– Ingen kommer att sälja mycket i Storbritannien nu eftersom pundet står så lågt, säger J Tomilson Hill, chef för Blackstone Group, till New York Times.

Möjligtvis har konsekvenserna av Brexit redan börjat visa sig. När auktionshuset Phillips höll sin auktion med 1900-tals konst och samtidskonst i London i måndags gapade många säten på auktionen tomma och 32 procent av föremålen förblev osålda. Försäljningen landade på 135 miljoner kronor inklusive skatter och avgifter, vilket är en nedgång på 35 procent jämfört med fjolårets auktion.

Men samtidigt menar andra att konstmarknaden brukar stå pall i tider av turbulens och att Brexit inte kommer att påverka handeln med konst. Flera av de största brittiska auktionshusen påstår sig vara lugna inför utträdet.

Och för Sotheby's gick det bättre än för Phillips - mycket bättre. På deras auktion med samtida konst i tisdags kväll klubbades 83 procent av föremålen och 59 procent av dem såldes över värderingspriset.

Barnebys Pontus Silfverstolpe tror att Brexit på kort sikt kommer ha en positiv påverkan på konstmarknaden.

– De flesta köpare till de dyraste konstverken finns utanför Storbritannien. Det som däremot kan komma att påverkas är intaget till de brittiska auktionerna. Jag kan tänka mig att fler vill sälja i USA och kanske kan även Paris få en liten renässans, då fler kommer vilja sälja sina verk i andra valutor än pund, säger han.

Christies uppger att man bibehåller lugnet.

– På lång sikt känner vi oss fortfarande säkra, med tanke på den växande bredden av nationaliteter bland budgivarna på våra auktioner, säger en talesman för Christies till Artnet News. Än så länge kommer vi fortsätta med affärerna som tidigare. Det kommer att ta tid innan vi vet vad som kommer att förändras i framtiden och vi kommer att arbeta nära regering och andra handelsorgan de kommande månaderna. När den politiska processen väl klarnat kommer vi anpassa vårt arbete efter den nya lagstiftningen. Vi är vana att anpassa oss efter både skiftande politiska klimat och kulturer. Erfarenheter vi skaffat oss genom åren har visat att samlare vill fortsätta samla.

Michael Sherman, kommunikationschef för Phillips, ger en liknande analys:

- Det skulle vara förhastat att ge några specifika kommentarer om konstmarknadens framtid i Storbritannien nu. Men det är viktigt att komma ihåg att dagens konstmarknad är global, med både köpare och säljare från världens alla hörn.

Klaus Biesenbach, chef för Museum of Modern Arts i Queens, New York, uttryckte sin förtvivlan över Instagram:

Skärmdump från Klaus Biesenbachs instagram. Skärmdump från Klaus Biesenbachs instagram.

– Morgonens resultat är otroligt chockerande och något som vi nu måste vända på och använda som ett tillfälle att genomföra förändringar som på lång sikt kan hjälpa oss. Det är för tidigt att säga något om vilken effekt brexit kommer att ha på konstmarknaden och innebörden av den. Vi får bara hoppas att Storbritannien kan skapa en livsduglig ekonomi - för att kunna förbli relevanta i Europa och i resten av världen, säger Angela Choon, delägare i galleriet David Zwirner i London till Artnet News.

Konstkritikern Jerry Saltz reagerade med ett inlägg på Facebook och passade samtidigt på att ge USA och Donald Trump en känga:

"Att Storbritannien lämnar EU är en seger för nationalism, anti-invandring och främlingsfientlighet. (...) Nativism och rädsla, hat och ilska är gigantiska sporrar för Trump-anhängare. Om du vill göra samma sak för Storbritannien, så vet du vad du ska göra: luta dig tillbaka och gör ingenting. Yngre generationen, vakna; vi behöver era röster (röstdeltagandet bland de unga i Storbritannien var lågt), mycket mer vilar på era axlar än ni tror. Hjälp. Använd er makt."