelopp på den globala konstmarknaden.

Foto via Sotheby's. Foto via Sotheby's.

Varje höst samlas eliten av den globala konstvärlden under några dagar i den brittiska huvudstaden. Mitt i stan pågår både en av världens mest prestigefulla konstmässor, Frieze, liksom motsvarande mässa för design, PAD, samtidigt som världens ledande auktionshus ser en anledning att attrahera konstsamlarna som är på plats i stan genom att auktionera några av säsongens främsta samtida konstverk.

Hos Sotheby´s visades ett antal konstverk som skulle säljas som en "Grande Finale" på den så kallade Frieze-veckan. Däribland den tidigare nämnda målningen av Banksy.

Men den här gången tog han priset när verket mitt framför ögonen på världens samlade konstelit, i en fullsatt auktionssal på Sotheby´s i London, strimlades sönder just efter att det klubbats för motsvarande 12 miljoner kronor.

Troligen konstköparens bästa affär. Konstverket anses ha dubblats i värde inom löpet av några sekunder Troligen konstköparens bästa affär. Konstverket anses ha dubblats i värde inom löpet av några sekunder

Det var när Sotheby’s i fredags auktionerade ut ett av den mytomspunna konstnärens mest kända verk, Girl With Balloon, som auktionsförsäljningen tog en snabb, och för många, oväntad vändning. Strax efter att verket klubbats för 12 miljoner kronor strimlades det i bitar. Bakom ramen dolde det sig en dokumentförstörare.

En av Banksys mer kända konstverk i offentlig miljö. Numera finns en turism som lever av det som politiker länge ansågs vara skadegörelse En av Banksys mer kända konstverk i offentlig miljö. Numera finns en turism som lever av det som politiker länge ansågs vara skadegörelse

Banksy är lika känd för sin ironiska och träffsäkra gatukonst som för de konstnärliga hyss han ständigt utsätter konstvärlden för.

Under tjugo års tid har Banksy sysselsatt sig med olika uppseendeväckande upptåg och många gånger varit en nagel i ögat på auktionsvärlden. Som till exempel när han år 2013 sålde sina egna originalverk i Central Park för 60 kronor styck. Samtidigt som hans konst såldes i auktionssalar runt om i världen för miljoner.

Strax efter fredagens auktion förklarar Banksy på sitt Instagram-konto att hans “konstkupp” planerats flera år tidigare, samtidigt som Girl With Balloon, ramades in.

Det som de flesta experter hade trott var en vanlig ram innehöll egentligen en dokumentförstörare konstruerad av Banksy själv, som sekunderna efter att verket klubbats strimlade strimlade hälften till småbitar.

“It looks like we’ve just been Banksy-ed”

Medan många tog sig för pannan och menade att det var en katastrof för köparen, så är det troligtvis en av de bästa konstaffärer någon gjort under en och samma auktion.

Alex Branczik, ansvarig för Sotheby’s avdelning för samtidskonst formulerade sig träffande: “It looks like we’ve just been Banksy-ed”.

Auktionshuset hävdar även att de absolut inte visste vad som skulle hända utan att de är lika förvånande som alla andra. Vilket kan ifrågasättas med tanke på hur konstkuppen utfördes.

"Girl with balloon", Banksy. Photo: Sotheby´s "Girl with balloon", Banksy. Photo: Sotheby´s

Konstverket som mycket effektfullt ropades ut som dagens sista utrop hängde alldeles intill auktionspodiet, dit allas blickar är riktade under auktionen. Så även kameror och mobiltelefoner. Flera av de ansvariga vid podiet tog det hela med fattning medan andra såg ut att drabbas av panik. Oavsett vilket, har konstkuppen av gatukonstnären förvandlats till en viral succé och en rejält lönsam PR-kupp för det anrika auktionshuset.

Som om inte konstnärens finurliga gärning räcker som en kommentar åt den ängsliga, lismande och uppblåsta konstmarknaden som Ruben Östlund delvis avporträtterar i sin film, The Square, väljer även Banksy att hänvisa till ett citat till Pablo Picasso:

“Every act of creation is first of all an act of destruction”

Men Banksy fortsätter att dra konstvärlden vid näsan. I själva verket kommer citatet från Mikhail Bakunin, en av anarkismens förgrundsgestalter.

Visualizza questo post su Instagram

. "The urge to destroy is also a creative urge" - Picasso

Un post condiviso da Banksy (@banksy) in data: Ott 6, 2018 at 10:09 PDT

Medan citatet kommer florera i sociala medier i år framöver med hänvisningen till konstens kanske största genom tiderna, har Banksy än en gång ställt grundfrågan på sin spets. Vad är konst. Egentligen.

Innan de skärs i småbitar – här hittar du alla verk av Banksy på auktion!