I utställningen Dagarna går på vackra Fullersta Gård i Huddinge får besökarna en återblick ur konstnärens produktion från tidiga illustrationerna i blyerts från 1990-talet till senare årens teckningar och skulpturer. Det är den första sammanfattande redogörelse som innehåller teckningar och skulpturer från de senaste tjugo åren. Flera av verken har tidigare inte visats i Sverige.

Oskar Korsár föddes 1977 i Umeå och är utbildad på Birkagårdens Konstskola och Konstfack i Stockholm mellan åren 1998-2001. Han har en bakgrund som graffitimålare och grafisk formgivare och anlitades efter avslutade studier 2001 som illustratör av bland annat Dagens Nyheter, Bonniers Litterära Magasin och tidskriften Darling. Oskar har även illustrerat flera skivomslag, bland annat till det populära svenska rockbandet KENT och skivan "Du & Jag Döden". Oskar Korsár har ställt ut på både i Sverige och internationellt. Han är representerad i Moderna Museets samling.

Oskar Korsárs skivomslag för KENT:s “Du & Jag Döden” Oskar Korsárs skivomslag för KENT:s “Du & Jag Döden”

Både i Oskars tecknande och skulpturala verk finns en blandning av något skissartat och samtidigt väldigt detaljstyrt, där betraktarens ögon ofta landar på små detaljer, i ett landskap eller ett flickrum. Konstverken fylls av berättelser med en dramatisk och stundvis ångestfylld underton. Förgrunden utgörs ofta av en eller ett par huvudpersoner, flickor eller unga kvinnor med utdragna, nästintill anorektiska kroppar med överdimensionerade huvuden i en stilla rörelse. Ensamheten är påtaglig och kan av betraktaren upplevas som både tung och introvert men även högst närvarande och lockande.

Det finns något stilla och förväntansfullt över motiven, som att berättelsens just ska berättas. En säregen mellankolisk drömvärld blandas upp med ett känsligt linjespel med realistiska inslag av föremål med tydliga konsthistoriska referenser. Flickkropparna som Oskar Korsár gestaltar är rangliga och kan enligt Korsár liknas vid växtskott som spirat i en mörk vrå. De uttrycker en strävan att motverka gravitationen och visar på en förmåga att nå ljuset.

Oskar Korsár – Lonely Tunes, 2005 Oskar Korsár – Lonely Tunes, 2005

— Min kreativitet är lite explosiv och det resulterar i häftiga uttryck, förklarar han i en intervju med Jönköpingsposten i samband med tillkännagivandet av Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium 2016. I mina verk, där jag utmanar mig själv, finns ofta en konflikt mellan strävan uppåt och det förfall som istället drar ner. Jag vill få fram både laddning och skönhet. Att det oftast är kvinnor jag gestaltar kan bero på att det är mer intressant med hjältinnor än med hjältar.

I sin egenartade bildvärld omtolkar och använder Korsár ett formspråk som ligger nära teckning, illustration och massmedial bildkultur. På olika nivåer blandar han och vrider på vår tids koder för visuell kommunikation.

Oskar Korsár – Hyena med damhatt, 2004 Oskar Korsár – Hyena med damhatt, 2004

Medan de tidiga illustrationerna ofta var i blyerts, gick han över till tusch när han började ställa ut sin konst. Sedan 2011 har Oskar Korsár valt att gå över till att skulptera i lera och brons, före att teckna. I skulpturen förskjuts skalan hos de avbildade, men med det specifikt personliga och psykologiskt laddade uttrycket kvar.

I utställningen på Fullersta Gård ser vi totalt ett trettiotal verk av konstnären vilka väl representerar hans konstnärskap och de olika teknikerna fram till idag.

Den senaste tidens arbeten har hittat ett mer futuristiskt formspråk. Ett tydligt uppbrott från det tidigare. En av skulpturerna i utställningen är en hybrid mellan en man och ett flygplan som i en frontal gest signalerar att det bara återstår en rörelse, och den är upp.

Oskar Korsár - Söndag från 2004 Oskar Korsár - Söndag från 2004

I fjol förärades Oskar Korsár med Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium på en halv miljon kronor. I samband med stipendieutdelningen öppnades en utställning med hans verk på Prins Eugens Waldemarsudde som därefter visades på Jönköpings läns museum och Borås konstmuseum.

I juryn för Åke Andrén stiftelsens konstnärsstipendium 2016 ingick Prins Eugens Waldemarsudde museichef Karin Sidén tillsammans med vice museichef på Moderna Museet, Ann-Sofi Noring och konstnären Jockum Nordström.

Åke Andrén stiftelsens konstnärsstipendium inrättades år 2011 med syfte att premiera en ung lovande konstnär med ett stipendium på en halv miljon kronor.

Oskar Korsár – Fladdermus, 2003 Oskar Korsár – Fladdermus, 2003

Dagarna går belyser Oskar Korsárs strävan efter att nå en ny plats, att komma loss från det invanda och låta formen tala. I hans bildvärld har dörren alltid stått på glänt och äventyret har aldrig låtit vänta på sig. Med tältet i skogen, i sällskap av döden och havet inpå får dagarna gå.

Vernissage äger rum nu på lördag, den 19 augusti och utställningen invigs av kultur och fritidsdirektören Anneli Fällman kl 13.00, men både konstnären Oskar Korsár och Peter Bergman, chef för Fullersta Gård är på plats.