Barnebys Online Auction Report - Tomorrow - The view from today

Vi är stolta över att kunna presentera Barnebys tredje rapport, Barnebys Online Auction Report - Tomorrow - The view from today. Rapporten tittar på hur köp och säljbeteendet har förändrats de senaste två åren, vad som påverkat dessa förändringar och vad det betyder för branschen och verksamheten.

Barnebys Online Auction Report  - Tomorrow - The view from today

I rapporten som baseras på data från Barnebys prisarkiv bestående av över 75 miljoner slutpriser från auktioner samt närmare 16,5 miljoner sökningar på Barnebys har vi hittat både överraskningar och en del givna svar för en bransch som de senaste åren ställt om till att gå online.

Bland annat kan vi konstatera att klockor och smycken är två av de snabbast växande kategorierna när auktionsmarknaden tar marknadsandelar från peer to peer-plattformarna. Liksom att auktionsbranschen vars köpare domineras av 45-åringar och äldre använder mobil i allt större utsträckning.

Barnebys Online Auction Report - Tomorrow - The view from today är den tredje rapporten som världens största söksajt för konst, design, antikviteter och samlarföremål ger ut om auktionsbranschens omställning till online.

Rapporten behandlar hur köp- och säljbeteendet förändrats under de två senaste åren, och hur en av världens mest konservativa branscher ställer om till en digital vardag.

- Ännu en gång ser vi hur nyckeln till framgång handlar om att förstå kunden och vara förändringsbenägen i en på många sätt väldigt konservativ bransch, säger Pontus Silfverstolpe, grundare av Barnebys och sammanställande av rapporten.

Barnebys Online Auction Report - Tomorrow –The View from Today är baserad på en studie av beteendet hos Barnebys användare globalt, slutpriser från 65 miljoner sålda föremål samt 16,4 miljoner sökningar.

Några av de huvudsakliga slutsatserna:

* Klockor och smycken är två av de snabbast växande kategorierna när auktionsmarknaden tar marknadsandelar från peer to peer-plattformarna.

* Rolex är det mest sökta föremålet på Barnebys globalt.

* Varumärkeskännedom, äkthetsintyg och enkelhet är avgörande när auktionsmarknaden attraherar nya köpare som köper och säljer oftare än tidigare generationer.

* Sverige är marknadsledande tillsammans med USA inom onlineauktioner tack vare tidigt heltäckande och snabbt bredband.

* Auktionsbranschens köpare domineras av 45-åringar och äldre som använder mobil i allt större utsträckning.

- Det är viktigt att följa den här gruppen av köpare och säljare för att förstå framtidens trender och vilka kategorier som attraherar en köpstark auktionspublik som prioriterar kunskap, förtroende och mer värde för pengarna när de handlar på andrahandsmarknaden. Det är i de lägre prisnivåerna auktionshusen hittar sina mest långsiktiga kunder.

- Varumärket är nyckeln när auktionsbranschen blivit digital, konkurrensen ökar och mötena med potentiella kunder sker i så många fler kanaler än tidigare.

Här kan du läsa rapporten i sin helhet!