Med porträtteckningar i tusch, figurativa såväl som abstrakta skulpturer, organiska vaser och en drömlik palett som rör sig mellan mjukt midnattsblått till puderrosa, skapade sig vännerna Helena Carlberg och Anna Lukins en självklar plats i gallerivärlden, då de för ett drygt år sedan lanserade onlinegalleriet The Ode To.

– Vi hittar så otroligt mycket inspiration digitalt via duktiga kreatörer världen över, men vi tyckte att det var svårt att hitta dessa konstverk i verkligheten, säger Anna Lutkins, en av The Ode Tos grundare.

”Bon Bon Medi”, Helle Mardahl. Foto via The Ode To. ”Bon Bon Medi”, Helle Mardahl. Foto via The Ode To.

The Ode Tos syfte är att lyfta fram oetablerade konstnärer, vacker estetik och kvalitet utan att låta prislappen skena iväg. Onlinegalleriet tog sig form våren 2018 och är ett gemensamt initiativ taget av vännerna Helena Carlberg och Anna Lukins, som båda odlat ett konstnärligt intresse under lång tid. Efter att ha upplevt att det fanns ett utrymme att fylla i konstvärlden bestämde sig vännerna att göra något åt det. Dels upplevde både Anna och Helena att gallerivärlden var både exklusiv och sträng för den oinvigde och dessutom hade de tröttnat på att hänvisas till massproducerade affischer.

"Vi startade The Ode To för att göra det lättare att köpa konst för de som vill ha någon mer speciellt än en massproducerad affisch men som fortfarande upplever gallerier stela och dyra."

Barnebys har träffat Anna Lukins i ett samtal om konst, The Ode Tos syfte och deras personliga stilar.

Hur kom det sig att ni startade The Ode To?

Vi har kanske suttit med lite för många moodboards och sparat tusentals bilder i våra dagar och tyckte själva att det var svårt att förverkliga dem och hitta speciella saker som inte alla andra har samtidigt som vi inte heller hade råd att handla på gallerier. Vi har istället gått på massa loppisar, rotat i obskyra affärer utomlands and köpt saker av konstnärliga vänner. Vi insåg att det fanns en potential på marknaden och när vi började titta närmare på detta fann vi etablerade och lyckade exempel i USA men ingen hade ännu tagit plats i Europa.

Vi startade The Ode To för att göra det lättare att köpa konst för de som vill ha något mer speciellt än en massproducerad affisch men som fortfarande upplever gallerier som stela och dyra. Med andra ord för att erbjuda det där sortimentet som vi själva upplever saknas, det vill säga utvalda konstverk som är handgjorda men som ändå har rimliga priser.

”Mould I”, Lillian Tørlen. Foto: The Ode To. ”Mould I”, Lillian Tørlen. Foto: The Ode To.

Dessutom vill The Ode To, som namnet avslöjar, hylla och rikta fokus på främst kvinnligt konstnärskap, vilka grundarna menar ofta hamnar i skymundan till förmån för manliga konstnärer.

Vi har båda alltid burit på en dragning till konstnärskap och visuella uttryck, men är inte konstnärer själva, utan har kultiverat detta genom att jobba i kreativa branscher, gå på otaliga utställningar och diverse kurser. Vi är vänner sedan många år tillbaka och det har alltid varit vi som har fått det här utloppet ihop, säger Anna.

"Vi väljer alltid att jobba med personer som vi gillar och vars konstnärsskap vi beundrar, vilket kan vara både kvinnor och män, men vi väljer också att alltid jobba lite extra för att ge just kvinnor en plattform för sitt skapande. Jämställdhet är en hjärtefråga, så det var naturligt för oss att låta den kvinnliga dimensionen genomsyra varumärket"

Fanny Ollas, till höger tillsammans med "Baggage". Foto: The Ode To. Fanny Ollas, till höger tillsammans med "Baggage". Foto: The Ode To.

En av de konstnärer som ingår i The Ode Tos stall är keramikern Fanny Ollas (född år 1984), som skapar fantasifulla vaser under serienamnet Emotional Pieces där Ollas vill fånga olika mentala tillstånd och känsloyttringar i fysisk form. Ollas har en bakgrund som modedesigner men har sedan år 2015 satsat helhjärtat på sitt arbete som konstnär, där textil och keramik är de medier hon oftast arbetar i. Serien Emotional Pieces, vilka hon skapat för The Ode To ingår i Ollas större arbete där skapelseprocessen ständigt relaterar till psykologi och mellanmänsklig kommunikation.

Vad för slags konst har ni själva hemma?

Som notoriska sakletare har vi allt ifrån objekt hittade på marknader och loppisar världen över till ärvda konstverk eller verk av konstnärliga vänner. Det senaste året har vi lyckats addera några verk från The Ode To även om vi oftast blir utan då vi alltid vill presentera alla fantastiska skulpturer och original till våra kunder. Hemma hos Helena står även ett och annat egengjort keramisk objekt medan Anna har en mindre besatthet av olika vaser och fotografisk konst från de fotografer hon tidigare arbetat med.

”Phaces – Got My Back” och ”Phaces – Are You Sure?”, Kassandra Widmark Utas. Foto: The Ode To. ”Phaces – Got My Back” och ”Phaces – Are You Sure?”, Kassandra Widmark Utas. Foto: The Ode To.

Hur hittar ni konstnärerna ni representerar?

Vi hittar mestadels av konstnärerna genom våra egna nätverk, på sociala medier eller olika konstskolor. Att hitta nya talanger är lite av vår specialitet och vår ambition är att skapa en plattform där nya konstnärer kan växa och möta en större publik.

"Rhythm", Anna Norrgrann. Foto: The Ode To. "Rhythm", Anna Norrgrann. Foto: The Ode To.

Vad tror ni The Ode To betyder för konstnärerna själva?

Vi hjälper våra konstnärer att presentera deras konstverk i inspirerande kontexter och sammanhang där de kan möta en större publik av både kunder och samarbetspartners som stylister, magasin och pop-up butiker. Vi stöttar dem genom att hantera logistik, admin, fotograferingar, pressförfrågningar, webbshop etc. Med andra ord, de kan fokusera på det de gör bäst; att skapa fantastisk konst och vi hjälper till med resten, resultatet är en win-win för båda parter.

Inför sitt stundande 1-årsjubileum är det originalverk som står i fokus och snart kommer mängder nya verk av konstnärer som Emma Wiik och Marika Vaccino Andersson att adderas till onlinegalleriet. Hela The Ode Tos utbud hittar du här.